شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آماده باش نظامی در آستانه ورود نفتکش های ایران به سواحل ونزوئلا/رویترز گزارش داد اولین نفتکش حامل سوخت ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد

آماده باش نظامی در آستانه ورود نفتکش های ایران به سواحل ونزوئلا/رویترز گزارش داد اولین نفتکش حامل سوخت ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد

داده‌های شرکت‌های مکان‌یابی شناورها نشان می‌دهد نفتکش «فورچون»، اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که به آب‌های سرزمینی ونزوئلا وارد شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌های محلی به نقل از منابع رسمی گزارش دادند نفتکش ایرانی فورچون (Fortune) لحظاتی پیش وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا شده است.صفحه توئیتری «آئرونوتیسیاس ونزوئلا» که بر ترددهای هوایی و دریایی در ونزوئلا نظارت می‌کند، گزارش داد نفتکش فورچون اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که وارد حریم آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شرکت اطلاعاتی «رِفِنِتیو ایکان» تأیید کرد که نفتکش فورچون وارد آب‌های ونزوئلا شده است.از سوی دیگر شبکه راشاتودی گزارش داد که به نظر می‌رسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که بعد از وارد شدن به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب برداشته است.بر اساس این گزارش، هشتگ اسپانیایی #GraciasIran (به معنای متشکریم ایران)، توسط کاربران ونزوئلایی در شبکه اجتماعی توئیتر ترند شده و آنها از همکاری تهران و کاراکاس در ایستادن مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کردند.به نوشته راشاتودی، چهار نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «کلاوِل»، «فارست»، «فکسون» و «پتونیا» نیز به دنبال نفتکش فورچون، در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند. گفته می‌شود این نفتکش‌ها حدود ۱،۵ میلیون بشکه نفت فروخته‌شده توسط تهران به کاراکاس را برای این کشور حمل می‌کنند.روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، در گفتگو با رویترز مدعی شده بود واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز گفته واشنگتن تهدید کرده که علیه ۵ تانکر حامل بنزین در مسیر خود به ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.با این حال آئرونوتیسیاس از ساعاتی پیش تصریح کرده بود هیچ ناو آمریکایی در نزدیکی نفتکش ایرانی فورچون حضور نداشته و یک کشتی گشت نظامی ونزوئلا از کلاس «گوایکری» در دقایق آتی به اسکورت این نفتکش می‌آید.اطلاعات مؤسسه رفینیتیو ایکان نشان می‌دهد این پنج نفتکش مجموعاً حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه گازوئیل، آلکیلات و دیگر مواد سوختی ایران به مقصد ونزوئلا هستند.روز گذشته نیز اعلام شد که در پی تهدیدهای آمریکا برای توقیف این نفتکش‌ها، ونزوئلا اقدام به آزمایش موشکی کرده است.کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تأمین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تأمین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد

آماده باش نظامی در آستانه ورود نفتکش های ایران به سواحل ونزوئلا

بین الملل تابناک: پنج نفتکش ایرانی در حال نزدیک شدن به سواحل و دریای سرزمینی ونزوئلا هستند و در همین رابطه بسیاری از ناظران در انتظار واکنش احتمالی آمریکا علیه این نفتکش ها هستند. مسئله ای که منجر به آماده باش نظامی ونزوئلا برای مقابله با هرگونه اقدام آمریکا شده است.

براساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران فردا اولین نفتکش از 5 نفتکش ایرانی با محموله بنزین به ونزئلا می رسد. به گفته مسئولان صنعت نفت ایران حجم محموله پنج نفتکش 1.53 میلیون بشکه فراورده نفتی یعنی معادل 182 میلیون لیتر است که ارزش محموله حدود 50 میلیون دلار بدون احتساب هزینه حمل برآورد می‌شود.

طبق تازه ترین نقشه دریایی منتشر شده، کشتی های نفتکش ایرانی حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا کمتر از ۱۰ ساعت آینده (اوایل بامداد یکشنبه به وقت تهران) به حریم آبی این کشور خواهند رسید.

