شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشروح مباحث مطرح در ستاد ملی مبارزه با کرونا از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان

مشروح مباحث مطرح در ستاد ملی مبارزه با کرونا از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان

همین که بدانیم ساعاتی بعد منع تردد رسما برداشته خواهد شد، کافی است تا تاخیر عجیب در تهیه پیشنهادی در این خصوص جلب ابهام آفرینی کند اما اگر بدانید این پیشنهاد رسما بعد از تشکیل نشست امروز ستاد ملی به تصویب کمیته گردشگری رسیده و بعد از شروع سفرها به ستاد ملی خواهد رسید، شگفت زده خواهیم شد؛ شگفت زده و چه بسا نگران!

از فردا تردد بین استانی در کشورمان آزاد خواهد شد؛ بازگشت اوضاع به روال سابق در حالی که هنوز کرونا در ایران و جهان می‌تازد و قربانی می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند ساعت تا شروع دومین ماه بهار ۹۹، اردیبهشت ماه و موعد پایان برخی محدودیت‌های فاصله‌گذاری در کشورمان از جمله منع تردد بین استانی، تازه رفع نگرانی‌ها در این خصوص در دستور کار برخی، از جمله کمیته «گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» قرار گرفته است.

از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان
این را می‌شود از نتیجه نشست امروز این کمیته دریافت که سومین نشست این کمیته بود که به ریاست ولی تیموری، معاون گردشگری و با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های عضو تشکیل شد و نظر به رفع منع تردد بین استان ها، مباحثی ویژه در آن طرح گردید و در نهایت به ارائه پیشنهادی تحت عنوان «سفر انفرادی و هوشمند» منجر گردید که به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.
همین که بدانیم ساعاتی بعد منع تردد رسما برداشته خواهد شد، کافی است تا تاخیر عجیب در تهیه پیشنهادی در این خصوص جلب ابهام آفرینی کند اما اگر بدانید این پیشنهاد رسما بعد از تشکیل نشست امروز ستاد ملی به تصویب کمیته گردشگری رسیده و بعد از شروع سفرها به ستاد ملی خواهد رسید، شگفت زده خواهیم شد؛ شگفت زده و چه بسا نگران!
این نگرانی زمانی تشدید خواهد شد که بدانیم از جمله پیشنهادات کمیته یاد شده، خروج مراکز اقامتی از فهرست مشاغل پرخطر است، با این استدلال که باید آثار و تبعات اقتصادی کرونا را مد نظر قرار داد چراکه «در شرایط خاص کشور، می‌تواند صدمات و لطمات به مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی به دنبال داشته باشد.» با این ملاحظه که منظور این کمیته مراکز اقامتی دارای مجوز است نه همه کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری.
البته افزون بر این موارد، پیشنهادات دیگری نیز در این کمیته مطرح شده و به تصویب رسیده که همه آنها برای بحث و بررسی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال خواهند شد، اما نکته اساسی، تعارضی است که میان این طرح و یکی از مصوبات نخستین ستاد ملی در روزهای شروع فاصله گذاری اجتماعی به چشم می‌خورد؛ با مصوبه ای که بر اساس آن قرار بود در پایان کرونا و پس از شکست این ویروس، تسهیلات سفر در اختیار مردم قرار گیرد نه حالا که تعداد مبتلایان و جان باختگان کووید19 در هر روز از آن روز بیشتر است!
از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان

شروع غربالگری جدیدی در کشور

اما بشنوید از آنچه در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طرح شده است. تصمیماتی که از زبان رئیس جمهور -که ریاست نشست امروز را عهده دار بوده- بیان شده است. این در حالی است که خلاف رویه جاری ستاد که شنبه ها با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌داد، روحانی امروز در این نشست حضور داشت تا برخی شایعات قوت بگیرند و صحبت از اختلاف نظرها و تعویق نشست از دیروز به امروز مطرح شود.
شایعاتی که از روز نخست بحران تا کنون به کرات مطرح شده و تکذیب گردیده‌اند و به رغم آنکه شمارشان به شدت کاهش یافته، اما هنوز پایان نیافته اند. درست مثل روال هایی که برای مهار و مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور برقرار شده و قرار است به رغم برخی تغییرات از جمله رفع برخی ممنوعیت ها، ادامه پیدا کنند. روال هایی که از جمله آنها فاصله گذاری است که هنوز قرار است تداوم داشته باشد و بازگشت اغلب مردم به محل های کارشان در آن خللی به وجود نیاورد.
نکته‌ای کلیدی که روحانی با تاکید بر آن گفت: همکاری مردم در این مرحله برای ما بسیار اهمیت دارد. در گزارشی که در جلسه دیروز و امروز به ما ارائه شد نشان می‌دهد که مردم بسیار به ما کمک کرده‌اند. همکاری خوبی داشته ایم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده ایم. نبود هجوم در مسئله مبتلا به کرونا نشان می‌دهد که مردم و کسبه همکاری خوبی داشتند، اما این به معنای آن نیست که موضوع کرونا تمام شده است.

