شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » واکنش ترامپ به پرتاب ماهواره نور: در مورد ایران از خودشان بیشتر می‌دانیم/

واکنش ترامپ به پرتاب ماهواره نور: در مورد ایران از خودشان بیشتر می‌دانیم/

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود گفته «خیلی نزدیک ایران را زیر نظر داریم، از خودشان در مورد ایران بیشتری می‌دانیم».
دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود گفته «خیلی نزدیک ایران را زیر نظر داریم، از خودشان در مورد ایران بیشتری می‌دانیم».

رادیو فردا/ دونالد ترامپ عصر سوم اردیبهشت ماه افزوده است که وقایع مربوط به پرتاب ماهواره‌بر قاصد و ماهواره نور زیر نظر دولت او قرار دارد «می‌دانیم که داشت بالا می‌رفت. ما خیلی نزدیک آن را تعقیب کردیم. می‌گویند برای تلویزیون است… کسی باورش می‌شود».

سپاه پاسداران که می‌گوید ماهواره پرتاب‌شده «نظامی» است در عین حال کل روند پرتاب و قرارگیری آن در مدار زمین را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم کرده این کار را در مسیر پیشبرد برنامه موشکی خود انجام داده و تاکید کرده است که واشینگتن به فشارهای خود ادامه خواهد داد تا این حکومت «رفتار خود را تغییر دهد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده

مایک پومپئو: ایران باید درباره پرتاب ماهواره نظامی پاسخگو باشد

اسرائیل نیز پرتاب ماهواره سپاه را «ادامه اقدامات بی‌شرمانه و خطرناک» توصیف و آن را محکوم کرده است.

رسانه‌های داخل ایران گفته‌اند این ماهواره که «نور ۱» نام دارد با موشک ماهواره‌برِ سه مرحله‌ای «قاصد»، از پایگاهی در کویر مرکزی ایران پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پنتاگون پرتاب ماهواره توسط سپاه را اقدامی شرورانه خوانده است.

پنتاگون: موشک اخیر ایران مسیر خیلی طولانی را پیمود

وزارت دفاع آمریکا هنوز از ابراز نظر در مورد موفقیت عملیات پرتاب ماهواره خودداری کرده‌است. اما ژنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ارتش آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفته: می‌توانم بگویم که این موشک مسیر خیلی طولانی را طی کرد… و بار دیگر تاکیدی بر این است که ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد.

جمهوری اسلامی اتهام‌ها در مورد تهدید کشورهای منطقه را رد کرده‌است. روابط ایران با برخی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در غرب آسیا، از جمله عربستان، با تنش‌هایی شدیدی روبه‌رو است. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بارها اسرائیل را نیز تهدید به نابودی کرده‌اند.

ترامپ در مورد قایق‌های سپاه: باید دوباره هشدار می‌دادم

ترامپ در بخشی از کنفرانس خبری خود در عین حال به موضوع قایق‌های سپاه و توئیتی که در مورد شلیک به آن‌ها نوشته بود نیز پرداخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

ترامپ: دستور داده‌ام که قایق‌های ایرانی در صورت ایجاد مزاحمت، منهدم شوند

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته بود به نیروی دریایی کشورش دستور داده اگر قایق‌های ایرانی برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات گفته: «مقامات این کشور باید به فکر نجات خود و حل موضوع کرونا باشند».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توضیح توئیت خود گفته «ما نمی‌خواهیم (قایق‌های) آن‌ها هیچ جایی نزدیک قایق‌های ما دیده شوند».

او بار دیگر اظهارات قبلی خود را تکرار کرده که از زمان حضورش در کاخ سفید به مراتب از میزان رخدادهای مشابه کاسته شده‌است.

تنش‌ها میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی در سال گذشته به کشته‌شدن قاسم سلیمانی به دستور ترامپ و حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق کشیده شد. در حملات ایران البته هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی جان خود را از دست ندادند، هرچند یک هواپیمای مسافربری هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و سرنشینان آن کشته شدند.

دونالد ترامپ گفته ایران اخیرا به «اقدامات خطرناکش» افزوده و او لازم دید بار دیگر هشدار دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته «وقتی من سر کار آمدم ایران یک ترور بود، اما الان آن‌ها نمی‌خواهند با ما گلاویز شوند».

او همچنین در واکنش به اینکه آیا ممکن است کشورهای دیگر از جمله ایران، روسیه، چین یا کره شمالی از ویروس کرونا علیه نیروهای آمریکایی استفاده کنند گفته «نه، من چنین چیزی را نمی‌بینم».

منابع: فایننشال‌تایمز، رویترز، ام‌اس‌ان