جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

معترضان در ویرجینیای آمریکا مجسمه کریستف کلمب را به آب انداختند

معترضان در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا در آمریکا روز سه‌شنبه، بیستم خرداد، یک مجسمه از کریستف کلمب، کاشف اصلی قاره آمریکا، را از جای خود کنده، آن را به آتش کشیده و سپس به آب انداختند.این مجسمه که در دسامبر ۱۹۲۷ به شهر ریچموند اهدا شده بود نخستین تندیس از کریستف کلمب بود که در جنوب ایالات متحده بر پا شد.

رادیوفردا/ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان پس از تخریب این مجسمه، بر پایه‌های آن نوشتند که به باور آنها کریستف کلمب «نماد نسل‌کشی» است.

برخی گروه‌های هوادار حقوق بومیان آمریکا از سال‌ها پیش برای تغییر «روز کریستف کلمب» به «روز مردمان بومی» در تقویم آمریکا تلاش کرده‌اند.

به گفته آنان فعالیت‌های اکتشافی کریستف کلمب «آغازگر سده‌ها نسل‌کشی علیه جمعیت بومی قاره آمریکا» بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، هیچ نیروی پلیس برای مقابله با این اقدام جمعیت حاضر در پارک محل این تندیس حضور نیافت و پلیس این شهر تنها به گشت هوایی با هلی‌کوپتر بر فراز جمعیت معترض بسنده کرده است.

این اقدام پس از آغاز اعتراضات فراگیر در بسیاری از شهرهای آمریکا و همچنین کشورهای مختلف جهان علیه رفتار خشن پلیس با اقلیت‌های نژادی رخ می‌دهد.

پس از کشته‌ شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفیدپوست، شمار قابل توجهی از مردم آمریکا دست به اعتراضات خیابانی زده و شهرهای مختلف در دو هفته گذشته شاهد ناآرامی‌های گسترده بوده است.

در ارتباط با این اعتراضات، در روزهای اخیر شماری از معترضان نیز در شهر بریستول بریتانیا، مجسمه ادوارد کالستون، تاجر قرن هفدهمی برده را از سکوی خود در این شهر کنده و به رودخانه انداختند. این تندیس به مدت ۱۲۵ سال در خیابانی در بریستول قرار داشت.