یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » درهای مرقدمنور حضرت علی علیه السلام در”روضه سخی” در “مزارشریف” بواسطه “کروناویروس” همچنان مسدود است!

درهای مرقدمنور حضرت علی علیه السلام در”روضه سخی” در “مزارشریف” بواسطه “کروناویروس” همچنان مسدود است!

با شیوع کرونا در افغانستان، اغلب اماکن عمومی از جمله آرمگاه منسوب به “حضرت علی” در شهر مزار شریف در شمال افغانستان بسته شد و این به گفته مسئولان باعث مرگ هزاران کبوتر شد.

در داخل محوطه این مکان تاریخی که به نام‌های “روضه شریف” و “روضه سخی” نیز شناخته می‌شود هزاران کبوتر سفید نگهداری می‌شود که معمولا بر سر صفه‎ و منار قدیمی در ضلع شرقی که مشهور به لانه‌ا‌ی کبوتران است، زندگی می کنند.

امسال با شیوع کرونا درهای روضه بر روی زائران بسته شد و حتی در نوروز نیز مراسم سنتی که هر سال برگزار می‌شد، لغو شد.

در نتیجه شیوع کرونا و مسدود ماندن درهای روضه شریف در سه ماه گذشته به گفته قیوم انصاری، مسئول فرهنگی روضه حدود یک هزار کبوتر این زیارتگاه در نتیجه گرسنگی تلف شده‌اند.

زمانی که درهای روضه شریف باز بود زائران به این کبوتران دانه می‌دادند وغذای این کبوتران به حضور زائران روضه بستگی داشت.

نوید، یکی از فروشندگان دانه کبوتران در روضه سخی به بی‌بی‌سی گفت که چندین سرمایه دار نیز قبلا به صورت داوطلبانه در کنار زائران و گردشگران برای این کبوتران دانه فراهم می‌کردند، حالا همکاری خود را قطع کرده‌اند و کبوتران بیشتر در معرض تلف شدن قرار گرفته‌اند.

او خواستار توجه دولت و مردم برای حفاظت از این کبوتران شده است که بخشی از جاذبه دیدار از این بنای تاریخی هستند.

کابران شبکه های اجتماعی واکنش گسترده درباره تلف شدن کبوتران روضه داشته‌اند و شماری از آنان مسئولان روضه و حکومت محلی را به سوء مدیریت متهم کرده‌اند.

پس از انتشار تصاویر تلف شدن کبوتران در روضه، برخی از نهادها برای تهیه دانه به این کبوتران اعلام آمادگی کردند.

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ می‌گوید که مسئولان روضه آنان را از آنچه که اتفاق افتاده با خبر نکرده است.

اگر از آنان برای تهیه دانه برای این کبوتران تقاضا کنند، مقام ولایت بلخ از بودجه مبارزه با کرونا برای تهیه دانه اقدام خواهد کرد.

به گفته قیوم انصاری، کبوتران سفید در این زیارتگاه حدود چهار قرن پیش به محوطه این بنا آورده شده بودند.

او می‌گوید که در سال ۹۱۵ خورشیدی چند جفت کبوتر سفید توسط عبدالمومن ابن شیبانی، یازدهمین امیر شیبانی‌ها از بخارا به مزار آورده شد که شمار شان کم کم زیاد شد و حالا شمار این کبوتران به بیش از ده هزار می‌رسد.