جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دیدار فرماندار سابق آمریکایی و ظریف/

دیدار فرماندار سابق آمریکایی و ظریف/

وزارت خارجه ایران خبر دیدار فرماندار سابق آمریکایی و ظریف را تأیید کرد

ترامپ تشکرش از ایران را تکرار کرد

در عرض هفت ساعت دونالد ترامپ دو مرتبه از ایران به خاطر آزادی «مایکل وایت» افسر بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده در مقابل آزادی دکتر «مجید طاهری»، تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور آمریکا در توئیت دوم که صبح امروز (جمعه) منتشر کرد، با اشاره به اینکه از «رسیدن مایک به خانه بسیار هیجان زده است» ضمن تشکر از ایران خواستار «توافق بزرگ»  شد.دونالد ترامپ با پیش بینی پیروزی خود، بار  دیگر از ایران خواست که منتظر انتخابات آمریکا نباشند.ترامپ در توئیت قبلی خو نیز مدعی شده بود که این عملیات تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نشان از امکان دستیابی به توافق بین دو کشور را دارد.کارشناسان معتقدند که این اظهارات ترامپ برخاسته از ناکامی وی در کشاندن ایران به پای میز مذاکره از طریق سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران است.همزمان «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از آزادی وایت ابراز خرسندی کرد و اقدام ایران در خصوص تبادل زندانیان را «سازنده» توصیف کرد.پامپئو ضمن استقبال از آزادی وایت که دو سال پیش به دلایل امنیتی و داشتن شاکی خصوصی به زندان محکوم شده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما یکی دیگر از آمریکایی‌ها را به خانه آورده‌ایم».وی تاکید کرد که آمریکا تا بازگرداندن همه آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران و دیگر کشورها، آرام نخواهد گرفت.«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری ضمن ابراز خرسندی از آزادی دو شهروند ایرانی زندانی در آمریکا تأکید کرد که این اتفاق خوب باید برای همه زندانیان ایرانی در آمریکا رخ دهد.محمد جواد ظریف در این پیام توئیتری اعلام کرد: «خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به‌زودی به آغوش خانواده‌های خود بازخواهند گشت. خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری نیز روز چهارشنبه به جمع خانواده‌اش بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانی‌ها رخ دهد. نیازی به دستچین کردن نیست.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت، با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، روز پنج‌شنبه 15 خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکایی
بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکایی

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیدار بیل ریچاردسون با محمدجواد ظریف درباره مایکل وایت را تأیید کرد.

ظریف در واکنش به ترامپ: مشاوران شما قمار احمقانه‌ای انجام دادند

ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به توئیت‌های ترامپ نوشته است: مشاوران شما – که بیشتر آنها تا حالا اخراج شده‌اند – قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.

ظریف در واکنش به ترامپ: مشاوران شما قمار احمقانه‌ای انجام دادند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به توئیت های دونالد ترامپ نوشت: ما، برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم. ما زمانی که شما وارد دفتر [کاخ سفید] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند.مشاوران شما – که اکثراً تا الان اخراج شده‌اند – قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی که صبح امروز (جمعه) منتشر کرد، با اشاره به اینکه از «رسیدن مایک به خانه بسیار هیجان زده است» ضمن تشکر از ایران خواستار «توافق بزرگ»  شد.

دونالد ترامپ با پیش بینی پیروزی خود، بار  دیگر از ایران خواست که منتظر انتخابات آمریکا نباشند.ترامپ در توئیت قبلی خو نیز مدعی شده بود که این عملیات تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نشان از امکان دستیابی به توافق بین دو کشور را دارد.

آقای وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شده بود، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد، در حالی که همزمان با خروج وی، مجید طاهری پزشک ایرانی -آمریکایی ساکن فلوریدا آزاد و به او اجازه داده شد تا به ایران سفر کند.طاهری به دلیل نقض تحریم‌های ایران ۱۶ ماه در بازداشت بود و وایت نیز بیش از دو سال پیش که برای دیدار با دوست دخترش به ایران رفته بود، بازداشت شد و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعدا وی را به خاطر «توهین به رهبر ایران» و همچنین «انتشار عکسی خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.قبل از این گمانه‌زنی‌هایی دربارهٔ احتمال آزادی همزمان آقای وایت و سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، میز مطرح بود. آقای عسگری از اتهام سرقت اسرار تجاری در آمریکا تبرئه شده بود، صبح چهارشنبه وارد ایران شد.در پی این تحولات دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۱۵ خرداد گفت که این موارد نشان می‌دهد دستیابی به یک توافق میان تهران و واشینگتن ممکن است.وی در توییتی که روز جمعه نیز منتشر کرد، خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفت: «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید».اما محمد ظریف در واکنش به اظهارات ترامپ پای توافق ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام را به میان کشید که واشینگتن دو سال پیش از آن خارج شد.آقای ظریف در توییتر نوشت: «ما به‌رغم تلاش‌ زیردستانتان، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم. ضمنا ما قبلا نیز تا سر کار آمدن شما یک توافق (برجام) داشتیم.ایران و دیگر شرکای برجام، میز گفت‌وگو را هرگز ترک نکردند. مشاوران شما که اکثرشان را هم کنار گذاشته‌اید، دست به قمار بی‌خردانه‌ای زدند. اکنون به شما بستگی دارد که چه زمانی تصمیم بگیرید تا این موضوع (توافق) را حل کنید.»

تایید دیدار ظریف و فرماندار سابق نیومکزیکو

رادیو فردا/ روز جمعه همچنین عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضوع دیدار بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با ظریف درباره آزادی مایکل وایت را تایید کرد.

برایان هوک و مایکل وایت

واکنش‌های آمریکا و ایران به آزادی مایکل وایت

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت ایران به «تلاش های انسان‌دوستانه که منجر به آزادی گروگا‌ن‌های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود همواره پاسخ مثبت داده و از آن استقبال کرده است».آقای ریچاردسون نیز با انتشار توئیتی تایید کرده که طی یک سال گذشته برای آزادی وایت تلاش کرده و با ظریف و مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، دیدارهایی داشته است.پیش از این وزارت خارجه ایران و آمریکا موضوع تبادل عسگری و وایت را رد کرده بودند.در پی آزاد شدن مایکل وایت، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا، از زندان ایران، بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکایی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای آزادی او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، به طور مستقیم مذاکره کرده است.بر اساس بیانیه مرکز ریچاردسون که در وب‌سایت این مرکز منتشر شده، «در جریان این مذاکرات، آقای فرماندار ریچاردسون به طور منظم با این مقام‌های بلندپایه ایران دیدار می‌کرد.»آقای موسوی گفته است این دیدار «ماه‌ها قبل» انجام شده و جزییات دقیق‌تری درباره زمان دیدار و همچنین دیدار ریچاردسون و مجید تخت روانچی نداده است.پیش از این در آذرماه سال گذشته، محسن بهاروند، مدیرکل آمریکای وزارت خارجه، گفته بود محمدجواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه‌ای موضوع مبادله زندانیان را مطرح کرد و بعضی‌ها مثل بیل ریچاردسون صحبت‌هایی با آقای ظریف داشتند.مایکل وایت، شهروند آمریکایی که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد. مایکل وایت در حالی از ایران خارج شد که خبر آزادی مجید طاهری، پزشک ساکن فلوریدا، نیز منتشر شده بود.

بیل ریچاردسون در بیانیه خود از دولت قطر نیز به دلیل «مشارکت در کمک به آزاد کردن کسانی که به‌غلط بازداشت می‌شوند» نیز تشکر کرده است.