آخرین بروز رسانی از موقعیت کشتی های ایران

آماده باش نظامی در آستانه ورود نفتکش های ایران به سواحل ونزوئلا

 هشدار ونزوئلا

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل درباره تهدید واشنگتن علیه نفتکش‌های ایرانی که به سمت این کشور آمریکای جنوبی می‌روند، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او روز جمعه در توییتی، اعلام کرد ونزوئلا شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل آن، «آنتونیو گوترش» را درباره «تهدید استفاده قریب‌الوقوع نیروهای نظامی آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی که حامل بنزین به سمت ونزوئلا هستند»، آگاه کرده است.

در طول چند هفته ای که نفتکش های ایرانی خارک را به مقصد ونزوئلا ترک کرده اند آمریکایی ها اعلام کردند با 5 کشتی جنگی اجازه ورود این نفتکش ها را به حوزه کارائیب نخواهیم داد و به همین منظور کشتی های جنگی خود را در اطراف بنادر ونزوئلا مستقر کرده اند و همواره اعلام کرده اند اجازه ورود این نفتکش ها را نمی دهیم زیرا ایران و ونزوئلا دو کشوری که تحت تحریم های آمریکا هستند اجازه داد و ستد ندارند.

در توییتی دیگر، مونکادا تاکید کرد که حمله مسلحانه علیه تانکرهایی که در حال انجام تجارت آزاد بین کشورهای مستقل هستند، تجاوز است. وی افزود محاصره دریایی با توجه به این واقعیت که هدف آن محروم کردن یک ملت از ابزار حیاتی امرار معاش است، ارتکاب جرم به قصد نابودی آنهاست.

صحبت‌های این مقام ونزوئلایی بعد از آن منتشر شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» روز چهارشنبه گزارش داد دولت ترامپ تحریم‌های جدید و سایر اقدامات قانونی را برای مختل کردن صادرات نفتی ایران به ونزوئلا در نظر دارد. آمریکا مدعی است ایران با انجام چنین اقداماتی به دنبال نفوذ در آمریکای لاتین است.

استقرار سامانه های موشکی ونزوئلا

با نزدیک شدن نفتکشهای ایران به آبهای ونزوئلا، از کشورهای دوست ایران در آمریکای جنوبی یک وبگاه نظامی از استقرار انواع سامانه های دفاع موشکی نیروهای مسلح ونزوئلا برای مقابله با هرگونه اقدام نابخردانه آمریکا خبر داد.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روز شنبه به نقل از خبرگزاری روسی «آویا پرو» نوشت که ساعاتی قبل انواع سامانه های دفاع موشکی ارتش ونزوئلا در جزیره «لااورچیل» مستقر شدند.

گفته میشود که سامانه های موشکی «بوک ام-2» «اس-125پکورتا» در ایالت «فالکون» مستقر شده و پدافند هوایی و نیروی هوایی این کشور در آماده باش کامل هستند. «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ارتش ونزوئلا با همراهی نفتکشهای حامل بنزین ایران از آنها استقبال کرده و از مردم ایران برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا قدردانی می‌شود.

هشدار ایران

از سوی دیگر همزمان با افزایش تهدیدات آمریکا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در تماس تلفنی امیر قطر با تاکید بر اینکه اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا هر کجای جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد، گفت: همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌­ها دست به خطا نزنند.

واکنش جان بولتون

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پیامی توییتری ارسال محموله نفتی ایران برای ونزوئلا را خطری برای واشنگتن و تمام کشور‌های منطقه آمریکایی جنوبی توصیف کرد.مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پیامی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد، نسبت به کمک نفتی ایران به ونزوئلا ابزار نگرانی کرد.بولتون در پیام خود نوشت: همه ما از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل می‌شویم. محموله گازی ایران برای کمک مالی به دولت شکست خورده مادورو، هم برای آمریکا و هم برای کشور‌های آمریکایی جنوبی خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران در کنار گوایدو ایستاده ایم.در پی اوج گرفتن تنش میان واشنگتن و کاراکاس، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، اعلام کرد کشورش که در انتظار ورود تانکر‌های نفتکش ایران برای تامین سوخت مورد نیازش است، روز پنجشنبه آزمایش موشکی را در جزیره اورشیلا این کشور انجام داده است.تحریم‌های آمریکا مانع از آن شده است که کشور‌ها و شرکت‌های نفتی با ونزوئلا وارد تعامل تجاری شوند. این وضع به کاهش بنزین، در ونزوئلا منجر شده، به گونه‌ای که بنزین برای خودرو‌های پلیس و آمبولانس‌ها جیره‌بندی شده است.

یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹/رادیو فردا

نخستین نفتکش حامل سوخت ایران وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شد

نفتکش ایرانی کلاول در حال عبور از جبل اطارق
نفتکش ایرانی کلاول در حال عبور از جبل اطارق

به گزارش رویترز، داده‌های ردگیری کشتی ها که شرکت رفینیتو ایکان جمع آوری کرده، نشان می‌دهد که نفتکش «فورچون» که با پرچم ایران حرکت می‌کند ساعت و هفت و نیم عصر به وقت محلی وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شد.تلویزیون دولتی ونزوئلا هم تصاویری از ناو نیروی دریایی و جنگنده های ونزوئلا برای استقبال از نفتکش «فورچون» پخش کرده است.چهار نفتکش دیگر ایران، به نام‌های پتیونیا، فارست، فاکسون و کلاول، از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و در حال حرکت به سوی دریای کارائیب هستند.در همین زمینه، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا هم روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکا در خصوص اقدام احتمالی ایالت متحده، گفته بود که ارتش این کشور نفتکش‌های ایرانی را به هنگام ورود به منطقه ویژه اقتصادی اسکورت خواهند کرد.تارک ال ایسامی، معاون اقتصادی رئیس جمهور ونزوئلا که اخیراً به عنوان وزیر نفت منصوب شده، در توییتی نوشته است، نخستین نفتکش ایرانی هم اکنون در منطقه ویژه اقتصادی ما است.

انتقال بیش از یک‌ونیم میلیون بشکه مواد سوختی از ایران به ونزوئلا در حالی انجام می‌شود که دو کشور مشمول تحریم‌های آمریکا هستند؛ عکس از بایگانی

نفتکش‌های ایران به سوی ونزوئلا؛ روحانی هشدار داد، ونزوئلا به سازمان ملل نامه نوشت

براساس ارزیابی وب سایت «تانکر تراکر»، این پنج نفتکش مجموعا حامل بیش از یک‌ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد ونزوئلا هستند.صنعت نفت ایران و ونزوئلا دو کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.ظرفیت مجموع پالایشگاه‌های ونزوئلا در گذشته حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود ولی به دلیل سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری و از بین رفتن زیر ساخت‌ها٬ اکنون این ظرفیت به شدت کاهش یافته است.در همین حال٬ اسکار روندرس، از نمایندگان مخالف حکومت ونزوئلا در پارلمان این کشور گفته است: [حزب حاکم] در تلاش است که رسوایی خود را به یک پیروزی حماسی تبدیل کند.پیش از این یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را ذکر نکرد به رویترز گفته بود، ایالات متحده در حال بررسی پاسخ به این اقدام است.در همین حال٬ حسن روحانی٬ رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه هشدار داد ٬ اگر نفتکش‌های ایران در دریای کارائیب یا در هر جای دیگر از سوی آمریکا دچار مشکل شود، ایران اقدام به تلافی خواهد کرد.همزمان ونزوئلا در نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به اقدام احتمالی آمریکا علیه این نفتکش‌ها هشدار داد.

BBC News فارسی یکی از پنج نفتکش ایرانی وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شد

داده های ردگیری کشتی ها که شرکت رفینیتو ایکون جمع آوری می کند نشان می دهد که یکی از پنج نفتکش ایرانی حامل بنزین برای ونزوئلا به نام فورچون روز شنبه وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شده است.پیشتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که اگر برای نفتکش‌های ایرانی که راهی ونزوئلا شده‌اند مشکلی از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید ایران اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.او گفت: “با توجه به برخی اقدامات آمریکا در نقاط مختلف جهان شرایط غیر قابل قبولی بوجود آورده اما به هیچ عنوان ما آغازگر تشدید تنش و درگیری نخواهیم بود.”پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داد که پنج نفتکش ایران که برای ونزوئلا بنزین حمل می‌کنند به دریای کارائیب نزدیک شده اند.به گفته این خبرگزاری، نرم‌افزار اِیکون شرکت رفینیتو که ویژه گردآوری و تحلیل حرفه‌ای داده‌های مالی است تخمین زده که اولین نفتکش یکشنبه به ساحل ونزوئلا برسد.

