یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: با روی کار آمدن دولت من کار ایران به تلاش برای زنده‌ ماندن کشیده!

ترامپ: با روی کار آمدن دولت من کار ایران به تلاش برای زنده‌ ماندن کشیده!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا روز شنبه 19 آوریل 2020 گفت که پیش از روی کار آمدن دولت او، ایران داشت همه خاورمیانه را می‌گرفت اما حالا کار ایران به تلاش برای زنده ماندن کشیده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از نشست‌های خبری روزانه‌اش به ایران اشاره کرد و گفت: «وقتی من سر کار آمدم، ایران یک مرکز ترور بود. ما در 82 نقطه درگیری داشتیم و 18 مورد درگیری نظامی جدی داشتیم. همان هفته اول من گفتم در مورد ایران به من توضیح دهید. پاسخ این بود که قربان، ما 18 مورد درگیری جدید داریم. یمن، سوریه، عراق. آنها در سرتاسر عراق حضور داشتند.»

او در ادامه توضیح داد: « اما الان کشور دیگری هستند. من آن توافق وحشتناک را متوقف کردم و آنها می خواستند وارد مذاکره شوند تا اینکه جان کری با نقض قانون لوگان وارد شد و چون نمی خواست آنها با من مذاکره کنند، خودش رفت با آنها وارد معامله شد. اگر جان کری نبود ایرانی‌ها با ما وارد مذاکره می شدند. در درجه دوم به آنها گفت صبر کنید ببینیم انتخابات چی می شود. شاید جو بایدن خوابالو پیروز شود. اگر بایدن خوابالو پیروز شود شما مالک کشور ما خواهید شد.»

ترامپ گفت که آنها (ایرانی‌ها) هر روز با تظاهرات و اعتراضات مواجهند، همه جای کشورشان پر از ویروس شده است و « من میتوانم به آنها کمک کنم اگر بخواهند.»

او خطاب به مقامات ایران اعلام کرد: «اگر به دستگاه تنفسی نیاز دارند، که دارند، من می‌توانم برایشان بفرستم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا از رد پیشنهاد کمکش از سوی ایران خبر داد و گفت:« ما هزاران دستگاه تنفسی اضافه داریم، اما آنها نپذیرفتند و من این را می‌فهمم، این یک تصمیم بسیار سخت برای آنهاست. من کاملا می‌فهمم و هیچ سرزنشی هم نمی‌کنم.»

او در ادامه این نشست خبری افزود: «اما فقط می‌خواهم این را بگویم زمانیکه من اداره امور را بدست گرفتم، ایران یک شیطان ترور بود. اما الان نمی‌خواهند سربه سر ما بگذارند. ایران، الان یک کشور دیگری است [به نسبت آن موقع]. اینکه حاضر نیستند مذاکره کنند بخاطر این است که آن مرد [جان کری] که با آنها معاشقه کرد قرار نبود با آنها ملاقات کند و نباید می‌کرد و به نظر من او به آنها گفته است