شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری :جسد سفیر چین در اسرائیل در خانه اش پیدا شد !

بسته ویژه خبری :جسد سفیر چین در اسرائیل در خانه اش پیدا شد !

مسیح مهاجری: چون «اصل برائت» دست‌شان را می‌بندد، از عنوان جعلی «عدم احراز صلاحیت» استفاده می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اصل برائت، که راه را بر مجرم دانستن افراد قبل از اثبات جرم می‌بندد و حکم می‌کند که تمام انسان‌ها از هر جرمی پاک هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، یک اصل پذیرفته شده در تمام مکاتب حقوقی در سطح جهان است و ادیان نیز آن را قبول دارند. او در ادامه این یادداشت نوشته است: قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در اصل ۳۷ با صراحت تمام مقرر داشته است: «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.» اینکه به اصل برائت چقدر عمل می‌کنیم، موضوع مهمی است که بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به آن مربوط می‌شود. در احراز صلاحیت‌ها این اصل، کاربرد زیادی دارد و، چون استفاده صحیح از آن دست کسانی که می‌خواهند سلیقه‌ای عمل کنند را می‌بندد، عنوان «عدم احراز» را جایگزین آن کرده‌اند و با استفاده از این عنوان جعلی، خود را از پای‌بندی به اصل برائت نجات داده‌اند. البته آن‌ها تصور می‌کنند خود را نجات داده‌اند، ولی واقعیت این است که هم خود را و هم کشور و ملتی را از مهم‌ترین اصل عقلی و شرعی و اخلاقی دور می‌نمایند و مهم‌تر اینکه بنیانی‌ترین پایه اعتقادی مردم را که «عدالت» است خدشه‌دار می‌کنند. عدالت، فقط اقتصادی نیست. سیاست، اخلاق، قضا و اجتماعیات، عرصه‌های مهم عدالت هستند و یک جامعه فقط هنگامی از عدالت برخوردار خواهد بود که در تمام این زمینه‌ها عادلانه رفتار شود.

بند «عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی» از طرح مجلس حذف شد

سید حسین نقوی حسینی اظهار داشت: روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای به بررسی جزییات طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی پرداخت و مواد پانزده گانه آن را تصویب کرد. وی افزود: در آخرین بررسی کمیسیون بنا بر پیشنهاد و درخواست وزارت ورزش بند مربوط به عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی حذف شده است. هفته گذشته، دو فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی به تصویب رسید، در همان جلسه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی خواست که هرچه سریع‌تر این طرح را در دستور کار و بررسی قرار دهد که این کمیسیون روز گذشته مواد آن را تصویب کرد.

جسد سفیر چین در اسرائیل در خانه اش پیدا شد

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی اعلام کرد که صبح امروز (یکشنبه) جسد «دو وی» سفیر ۵۸ساله چین در اراضی اشغالی در خانه وی در «هرتزلیا» پیدا شد. طبق این گزارش، یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم‌اکنون ضمن تأیید خبر درگذشت سفیر چین اعلام کرد که نیرو‌های پلیس در حال حاضر در خانه دو وی مستقر شده و در حال بررسی علت این حادثه هستند. بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، دو وی در ماه فوریه سال جاری میلادی بعنوان سفیر چین در اراضی اشغالی منصوب شده بود و به همراه همسر و پسر خود در اقامتگاهش در هرتزلیا در تل‌آویو به سر می‌برد. هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درباره این خبر منتشر نشده و اخبار تکمیلی متعاقباً به این خبر افزوده می‌شود.

سردار رحیمی: در مورد صدور گواهینامه موتورسواری بانوان تابع قانون هستیم

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه در موضوع گواهینامه موتورسواری برای بانوان نیروی انتظامی تصمیم گیر نیست اعلام کرد: برای این مساله تابع قانون هستیم که فعلا اجازه نمی‌دهد.

واکنش یک اصولگرا به پیشنهاد جدید سیدمحمد خاتمی

ناصر ایمانی گفت: گفت‌وگوی ملی لوازمی دارد که همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند تا امکان بررسی و شرایط صحبت کردن درباره مسائل فراهم شود. آشتی ملی و ضرورت انجام آن موضوعی است که دوباره و با مطرح شدن توسط سیدمحمد خاتمی به عرصه نقد در بستر سیاسی ایران بازگشته است. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در این باره اظهار داشت: اینکه آقای خاتمی برای بار چندم از ضرورت آشتی ملی حرف می‌زند، فی‌نفسه اشکال ندارد، اما نکته قابل توجه این است که ایشان چه پیشنهادهایِ اجرایی برای این امر دارد. در واقع هیچ کسی از آشتی ملی بدش نمی‌آید، اما اینکه به طور کلی‌گویی موضوع ضرورت آشتی ملی طرح شود و وارد مصادیق نشویم، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. او در ادامه سخنانش گفت: باید دید ملزومات آشتی ملی چیست و آیا گروه‌ها به ملزومات این امر اعتقاد دارند یا نه؟ همچنین باید پرسید جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی دارد و حاضر به پرداختن هزینه‌هایش است. اصلاح‌طلبان در مسائل مختلف موجی از تخریب‌ها و به هم ریختن صحنه را اجرایی می‌کنند؛ مثلاً از همین حالا نسبت به مجلس جدید سیاه‌نمایی می‌کنند و بعد از سه ماه همچنان درباره سلامت انتخابات ابهام‌زایی می‌کنند.

