یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:اظهار نظر مقامات آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران/

آخرین تحولات خاورمیانه:اظهار نظر مقامات آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران/

اظهارات مقامات  آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران، تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آلمان، درخواست کمک عراق از آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و حمله بالگردهای اسرائیل به مواضعی در جنوب سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزاد اروپا اعلام کرد که آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست، اما می‌تواند مانند سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشنهاداتی را برای انجام اقدامات جدید [علیه ایران] مطرح کند که در نهایت تصمیم‌گیری در مورد این پیشنهادات به‌عهده شورای امنیت خواهد بود.جوزپ بورل درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و احتمال سوءاستفاده کاخ سفید از برجام برای پیش‌برد اهداف خود در این زمینه گفت: «آمریکا دیگر عضو برجام نیست. کاملاً مشخص است که در بیانیه‌ای که رئیس‌جمهور ترامپ در ماه می سال 2018 [اردیبهشت 97] صادر کرد، آنها رسماً اعلام کردند که به مشارکت خود در برجام پایان می‌دهند.»

واکنش اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ادعای آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران/ تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آلمان/ درخواست کمک عراق از آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق مفاد برجام، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ظرف 5 سال [یعنی در اکتبر 2020] برداشته می‌شود، گفت: «البته هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند به آن مراجعه کنند و اقدامات دیگری را پیشنهاد دهند و بعد باید ببینیم که شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.»

ادعای آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران 

 «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در ادعایی تازه مدعی شده که انگلیس، فرانسه و آلمان با موضع کاخ سفید درباره لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران همراه هستند.

به ادعای پمپئو، آمریکا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ممنوعیت‌های فروش سلاح به ایران ظرف چند ماه آینده منقضی نمی‌شود.

واکنش اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ادعای آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران/ تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آلمان/ درخواست کمک عراق از آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

وزیرخارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که علت خروج آمریکا از برجام رفتار بد ایران بوده است.

در ادامه، پمپئو تاکید کرد که واشنگتن باید اطمینان حاصل کند که به ایران سلاح فروخته نخواهد شد و شریکان اروپایی ما از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در این خصوص با ما موافق هستند.

این ادعای وزیرخارجه آمریکا در حالی مطرح شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با مخالفت جدی روسیه و چین در شورای امنیت روبرو خواهد شد.

تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آلمان

وزارت کشور آلمان، روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آلمان ورود اعضای جنبش حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی به خاک این کشور اروپایی را ممنوع کرده است.

پلیس آلمان نیز صبح امروز عملیاتی را با هدف دستگیری برخی از اعضای حزب‌الله انجام داد. مسئولان امنیتی آلمان مدعی هستند که حدود 1050 از اعضای حزب‌الله در این کشور حضور دارند.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در توییتر نوشت: “هورست زهوفر” وزیر کشور (فعالیت‌ها و حضور) حزب‌الله در آلمان را ممنوع کرده است.

درخواست کمک عراق از آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

«جعفر علوی» در یک همایش سیاستگذاری آنلاین که به ابتکار مؤسسه سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن برگزار شد، گفت: «دولت آمریکا به ما این وعده را داده است که به عنوان بخشی از راهبرد میان عراق و آمریکا از لحاظ مالی به ما کمک کند. من فکر می‌کنم که اکنون یک تیم مذاکره کننده وجود دارد، یا در فرآیند مذاکره عراق حمایت مالی آمریکا را بدست آورد».

گفتنی است که آمریکا یک گفتگوی راهبردی را با هدف همکاری دو کشور در میانه همه گیری کرونا و کاهش درآمدهای نفت در ماه ژوئن پیشنهاد داده است.

واکنش اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ادعای آمریکا مبنی بر موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان با تحریم تسلیحاتی ایران/ تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آلمان/ درخواست کمک عراق از آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

وزیر خارجه آمریکا با اعلام خبر این گفتگوها در جریان یک نشست خبری در روز هفتم آوریل هشدار داد که شیوع کووید -۱۹ و «کاهش قیمتهای نفت» از یک فروپاشی اقتصادی در عراق حکایت می‌کند.

لازم به ذکر است که شیوع این ویروس جدید در جهان به اقتصاد عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک لطمه فراوانی وارد کرده است و از این رو، دولت عراق در تلاش است تا به هر نحو ممکن، به بن بست سیاسی دو ماهه ای که با کاهش قیمتهای نفت همزمان شده است، پایان دهد.

حمله بالگردهای اسرائیل به مواضعی در جنوب سوریه

منابع خبری بامداد جمعه از حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی به مواضعی در جنوب سوریه خبر دادند.

خبرگزاری سانا گزارش داد این حمله فقط خسارات مادی به جا گذاشته است. رسانه‌های سوریه گزارش داده‌اند بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی درحال شلیک راکت به سمت مواضع سوری دیده شده‌اند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم گزارش داد رژیم اسرائیل ۵ راکت به سوی مرز جنوبی سوریه در قنیطره شلیک کرد.