وی با تاکید بر این نکته که غربالگری دوباره در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد، افزود: گزارشاتی که به ما ارائه شد نشان می‌دهد که غربالگری جدیدی در استان‌ها شروع شده و به سراغ افرادی می‌روند که با شخص مبتلا به کرونا در ارتباط بوده است. این قدم بسیار مهمی است که ما را به روزی که بیماری را مهار کنیم، نزدیک می‌کند.

از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان

تداوم تعطیلی مساجد و اماکن مقدسه تا نیمه اردیبهشت

رئیس‌جمهور در ادامه از ساخت اپلیکیشنی در دانشگاه شریف خبر داد و گفت: در این اپلیکیشن با داده‌هایی که وزارت بهداشت داده، به تدریج می‌توانیم در یک جمع که همه با هم توافق دارند و این اپلیکیشن را نصب کرده اند، به خوبی می‌فهمیم چه فردی مبتلا به کروناست و شرایط قرمز دارد و کدام افراد شرایط زرد دارند و باید مراقبت شوند و چه افرادی دارای وضعیت درمان شده هستند. استفاده از این اپلیکیشن در مجامع عمومی و ادارات می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی در ادامه گفت: شرایط این روز‌ها برای همه مردم در سراسر دنیا سخت است و هیچ کشوری نیست که با این ویروس درگیر نباشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی همه کشور‌ها تأثیرگذار بوده و بر اقتصاد و سیاست جهانی نیز تأثیر داشته است، اما برای مردم ما شرایط سخت‌تر بوده و هست که دلیل آن نیز تحریم‌های ظالمانه است. کشور‌های دیگر شرایط تحریم ندارند، اما ما دو سال است که در شرایط تحریم بسیار سخت هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سختی های نوروز امسال گفت: سبک زندگی ما به گونه‌ای است که شرایط برای ما سخت‌تر شده است یعنی ما در شادی‌ها و عزاها، اجتماعات بزرگ داریم و رفت و آمد و صله‌رحم در میان مردم ما بسیار است که همه این‌ها با مشکل روبرو شد. در پیش بودن ماه مبارک رمضان شرایط را برای ما و کشور‌های مسلمان در رویارویی با ویروس کرونا سخت‌تر کرده، چون در ماه مبارک رمضان تجمعات بسیاری شکل می‌گرفت. ناچاریم بگوییم شرایط قبلی همچنان تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: البته پیشنهاد اول، پایان اردیبهشت بود و آقای اعرافی که از حوزه علمیه قم بودند نظرشان بر این بود و اعضا هم همه قبول کردند که پایان را تا نیمه اردیبهشت بگذاریم و یکبار دیگر نیمه اردیبهشت فکر کنیم و برای این کار تصمیم بگیریم. قبل از نیمه اردیبهشت ماه جلساتی خواهیم داشت و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم تا اگر توانستیم تصمیم جدیدی اتخاذ کنیم. در ماه رمضان مراسم افطاری و تجمع نداریم، اما مردم به یاری نیازمندان بشتابند و از طریق مالی، کالا و اجناس به آن‌ها کمک کنند. در ماه رمضان عزاداری جمعی نداریم.

از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان
تصمیم گیری درباره شروع به کار مشاغل با ریسک متوسط

روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که در جلسه امروز تصویب شد موضوع شروع به کار مشاغل با ریسک متوسط بود، گفت: برخی از مشاغل هم کم ریسک نیستند مانند مغازه دار‌هایی که در جای مسقف به نام بازار و پاساژ هستند و ریسکشان از اول متوسط درنظر گرفته شد که بنا شد فعالیت خود را با تمام پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای اردیبهشت آغاز کنند، اما اگر در بازار یا پاساژ شغل پر ریسکی مانند رستوران و قهوه خانه وجود دارد و مردم اجتماع می‌کنند همچنان تعطیل است. ورزشگاه‌ها و همه مکان‌های محل اجتماع و کنفرانس‌ها و سمینار‌ها و مجالس شادی و مصیبت که پرریسک هستند همچنان تا اطلاع ثانوی بسته باقی می‌مانند.

