شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سخنگوی دولت ایران: بدلیل “شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم/

سخنگوی دولت ایران: بدلیل “شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم/

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران می‌گوید که این کشور آماده است تا “بدون هیچ پیش شرطی” اقدام به “تبادل برای همه زندانیان و گفتگو” برای این مسئله با دولت آمریکا داشته باشد اما “آمریکا تاکنون از پاسخ خودداری کرده است”.

آقای ربیعی در گفت‌وگو با خبرآنلاین مدعی شده است که این پیشنهاد ایران بدلیل “شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ که جان شهروندان ایرانی را در زندان های آمریکا تهدید می‌کند”، می‌باشد.

بی بی سی فارسی/ در ایالات متحده آمریکا شماری از شهروندان ایرانی با اتهاماتی مانند دور زدن تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران در زندان هستند و در ایران نیز برخی شهروندان آمریکایی و یا با تابعیت دوگانه با اتهاماتی مانند “جاسوسی” و “همکاری با کشورهای متخاصم” بازداشت و زندانی شده‌اند. هر دو کشور مدعی هستند که شهروندانشان بی‌گناه بوده و بی‌دلیل در زندان هستند.

سخنگوی دولت ایران می‌گوید که این کشور نگران وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا است و “اطلاعاتی دارد که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به خوبی مراقبت نمی شوند”.

به گفته وی در این خصوص هیچ کشوری نقش میانجی را ندارد و دفتر حفاظت از منافع ایران در شهر نیویورک می‌تواند مقدمات این تبادل را انجام دهد.

آقای ربیعی گفته است که ایران “آمادگی بحث کردن پیرامون آزاد کردن همه زندانیان را” دارد و “این طرف آمریکایی است که باید در این زمینه اعلام نظر کند و شواهدی درباره تغییر دیدگاه آنها وجود دارد”.

دوشنبه هفته گذشته نیز عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که این کشور پیش از شیوع کرونا “به دلایل انسان‌دوستانه” پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا را داده بود که “پاسخی از واشنگتن دریافت نکردیم”.

به گفته آقای موسوی این پیشنهاد ایران “همچنان روی میز است” و “اقدامات لازم برای آزادی سیروس عسگری، دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا انجام شده است.

دستگیری، محاکمه و زندانی کردن شهروندان کشورهای خارجی و یا شهروندانی که دارای تابعیت مضاعف بر ایران دارند در جمهوری اسلامی ایران خصوصا در دو دهه اخیر افزایش یافته است و اکثر این افراد با اتهاماتی از جمله “جاسوسی” و یا “همکاری با دولت‌های متخاصم” روبرو می‌شوند، اتهامی که هیچگاه از سوی افراد بازداشت شده مورد قبول واقع نمی‌شود. نهادهای حقوق بشری این اقدام حکومت ایران را “گروگان” گرفتن این شهروندان می‌خوانند.

اخیرا رولان مارشال، محقق فرانسوی که ۹ ماه در ایران در بازداشت بود و به پنج سال حبس بابت اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود با جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی که متهم بود تحریم‌های آمریکا را دور زده، مبادله شد.

آقای مارشال در گفت‌وگو با روزنامه لوموند فرانسه گفته که بازجویانش در تهران، “مرا مثل یکی از شخصیت‌های سریال ‘دفتر اسطوره‌ها’ می‌دیدند.”

اشاره او به سریال جاسوسی-پلیسی “اداره اسطوره‌ها” (Le Bureau des Légendes) است که با الهام از مسائل سیاسی جاری، داستان‌هایش درباره عملیات سرویس امنیت خارجی فرانسه است که معادل سیا برای این کشور است.