یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مقام‌های آمریکایی: چین با هدف ذخیره‌سازی مایحتاج شدت شیوع ویروس را پنهان کرد

مقام‌های آمریکایی: چین با هدف ذخیره‌سازی مایحتاج شدت شیوع ویروس را پنهان کرد

  • مقام‌های آمریکایی: چین با هدف ذخیره‌سازی مایحتاج شدت شیوع ویروس را پنهان کرد

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ /رادیو فردا 

اسوشیتدپرس می‌گوید گزارش اطلاعاتی چهار صفحه‌ای را رویت کرده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تهیه کرده و در آن اظهار شده که دولت چین اوایل ماه ژانویه، «عمدا شدت [شیوع ویروس سارس-۲ را] پنهان کرد».همزمان با اتهام‌های مجدد وزیر خارجه آمریکا علیه پکن در مورد نحوه شیوع کرونا، اسوشیتدپرس می‌گوید گزارشی را رویت کرده از وزارت امنیت داخلی آمریکا که حاکی‌ست چین برای انباشت نیازمندی‌ها و تدارکات، شدت و سختی ویروس را پنهان کرده بود.

به گفته اسوشیتدپرس این گزارش طبقه‌بندی محرمانه ندارد اما «تنها برای استفاده رسمی» تهیه شده‌است. در آن تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گویند پکن در حالی‌که دست به پنهان‌کری زده بود، دست به افزایش واردات و کاهش صادرات نیازمندی‌های پزشکی زده است.

بنا بر این گزارش چین در راستای این اقدامات «محدودیت‌های صادراتی را انکار کرده و داده‌های تجاری خود را به تاخیر انداخته و یا در اطلاعات سردرگمی ایجاد کرده است».

اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در اکثر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان نگه داشته، تا بتواند نیازمندی‌های درمانی و پزشکی خود را تامین کند.

شهروند چینی در شهر شانگهای چین در حالی که بر صورت ماسک زده در ۲۲ ژانویه؛ پژوهشگران و دانشمندان در تلاش هستند تا به رد پای ویروس در مراحل اولیه شیوع آن دست پیدا کنند.

«نخستین مورد کرونا در چین در آبان رویت شد»

گزارش تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا بر پایه احتمالات ۹۵ درصدی‌ست، بر این مبنا که عملکرد چین در صادرات و واردات، در بازه زمانی مذکور، شکل طبیعتی نداشته اشت.

گزارش اسوشیتدپرس دو روز پس از آن است که شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته گفته‌اند: «چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفته است».

طی روزهای گذشته بر حملات لفظی مقام‌های ارشد آمریکا، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، بر اقدامات چین و نحوه شیوع ویروس افزوده شده‌است.

روز یک‌شنبه نیز مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت شواهد فراوانی هست که نشان می‌دهد موسسه ویروس‌شناسی ووهان منشأ کرونا بوده است.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید چین در «انتقال آلودگی به جهان» و «وجود آزمایشگاه‌های زیر استاندارد» سابقه دارد.

بیشتر در این باره:

پومپئو: شواهد فراوانی هست که نشان می‌دهد آزمایشگاه ووهان منشأ کرونا بوده است

بیشتر در این باره:

گزارش برخی نشریات غربی از یک سند محرمانه اطلاعاتی درباره منشأ اولیه کرونا

حملات دولت آمریکا با واکنش‌های رسمی چین روبه‌رو شده است. از جمله له یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین، گفته «نمی‌شود اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود».

روز یک‌شنبه خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، نیز در مقاله‌ای به اتهام‌های آمریکا تاخته و می‌گوید اتهام‌ها به پکن، در حالی که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا رو به افزایش است، برای مصرف انتخاباتی در آن کشور است.

در خود آمریکا هرچند چهره‌های مختلف به بیان انتقاد از چین پرداخته‌اند، اما مخالفان سیاسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز او را متهم کرده‌اند قصد منحرف‌کردن انتقادهای داخلی از اقدامات خود را دارد. برای نمونه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، گفته ممنوعیت سفری از چین که ترامپ بارها آن را به‌عنوان یک اقدام اساسی ستوده، آن‌چنان کارایی نداشته و ده‌ها هزار نفر پس از آن از چین وارد آمریکا شده‌اند.

اتهامات و حملات کلامی روزهای گذشته، و افزایش احتمالی تنش‌ها بین دو کشور، بر بازار سهام و بهای نفت نیز پیامدهایی داشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در حالی‌که ارزش دلار افزایش یافته، بهای نفت رو به کاهش بوده و بازارهای سهام نیز روندی نزولی داشته‌اند. بهای شاخص نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» به حدود ۱۸.۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته و برنت به زیر ۲۶ دلار رسیده است.

در حال حاضر بنا بر آمار رسمی و موارد تائید شده، ۳.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۴۵ هزار تن جان باخته‌اند.

منابع: اسوشیتدپرس، رویترز، ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، شین‌هوا