چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » معاون «بهداشت» وزارت بهداشت: تعطیلی مجدد برخی شهرستان های خوزستان/

معاون «بهداشت» وزارت بهداشت: تعطیلی مجدد برخی شهرستان های خوزستان/

آنچه در خوزستان رخ داده، وقوع پیک شیوع است که همه استان ها آن را گذرانده اند. به دلیل همین وضعیت، تعطیلی‌های مجدد در برخی شهرستان‌های استان خوزستان در دستور کار قرار گرفته است. در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگرچه خوزستان دیرتر از همه کشور پیک ابتلا را شاهدیم، اما فاجعه رخ نداده و نرخ ابتلا در این استان از میانگین کشوری پایین تر است.
به گزارش «تابناک»، دکتر علیرضا رییسی در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه در این باره گفت: آنچه در خوزستان رخ داده، وقوع پیک شیوع است که همه استان ها آن را گذرانده اند. به دلیل همین وضعیت، تعطیلی‌های مجدد در برخی شهرستان‌های استان خوزستان در دستور کار قرار گرفته است. در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور عادی نشده است و در صورت عدم رعایت موازین مربوطه از سوی مردم، بیماری می‌تواند به سرعت بازگردد و همه را گرفتار کند، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب در کشور این بود که بعد از مرحله بسیار طوفانی کرونا و مراجعات زیاد به بیمارستان، دو اتفاق موثر در کشور افتاد که بخش اول آن بسیار موثر بود و می‌توان این موضوع را با آمار و ارقام نشان داد.
تعطیلی مجدد در برخی شهرستان های خوزستان/ تعیین تکلیف فعالیت مساجد درلیالی قدر عصرامروز
رئیسی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که افتاد رعایت کردن مردم بود. اگر رعایت کردن و این سطح از سواد سلامت در سطح کشور و در تک تک افراد اتفاق نمی‌افتاد، این توفیقات را به دست نمی‌آوردیم و این به صورت واضح خودش را نشان می‌دهد. زیرا تمام راه‌ها و توصیه‌ها و مدل‌هایی که در زمینه مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد، متکی بر رعایت افراد، مسئولیت‌های اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت و همکاری و همدلی افراد جامعه است که در سطح جهان هم این اتفاق افتاده است؛ به طوری که در جا‌هایی که خوب رعایت کردند، الگوی موثری در روند بیماری را شاهدیم.
وی در ادامه گفت: در کشور ما هم همکاری فوق‌العاده‌ای که مردم انجام دادند در حوزه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشت، باعث شد الگویی که در کشور ما رخ داد، بسیار قابل توجه باشد. بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد، افت بسیار خوبی در بیماری داشتیم.
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اتفاق دومی که افتاد بحث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، عدم مسافرت‌ها بود که در این حوزه روز‌های بی‌نظیری را در کشور تجربه کردیم. ۱۳ به در امسال مردم ما بیرون نیامدند، در خانه ماندند و نتیجه آن را که در سطح کشور دیدیم. اقدام بعدی که اتفاق افتاد که آن هم بر پای مشارکت مردم بود، غربالگری افتخارآمیز و وسیعی بود که در سطح کشور رخ داد که در دنیا بی نظیر است که بتوانیم در یک ماه حدود ۷۸ میلیون نفر و ۹۰ درصد مردم کشور را غربالگری کنیم و اکنون مرحله دوم غربالگری آغاز شده است و در مرحله دوم هم به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده‌ایم که البته مرحله دوم بیشتر بر روی افراد آسیب‌پذیر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سنین بالا و مادران باردار متمرکز است.

وی افزود: در کنار این راه‌اندازی حدود ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح کشور برای تست‌های سرپایی باعث شد که ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش یابد. رابطه بسیار مستقیم و معناداری بین یافتن کیس‌ها و بیماران در مراحل اولیه و درمان آن‌ها و ایزوله کردن آنها، با کاهش بار بیمارستان وجود دارد. زیرا اگر افرادی که در مراحل ابتدایی پیدا کردیم، نمی‌یافتیم، ظرف دو هفته با حال بدتر مجبور بودند به بیمارستان بیایند.

رئیسی با تاکید بر برگشت پذیر بودن وضعیت مدیریت کرونا در کشور گفت: باید توجه کرد که همه این‌ها می‌تواند قابل برگشت باشد و بیماری می‌تواند شیوع یابد، اگر مردم نقش خود را تمام شده بدانند و رعایت نکنند و فکر کنند که این بیماری عادی شده است. متاسفانه در این صورت بیماری می‌تواند به سرعت برگردد و همه را گرفتار کند. نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین بتوانند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به مرحله‌ای برسد که اعلام کنیم، خبری نداریم.

وی افزود: در استان خوزستان الان مشکلاتی داریم که دقیقا ناشی از رعایت نکردن همین موارد است. اینکه بعداز بازگشایی‌ها، به دلیل عدم رعایت، اوضاع به گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم و در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند.