یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

نامه ضد تحریمی هشت نویسنده سرشناس برای رفع تحریم‌های ایران، افشای سرقت نفت سوریه از سوی سازمان سیا، توافق گروه‌های سیاسی عراق بر تشکیل دولت جدید و حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف صعده، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «مایک پمپئو»، وزیرخارجه آمریکا در حساب توئیتری خود به تکرار اتهامات همیشگی علیه ایران پرداخت و با اشاره به برخی اتهامات ضدایرانی خود، مدعی شد که نمی‌توان اجازه داد تا ایران بتواند تسلیحات بیشتری خریداری کند.

پمپئو در ادامه در توئیت ضدایرانی دیگر با اعلام اینکه تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تا شش ماه دیگر به پایان می‌رسد، خواستار آن شده تا پیش از آن زمان، شورای امنیت بار دیگر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

پس از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه شماره ٢٢٣١ لغو بخش عمده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در بخش تسلیحاتی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت/نامه ضد تحریمی ۸ نویسنده سرشناس برای رفع تحریم‌های ایران/افشای سرقت نفت سوریه از سوی سازمان سیا/توافق گروه‌های سیاسی عراق بر تشکیل دولت جدید

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، خواستار جلوگیری از این مساله شده‌اند.

پیش از این نیز، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

نامه ضد تحریمی هشت نویسنده سرشناس برای رفع تحریم‌های ایران

جمعی از اساتید و نویسندگان سرشناس شبه‌قاره با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان رفع تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه آمریکا علیه ایران شدند.

علیرضا قزوه، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در دهلی نو، با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت؛

اقدام تاریخی هشت ادیب، شاعر، نویسنده و استاد سرشناس شبه قاره در دفاع از ایران اسلامی

نامه هشت استاد زبان فارسی شبه‌قاره به دبیر کل سازمان ملل جهت رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اقدامی ارزشمند و نوع‌دوستانه است. به سهم خود به عنوان یک ایرانی از این بزرگواران سپاسگزارم.

سرویش تریپاتی، بلرام شکلا، پرفسور محمود عالم، ناصره شرما، فاطمه بلقیس حسینی، محمد جواد عسکری، علی کمیل قزلباش و راجیش سرکار هشت استادی هستند که با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش خواستار رفع تحریم‌ها شده‌اند.

ناصره شرما، خبرنگار معروف و پژوهشگر، در این نامه نوشته است؛

به آقای آنتونیو گوترش
بنده ناصره شرما محقق فارسی، نویسنده زبان هندی و روزنامه‌نگار هستم. به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای برداشتن تحریم‌های ناعادلانه از ایران است؛ زمانی که همه دنیا درگیر مشکل واحدی هستند و به یاری یکدیگر شتافته‌اند.

در چهل  سال گذشته ایران مشکلات فراوانی را با صبر و سربلندی پشت سر گذاشته است. اکنون لازم است که به افتخار این عزت و سربلندی، تحریم‌های علیه ایران برداشته شوند.

افشای سرقت نفت سوریه از سوی سازمان سیا

در حالی که سیستم بهداشتی سوریه به دلیل جنگ داخلی این کشور به شدت آسیب دیده، سوریه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا با کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دیگر تجهیزاتی که تحت تحریم‌های غرب بوده، مواجه است.

«عبدالباری عطوان» روزنامه نگار برجسته عرب طی مقاله‌ای در روزنامه «رای‌الیوم» نوشت که سازمان‌های اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و متحدان منطقه‌ای واشنگتن در تلاش برای سوء استفاده از مشغول بودن دمشق در نبرد با ویروس کووید-۱۹ بوده تا سیطره خود بر میادین نفتی سوریه در شرق فرات را تقویت بخشیده و سرقت منابع طبیعی این کشور با کمک مزدوران محلی را ادامه دهند.

درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت/نامه ضد تحریمی ۸ نویسنده سرشناس برای رفع تحریم‌های ایران/افشای سرقت نفت سوریه از سوی سازمان سیا/توافق گروه‌های سیاسی عراق بر تشکیل دولت جدید

این روزنامه نگار عرب در ادامه مقاله خود نوشت: «بر اساس گزارش‌های رسیده از الحسکه سوریه، سازمان سیا کارزاری را برای به خدمت گرفتن و آموزش افراد مسلح از نیروهای دموکرات کُرد سوریه آغاز کرده که هدف آن حفاظت از میادین نفتی سوریه و عملیات قاچاق نفت در منطقه است.»

عطوان در این مقاله به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد، گفته بود نیروهای آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند تا اجازه ندهند، چاه‌های نفت این کشور در دستان داعش یا دولت سوریه که مالک اصلی این منابع طبیعی است، بیفتد.

توافق گروه‌های سیاسی عراق بر تشکیل دولت جدید

 فراکسیون‌های سیاسی عراق سرانجام بر ترکیب کابینه دولت «مصطفی‌الکاظمی» نخست وزیر مکلف عراق، به توافق رسیدند.

از مجموع ۲۲ وزارت‌خانه، ۱۱کرسی وزارتی به گروه‌های شیعه، ۶ کرسی به اهل سنت، ۳ کرسی به کردها و ۲ کرسی به سایر اقلیت‌ها تعلق گرفت.

بر اساس این توافق، وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور و نفت به گروه‌های شیعه، وزارت دفاع و وزارت آموزش عالی به گروه‌های اهل سنت و همچنین وزارت‌خانه‌های دارایی و برق به کردها اختصاص یافت.

به گروه‌های اقلیت مسیحی و ترکمان‌ها نیز هر کدام یک وزارت‌خانه رسید.

به گفته منابع خبری، مذاکرات درباره تشکیل دولت جدید عراق، این بار از چارچوب متعارف خود خارج شده و با موافقت بیشتر احزاب سیاسی و جریان‌های این کشور همراه بوده ‌است.

در همین خصوص، «سکر الدلفی» نماینده پارلمان عراق از احتمال برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت الکاظمی طی روزهای آتی خبر داد.

وی تاکید کرد در پی تقسیم و توزیع وزارت‌خانه‌ها براساس فراکسیون‌ها، تاکنون نام هیچ نامزدی برای پست‌های وزارتی معرفی نشده ‌است.

حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف صعده

جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی چهار بار بخش الظاهر در صعده واقع در شمال یمن را بمباران کردند. از سوی دیگر جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی بخش کتاف در صعده را سه بار بمباران کردند.

درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت/نامه ضد تحریمی ۸ نویسنده سرشناس برای رفع تحریم‌های ایران/افشای سرقت نفت سوریه از سوی سازمان سیا/توافق گروه‌های سیاسی عراق بر تشکیل دولت جدید

یک زن یمنی به ضرب گلوله تک تیراندازان متجاوز در بخش الصلو در تعز به شهادت رسید. بر اثر حملات راکتی و توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی، خساراتی به منازل شهروندان در بخش رازح واقع در صعده وارد شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است که این حملات هیچ نتیجه‌ای جز قربانی شدن میلیون‌ها انسان بیگناه و ویران شدن زیرساخت‌های حیاتی یمن نداشته است