وی افزود: مردم بدانند این قدم‌ها حالت پلکانی دارد و بهداشت و درمان همه این‌ها را می‌سنجد و وزارت کشور با استاندارد‌ها مداوم بررسی می‌کنند و اگر جایی مشکل باشد می‌توانیم قدم را پس بگذاریم. از مردم می‌خواهیم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند و به دلیل اینکه اجتماع زمان غروب زیاد نشود تصمیم گرفته شد از ۶ بعد از ظهر فعالیت‌ها و کسب و کار‌ها پایان یابد و تعطیل شود تا اجتماعات نداشته باشیم.

وی گفت: در این جلسه تصمیمات اقتصادی نیز که از قبل گرفته بودیم و اعلام شده بود مشکلی داشت که باید در این جلسه تصویب می‌شد. افرادی که وام می‌گیرند، چون از بانک وام می‌گیرند نباید معوقات و چک برگشتی داشته باشد، اما آن شرایط در این وام‌ها نباید مد نظر قرار بگیرد یعنی تمام افراد یارانه بگیری که مایل هستند، می‌توانند از این وام یک میلیون تومانی استفاده کنند. همه کسب و کار‌هایی که وام دریافت می‌کنند به شرط اینکه کارگری اخراج نکرده باشند و بپذیرند وامی که پرداخت می‌شود شفاف اعلام خواهد شد که چه کسی چه مقدار وام گرفته است اشکالی ندارد و این وام را بگیرند و مقررات چک برگشتی در این زمینه مدنظر نخواهد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مورد زندانی‌ها تصمیم گرفته بودیم تا پایان فروردین در مرخصی باشند، اما تأخیر انداختیم. البته خود قوه قضائیه تصمیمات بسیار خوبی دارد و عمل می‌کند و برخی از آن‌ها فوق تصمیمی است که امروز ما اتخاذ می‌کنیم. ما با همان شرط قبلی یعنی اینکه زندانی که آزادی اش خطری نداشته باشد، مرخصی تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.

از تاکید رئیس جمهور بر «تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد» تا ارائه پیشنهاد «الگوی سفر» با تاخیر فراوان

چاره جویی تضاد در حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ

روحانی در ادامه گفت: نسبت به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تصمیم جدیدی نگرفته ایم جز اینکه در زمینه تحصیلات دکتری می‌توانند فعالیت آموزشی داشته باشند و بقیه موارد فعلاً به همین صورت می‌ماند و به صورت کلاس‌های مجازی و غیرحضوری ادامه می‌دهند.
وی در بخش پایانی اظهارات خود در مورد مساله حمل و نقل در شهر‌های بزرگ به ویژه تهران گفت: دچار تضاد هستیم، اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهری را انجام دهند مشکلات بهداشتی ایجاد می‌شود و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مشکل است. اگر مردم از ماشین شخصی خود استفاده کنند نیز ترافیک ایجاد خواهد شد. ما راه دوم را انتخاب کردیم و مردم را تشویق کردیم با ماشین شخصی رفت و آمد کنند که در نتیجه ترافیک ایجاد شده است.

رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم با مشکل کمبود اتوبوس به ویژه در کلان شهر‌ها مواجه هستیم. بنا شد شهرداری‌ها مقدار اتوبوسی را که می‌توانند، تا پایان ماه اردیبهشت خریداری کنند، دولت هم به آن‌ها کمک خواهد کرد. اتوبوس‌هایی که به خاطر مشکلات فنی قابل استفاده نیستند نیز مقرر شد تعمیر و اورهال شوند. دولت نیز به شهرداری‌ها کمک خواهد کرد تا مشکل رفت و آمد مردم در شهر‌های بزرگ حل شود.

وی گفت: مقرر شد اتوبوس‌های بین شهری در حد مورد نیاز اضافه شوند. امیدواریم مردم همچنان گوش به فرمان همه اصول و دستورالعمل‌ها برای سلامت خود و عزیزان شأن باشند.