یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ناآرامی های جدیدی در سوریه و لبنان رخ خواهد داد؟

ناآرامی های جدیدی در سوریه و لبنان رخ خواهد داد؟

تحرکات و تحولات جدیدی در سوریه و لبنان در حال ظهور است که تحلیل های مختلفی پیرامون این‌ تحولات و منشا آن ها مطرح شده است.اعتراض‌ها به شرایط اقتصادی در لبنان که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز و به استعفای «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان از سمت خود منجر شده بود، در پی شیوع بیماری کرونا در این کشور از اواسط ماه مارس متوقف شد.

ناآرامی های جدیدی در سوریه و لبنان رخ خواهد داد؟

بین الملل تابناک: تحرکات و تحولات جدیدی در سوریه و لبنان در حال ظهور است که تحلیل های مختلفی پیرامون این‌ تحولات و منشا آن ها مطرح شده است.

آغاز مجدد اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در «لبنان» که از اواسط ماه مارس و در پی شیوع بیماری «کرونا» متوقف شده بود، به دستاویز بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مداخله در امور داخلی این کشور مبدل شد.

اعتراض‌ها به شرایط اقتصادی در لبنان که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز و به استعفای «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان از سمت خود منجر شده بود، در پی شیوع بیماری کرونا در این کشور از اواسط ماه مارس متوقف شد.

با کاهش محدودیت‌های کرونایی در لبنان معترضان لبنانی که اکنون چالش پیامد‌های اقتصادی ناشی از کرونا را افزوده شده بر بحران مالی و اقتصادی کشور شاهد هستند، به خیابان‌ها رفتند.

اما این اعتراض‌ها بار دیگر مورد سوءاستفاده شماری از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار گرفت که قصد داشتند از این اعتراض‌ها برای مداخله در امور داخلی لبنان، دشوارترکردن مسیر فعالیت دولت «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، در تلاش برای دستیابی به هدف حل و فصل بحران و تخریب موقعیت «حزب الله» استفاده کنند.

اعلام خبر شناسایی و خنثی سازی چهار شبکه تروریستی طی هفته گذشته در لبنان توسط دستگاه‌های امنیتی این کشور، مهر تاییدی بر تلاش بازیگران خارجی در به انحراف کشاندن اعتراض‌ها در لبنان است.

بنا به اعلام دستگاه‌های امنیتی لبنان، دو شبکه تروریستی شناسایی شده دیگر هنوز خنثی نشده اند.

این تلاش‌های خرابکارانه در حالی انجام می‌شود که دولت لبنان در تلاش است تا یکی از بدهکارترین دولت‌های جهان را که با نرخ بیکاری ۳۵ درصدی و کاهش روزافزون ارزش پول مواجه است، از بحران خارج کند.

باید توجه داشت که پیشتر نیز رد پای بازیگران خارجی مانند عربستان، آمریکا و البته رژیم صهیونیستی در به آشوب کشاندن اعتراض‌ها در لبنان مشاهده شده بود.

طرح ادعا‌های جدید مانند خلع سلاح «حزب الله» به عنوان یکی از گروه‌های موثر در تامین امنیت لبنان در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی، موید نقش بازیگران خارجی در این روند است؛ چرا که این گروه مقاومتی تاکنون بار‌ها مانع عمده‌ای در برابر تجاوز‌های رژیم صهیونیستی بوده و در این مسیر همواره تعاملی دوجانبه با دولت داشته است.

این تظاهرات اعتراضی در حالی برگزار شد که ارزش لیره سوریه همچنان به سقوط خود ادامه می‌دهد. هفته گذشته لیره سوریه رکورد سقوط را شکست و براساس گزارش‌های وب‌سایت‌های تبدیل ارز، در روز یکشنبه هر دلار به ارزش ۲۰۰۰ لیره معامله شد. قیمت هر دلار در اوایل سال ۲۰۱۱، سال آغاز جنگ در سوریه چیزی حدود ۵۰ لیره بود.

تحرکات اعتراضی در سوریه

براساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تظاهرات اعتراضی مردم شهر سویدا، واقع در جنوب سوریه یکشنبه ۱۸ خرداد / ۷ ژوئن در خیابان‌های بازار این شهر برگزار شد.

این تظاهرات اعتراضی در حالی برگزار شد که ارزش لیره سوریه همچنان به سقوط خود ادامه می‌دهد. هفته گذشته لیره سوریه رکورد سقوط را شکست و براساس گزارش‌های وب‌سایت‌های تبدیل ارز، در روز یکشنبه هر دلار به ارزش ۲۰۰۰ لیره معامله شد. قیمت هر دلار در اوایل سال ۲۰۱۱، سال آغاز جنگ در سوریه چیزی حدود ۵۰ لیره بود.

در درعا، واقع در همسایگی سویدا، استانی که اعتراضات سوریه از حدود ۹ سال پیش در آن آغاز شد، گزارش‌هایی از اعتراضات مشابه در بعد از ظهر یکشنبه منتشر شد، هرچند که محدود به طفس، شهری در شمال این استان شد.

سوریه همچنان تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا است. اروپا تحریم‌های اقتصادی و حمل و نقل را اعمال کرده که مانع از رسیدن کمک‌های انسانی ضروری به این کشور شده است.

مجلس سنای آمریکا نیز پس از تصویب لایحه بودجه دفاعی این کشور در ماه ژانویه، پیش‌نویس قانون مربوط به افزایش تحریم‌ها علیه افراد و نهادهایی که از فعالیت‌های دولت سوریه و حامیان آن، روسیه و ایران حمایت می‌کنند را به تصویب رساند.

قانون سزار

نگرانی از ابعاد دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه سوریه که قرار است از اواخر ماه جاری میلادی اعمال شود، تقاضای خرید دلار از سوی بسیاری از بازرگانان و صاحبان کسب و کار سوری را افزایش داده است. همچنین برخی از مردم برای حفظ قدرت خرید پس‌اندازهای خود در حال تبدیل آن به دلار یا سایر ارزهای معتبر بین‌المللی هستند و بسیاری از کسبه نیز برای اجتناب از زیان، فروش کالا را متوقف کرده‌اند.

این نگرانی عمومی وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فعال در سوریه به دلیل همکاری با دولت بشار اسد مشمول تحریم‌های و جریمه‌های مالی آمریکا شوند؛ رخدادی که می‌تواند جریان ورود سرمایه و ارز به بازار سوریه را محدودتر از گذشته کند.

در همین حال مخالفان سیاسی اسد نیز معتقدند که شکاف در حلقه اول قدرت این کشور که با صدور دستور مصادره اموال رامی مخلوف،‌ پسر دایی بشار اسد عیان شده، توان مقابله دولت این کشور در مقابل دور تازه تحریم‌های اقتصادی آمریکا را کاهش داده و همین امر بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در این کشور را تشدید کرده و مخالفان اسد را همزمان با بیستمین سالگرد ریاست جمهوری او متحدتر کرده است.

به طوری که همزمان با سقوط ارزش لیر و افزایش گرانی در سوریه، شهر سویدا شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه دولت بود.

به طور کلی، به نظر می رسد آمریکایی ها در حال تلاش برای تحریک جریان های مردمی و اجتماعی علیه دولت های لبنان و سوریه با استفاده از ابزار تحریم هستند؛ به گونه ای که انتظار می رود اعتراضاتی در این دو کشور با هدف تضعیف محور مقاومت شکل گیرد.