جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

واکنش پنتاگون به توئیت ترامپ درباره حمله به ایران، ابراز تمایل مقام عراقی به خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، ورود کاروان آمریکایی حامل تجهیزات لجستیک از عراق به سوریه و تاکید وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش پنتاگون به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین واکنش نشان داد.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، صبح روز از ماهواره بر سه مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزات دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین اعلام کرد، واشنگتن به رصد برنامه ماهواره‌ای ایران ادامه می‎دهد.

«رابرت لودویک» به این خبرگزاری آمریکایی گفت: «با وجود آنکه تهران در حال حاضر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای ندارد، با توجه تمایلش برای داشتن یک موازنه استراتژیک در برابر ایالات متحده ممکن است سبب شود که به سمت تولید موشک بالستیک بین قاره ای برود».

واکنش پنتاگون به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین/ابراز تمایل مقام عراقی به خرید سامانه «اس-400» از روسیه/واکنش پنتاگون به توئیت ترامپ درباره حمله به ایران/ورود کاروان آمریکایی حامل تجهیزات لجستیک از عراق به سوریه

اولین واکنش رسمی پنتاگون به قرار گرفتن ماهواره نور ایران در مدار زمین، در حالی صورت گرفته که پیش از این مقام‌های آمریکایی بارها در رد برنامه فضایی صلح‌آمیز ایران موضع گرفته‌اند.

در همین ارتباط «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ در واکنش به اقدام ایران در پرتاب ماهواره ظفر در پیام توئیتری نوشته بود: «رژیم ایران از پرتاب ماهواره برای توسعه بیشتر توانایی‌های موشک بالستیک خود استفاده می‌کند که به این کشور اجازه می‌دهد تا دشمنان خود را تهدید کرده و ثبات منطقه‌ای را نیز تهدید کند.»

واکنش پنتاگون به توئیت ترامپ درباره حمله به ایران

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه ادعایی که امروز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره هدف قرار دادن قایق‌های نظامی ایران مطرح کرده بود، رد کرد.

همچنین یک مقام پنتاگون در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت، این وزارتخانه هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قرار دادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.

مقامی دیگر از ارتش آمریکا هم گفت بعد از رویارویی شناورهای نظامی ایران و کشتی آمریکایی در خلیج فارس در هفته گذشته، اتفاق دیگری بین نیروهای ایران و آمریکا رخ نداده است.

ترامپ امروز در توییتی نوشت: «به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر قایق ‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را ساقط کنند.»

«جان هایتن»، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم به توئیت ترامپ واکنش نشان داد. او در جمع خبرنگاران گفت: «پیام رئیس‌جمهور روشن است. فکر کنم ایرانی‌ها آن را درک می‌کنند.»

ابراز تمایل مقام عراقی به خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه

یک مقام ارشد عراقی در روز‌های گذشته نسبت به خرید سامانه قدرتمند دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه ابراز تمایل کرد.

به نوشته وبگاه «آرمی» «عادل عبدالمهدی» رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس عراق در این زمینه گفت: «موضوع خرید اس-۴۰۰ اینک از سوی مقام‌های مسئول در دست بررسی قرار دارد. این قرارداد احتمالی اینک در انتظار تصویب از سوی نخست وزیر است.»

به گفته این مقام عراقی این احتمال وجود دارد که دولت جدید ائتلافی عراق این قرارداد را تصویب کند. این مقام ارشد عراقی تاکید کرد تا آنجا که بشود جلوی ورود تجهیزات نظامی غربی به این کشور گرفته خواهد شد.

واکنش پنتاگون به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین/ابراز تمایل مقام عراقی به خرید سامانه «اس-400» از روسیه/واکنش پنتاگون به توئیت ترامپ درباره حمله به ایران/ورود کاروان آمریکایی حامل تجهیزات لجستیک از عراق به سوریه

یک مقام ارشد کمیته دفاع و امنیت مجلس عراق در ژانویه ۲۰۲۰ در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی فاش ساخت، این کشور در حال ارزیابی خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه است. در حال حاضر سامانه‌های «پنتسیر»، «ایگلا» و «ام ۱۰۹۷» در خدمت ارتش عراق برای دفاع از حریم هوایی این کشور هستند.

خرید پدافند هوایی توسط عراق زمانی آغاز شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که توسط رژیم صهیونیستی و هم‌دستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» انجام گرفت. بسیاری از منابع و تحلیلگران عراقی اعلام کردند که منبع تمامی این حملات، اراضی اشغالی فلسطین نبوده، بلکه بخشی از آن، از شرق سوریه یعنی مناطق تحت تصرف نیرو‌های دموکراتیک انجام شده است.

چندی قبل، یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق اعلام کرد که مشاور امنیت ملی این کشور در جریان سفر خود به مسکو توانست موافقت سران روس را برای خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ کسب کند.

ورود کاروان آمریکایی حامل تجهیزات لجستیک از عراق به سوریه

نیرو‌های اشغالگر آمریکایی یک کاروان متشکل از پنجاه دستگاه کامیون حامل تجهیزات نظامی را از عراق وارد کرده و به سمت شهر قامشلی سوریه حرکت دادند.

برخی منابع به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش دادند، نیرو‌های اشغالگر آمریکایی پنجاه دستگاه کامیون حامل تجهیزات نظامی و کانتینر سوخت را از گذرگاه غیرقانونی الولید در عراق وارد کرده و به سمت فرودگاه نظامی خراب الجیر حرکت دادند

واکنش پنتاگون به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین/ابراز تمایل مقام عراقی به خرید سامانه «اس-400» از روسیه/واکنش پنتاگون به توئیت ترامپ درباره حمله به ایران/ورود کاروان آمریکایی حامل تجهیزات لجستیک از عراق به سوریه

به گفته این منابع، ورود این کاروان همزمان با پوشش جنگنده‌های آمریکایی انجام شد.

تاکید وزرای خارجه ایران، روسیه و‌ ترکیه بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به صورت «تله کنفرانس» برگزار شد.

در این جلسه که به منظور رایزنی پیرامون آخرین تحولات سوریه و منطقه برگزار شد، محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاورف درباره آخرین تحولات مربوطه از جمله آخرین وضعیت ادلب، کمیته قانون اساسی، لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت بشردوستانه و بازگشت آوارگان رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزرای امور خارجه سه کشور بر لزوم تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی در عالی‌ترین سطح بین سه کشور ضامن روند آستانه به عنوان مهمترین و موثرترین روند حل و فصل بحران سوریه تاکید داشتند.

طرفین همچنین با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز حل و فصل سیاسی بحران سوریه و جداسازی تروریست‌ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.