پاسخ صریح علی مطهری به درخواست روزنامه کیهان برای بیان دلایل ردصلاحیت

علی مطهری در نامه‌ای خطاب به روزنامه کیهان که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است؛ نوشت: با اهداء سلام، نظر به این که در شماره چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت آن روزنامه، صفحه ۱۱، مطلبی تحت عنوان «علی مطهری اگر جرئت دارد علت رد صلاحیت خود را بیان کند» درج شده بود، مستدعی است طبق قانون مطبوعات مطلب ذیل در اولین شماره آن روزنامه در همان محل عیناً درج گردد: در صفحه ۱۱ روزنامه کیهان شماره چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت مطلبی با عنوان «علی مطهری اگر جرات دارد علت رد صلاحیت خود را بیان کند» درج شده بود و در ذیل آن بخشی از مصاحبه آقای کدخدایی با روزنامه شرق آمده بود که عنوان مطلب و متن آن تناسبی با هم نداشت. آنچه به بنده به عنوان دلیل رد صلاحیت گفتند سه چیز بود. یکی این که چرا گفته‌اید «نهم دی اگر موجب تفرقه شود دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است.» گفتم درست است، الان هم همین را می‌گویم. دیگر این که گفتند «چرا گفته‌اید ما با آقای ابراهیم یزدی رفتار خوبی نداشتیم؟» گفتم هنوز هم همین را می‌گویم، نیازی نبود آن پیرمرد را بازجویی و زندانی کنیم. سوم اینکه گفتند چرا درباره رفع حصر خانگی محصوران صحبت کرده‌اید؟ شما باید بگویید نظر من بر رفع حصر بوده، ولی وقتی نظر رهبری را شنیدم نظرم عوض شد. گفتم اولاً من دروغ نمی‌گویم. ثانیاً خود مقام رهبری گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد حرفش را بزند. بعد به آن حقوقدان شورای نگهبان گفتم من متأسفم که شما با این طرز فکر عضو شورای نگهبان هستید. حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت تا من امروز این حرف‌ها را از شما بشنوم؛ بنابراین آنچه که به بنده برای دلایل رد صلاحیت گفتند همین بود و البته اگر به آن حقوقدان شورای نگهبان می‌گفتم «درست می‌فرمایید، من اشتباه کردم» قطعاً صلاحیت من تأیید می‌شد، ولی من پا روی اصول نگذاشتم و نخواستم این رویه غلط یعنی رد صلاحیت به خاطر اظهارنظر ادامه پیدا کند و این بلا به سر دیگران نیز بیاید. اما موضوع خبرنگاران را که آقای کدخدایی گفته‌اند آقای مطهری می‌توانستند خبرنگاران را به داخل جلسه ببرند، اولین بار است که می‌شنوم. موضوع خبرنگاران اصلاً به من گفته نشد که می‌توانید خبرنگار به داخل جلسه ببرید. فقط زمان خروج، یک نفر به من گفت: می‌توانید با خبرنگار مصاحبه کنید. من ملاحظه شورای نگهبان را کردم. اگر به خبرنگار می‌گفتم به این دلایل مرا رد صلاحیت کرده‌اند، به ضرر شورای نگهبان تمام می‌شد و شاید اصلاً منتشر نمی‌کردند.

طلایی: با اتهام‌سکه می‌خواهند قالیباف را بدنام‌ کنند

مرتضی طلایی در پاسخ به این که «گفته می‌شود که آقای قالیباف در جلسات خود سکه هم به بعضی از منتخب‌ها می‌دهد.» گفت: این‌ها از آن شیوه‌های بد اخلاقی است که وجود دارد و ما به آن متوسل می‌شویم تا طرفمان را بدنام کنیم و من تضمینی به شما می‌گویم که هرگز چنین چیز‌هایی اتفاق نیفتاده است، چون من آقای قالیباف را می‌شناسم، پس این‌ها اتهامات و جوسازی‌هایی است که علیه آقای قالیباف صورت می‌گیرد تا با این فضاسازی‌ها ایشان را از میدان به در کنند. آیا واقعا به نظر شما عقل و فکر سیاسی آقای قالیباف انقدر کم است که همچین کاری را انجام دهد؟ او هرگز چنین کاری را نکرده است و نخواهد کرد.