یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعتراف به درمادگی نظام پلیسی حاکم بر ایران: حتی امکان نظارت بر «لایوهای اینستاگرامی» نداریم!

اعتراف به درمادگی نظام پلیسی حاکم بر ایران: حتی امکان نظارت بر «لایوهای اینستاگرامی» نداریم!

واکنش پلیس فتا به «لایوهای اینستاگرامی»: امکان نظارت نداریم

مقام پلیس فتا در ایران می‌گوید در حالی که این نیرو قادر به نظارت بر لایوهای اینستاگرامی نیست، تعداد زیادی از «جرائم» در این پلتفرم، «ذیل کامنت‌های صفحات افراد مشهور» شکل می‌گیرد.

شبکه اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی است که هنوز در ایران مسدود نشده و به همین دلیل، بسیار پرطرفدار است.

علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا، روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت، در یک برنامه رادیویی چنین اظهار کرد که اگرچه برگزارکنندگان لایوهای پرتعداد اینستاگرام در ایران، افرادی «معتبر و شناخته شده» هستند، اما هویت دنبال‌کنندگان که «تعداد زیادی هم هستند، قابل رصد نیست».

وی اضافه کرد که «بسیاری از جرائم» از جمله «فروش مواد مخدر، سلاح و مفاسد اخلاقی» ذیل کامنت لایوهای افراد معتبر و شناخته شده رخ می‌هد.

این مقام پلیس فتا همچنین از آن چه «بی‌احترامی» اینستاگرام به قوانین و حاکمیت ایران توصیف کرد انتقاد کرده است.

آقای رجبی اضافه کرد: «در کشورهای خارجی افراد مشهور که اقدام به تهیه لایو می‌کنند، خط قرمز حاکمیتی کشورشان را رعایت می‌کنند و در صورت عدم توجه و عبور از این خطوط بلافاصله مورد سوال و برخورد قرار می‌گیرند.»

بیشتر در این باره:

اینستاگرام اکانت تتلو را بست

اظهارات وی پس از لایوهای پرسروصدای اخیر چند تن از ایرانیان داخل و خارج از جمله لایو ساشا سبحانی، فرزند احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا و امیرحسین مقصودلو مشهور به امیر تتلو با ندا یاسی مطرح می‌شود.

لایو تتلو و ندا یاسی رکورد جهانی اینستاگرام را شکست، اما اندکی بعد به‌دلیل درخواست امیرحسین مقصودلو از هوادارانش برای تشکیل حرمسرایی از دختران زیر سن ۱۸ سال، حساب کاربری وی از سوی اینستاگرام بسته شد.

از دیگر لایوهای جنجالی اخیر می‌توان به لایو حسن آقامیری، از روحانیون خلع لباس شده، با احلام، خواننده ایرانی‌تبار مقیم امارات اشاره کرد که انتقادات زیادی را بین نیروهای موسوم به ارزشی برانگیخت.​

بازداشت ۳۲۰ «شایعه‌ساز کرونایی» از سوی پلیس فتا

در همین حال حسین اشتری، فرمانده ناجا، از بازداشت ۳۲۰ نفر در ایران که آنها را «شایعه‌ساز کرونایی» نامیده، از سوی پلیس فتا خبر داد.

به گزارش روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت، در خبرگزاری موج، آقای اشتری این موضوع را در دیدار با یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، بیان کرده است.

به گفته آقای اشتری، یکی از موضوعاتی که در روزهای اول شیوع کرونا باعث «نگرانی و تشویش اذهان عمومی» در ایران می‌شد، «فضای مجازی بود».

فرمانده ناجا با اشاره به برخورد پلیس فتا با افرادی که، به گفته وی، در این فضا «شایعه‌پراکنی» می‌کردند، از شناسایی «بیش از یک هزار و ۳۰۰ تارنما» و بازداشت «۳۲۰ نفر» در این رابطه خبر داد.

پلیس فتا و قوه قضائیه ایران از زمان انتشار اخبار شیوع کرونا در ایران، به طور مکرر افرادی را به اتهام شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار کذب، بازداشت کرده‌اند و به دیگران نیز در این زمینه هشدار داده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های موج و ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.