هم دولت ایران هم دولت ونزوئلا گفته‌اند که نفتکش‌ها حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی هستند. وبسایت تانکرترکرز هم با در نظر گرفتن ظرفیت کشتی‌ها به رقم مشابهی رسیده است.ارسال بنزین برای ونزوئلا که به علت بحران‌های داخلی و خارجی بشدت به آن نیازمند است باعث تنش دیپلماتیک تازه‌ای با آمریکا شده است. هم ایران هم ونزوئلا زیر فشار تحریم‌های آمریکا هستند.رویترز از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را ذکر نکرده نقل کرده آمریکا در حال بررسی پاسخ به این اقدام است.آمریکا اخیرا حضور دریایی خود را در کارائیب برای تقویت عملیات ضد قاچاق مواد مخدر افزایش داده بود.جاناتان هافمن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته از عملیاتی مربوط به ناوگان نفتکش‌های ایران بی‌اطلاع است با این حال هشدار داد که:”ما مرتب می‌گوییم که ایران و ونزوئلا دو کشوری که خارج از نظام بین‌المللی هستند آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را با این مبادلات نقض می‌کنند.”محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، ‌دبیر کل سازمان ملل درباره “ایجاد مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا” هشدار داده، تهدیدهای آمریکا را “خطرناک، تحریک آمیز و دزدی دریایی” توصیف کرده و آن را خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته بود.وزیر دفاع ونزوئلا گفته بود به محض اینکه ناوگان ایران به منطقه اقتصادی ویژه این کشور برسد نیروی دریایی آنها را اسکورت خواهند کرد. نفتکش فورچون با پرچم ایران که از بقیه جلوتر است جمعه (دوم خرداد) در آستانه ورود به دریای کارائیب بود.این نفتکش از اوایل ماه میلادی جاری که از کانال سوئز گذشت با سیگنال روشن ماهواره‌ای حرکت کرده است. شرکت ایکون می‌گوید چهار نفتکش دیگر هم همین مسیر را در اقیانوس اطس در پیش گرفته‌اند.

۱۸۰۰ پمپ بنزین در ونزوئلا به علت کمبود سوخت هفته‌هاست نیمه تعطیلند؛ شرکت ملی نفت ونزوئلا تا دو ماه پیش با ده درصد ظرفیت روزانه‌اش -۱.۳ میلیون بشکه- کار می‌کرد.رویترز از قول ‘منابعی ‘ در شرکت ملی نفت ونزوئلا گزارش می‌دهد اکنون تولید شرکت ملی نفت ونزوئلا به یک پالایشگاه و تولید سوخت با اکتان کم محدود شده چون بسیاری از واحدهای آلکیلاسیون آن فعال نیستند.وارد کردن مشتقات نفتی با اکتان بالا باعث بهبود کیفیت سوخت تولیدی این کشور می‌شود.شرکت نفت ونزوئلا هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.تحلیلگران می‌گویند ونزوئلا پیش از محدودیت‌های کرونا ۱۷۰ هزار بشکه بنزین مصرف می‌کرد اما به دلیل جیره‌بندی‌ها اکنون روزانه چهل هزار بشکه در پمپ بنزین‌ها توزیع می‌شود.بیش از یک دهه سوء مدیریت، کمبود نیروی انسانی و تحریم‌های آمریکا از سال گذشته باعث شده پالایشگاه‌های ونزوئلا در وضعیتی نامناسب باشند و در هفته‌های اخیر هواپیمایی ماهان تجهیزاتی را برای تعمیر و نگهداری این پالایشگاه‌ها به ونزوئلا فرستاده است.وزارت دارایی آمریکا شرکت چینی سازنده این تجهیزات را تحریم کرد و پکن این اقدام را “غیرقانونی” خواند.