جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران، اعلام کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران، ورود ناو جنگی جدید آمریکا به خلیج فارس و درخواست 60 انجمن اسپانیایی برای تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شلیک ۵ موشک به شرکت نفتی آمریکایی در بصره نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که ۵ موشک به سوی شرکت آمریکایی «هالبرتون» در غرب استان «بصره» (جنوب عراق) شلیک شده است.این شرکت در میدان‌های نفتی غرب بصره قرار دارد. این منبع همچنین خبر داد که منابع امنیتی محل پرتاب موشک‌ها را کشف کرده‌اند و تحقیقات در این خصوص کماکان ادامه دارد.این منبع ادامه داد که یکی از موشک‌ها در نزدیکی چاه نفتی «۲۰» برخورد کرده که از بزرگترین چاه‌های نفتی عراق به شمار می‌رود.گفته می‌شود کارکنان آمریکایی این شرکت پیشتر از آن خارج شدند و تنها کارکنان عراقی در این شرکت حضور داشتند.

نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران

برخی از مقامات سیاسی سابق آمریکا و دیگر کشورهای جهان با انتشار نامه‌ای از «دونالد ترامپ» درخواست کرده‌اند که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را همزمان با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا تسهیل کند.این نامه به امضای ۲۴ نفر از چهره‌های سیاسی آمریکا و جهان از جمله «جورج رابرتسون» دبیر کل پیشین ناتو، «فدریکا مورگرینی» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گرو هارلم براندتلند» رئیس سابق سازمان بهداشت جهانی و «هانس بلیکس» دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق، «ویلیام کوهن» و «چاک هاگل» وزرای دفاع اسبق، «پاول اونیل» وزیر خزانه داری پیشین، «ویلیام برنز» از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات اتمی با ایران رسیده است.

شلیک ۵ موشک به شرکت نفتی آمریکایی در بصره/نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران/ اعلام کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران/ ورود ناو جنگی جدید آمریکا به خلیج فارس

امضا کنندگان در این نامه خواستار کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تسهیل قوانینی شده‌اند که مانع خرید کالاهای ضروری و پزشکی توسط ایران می‌شود.مقامات سیاسی سابق آمریکا و جهان با امضای این نامه تاکید کرده‎‌اند که رفع و تسهیل تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مقابله با بحران جهانی شیوع کرونا را آسان‌تر و قابل دسترس تر کند. به گفته امضا کنندگان این نامه، حضور در کشورهای دیگر برای نجات جان انسان‌ها جهت حفظ امنیت خودمان ضروری است و باید اختلافات سیاسی بین دولت‌ها را نادیده بگیریم.در این نامه گفته شده است که «سیاست فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران از طریق تحریم‌ها، عملکرد نظام بهداشتی و سلامت ایران را با اختلال روبرو کرده و شیوع کرونا در ایران را به دومین ماه کشانده است.به گفته امضا کنندگان این نامه، علی رغم برخی معافیت‌های اعلام شده براساس حقوق بین المللی و قوانین آمریکا، اما این تحریم‌ها تهیه تجهیزات مهم پزشکی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات داخلی پزشکی در ایران را با کندی زیادی روبرو کرده است.امضاءکنندگان نامه همچنین از ترامپ خواسته‌اند تا آمریکا در مسیر درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای وام ۵ میلیارد دلاری مانعی ایجاد نکند.مقامات و شخصیت‌هایی سیاسی امریکا و جهان در نامه خود همچنین نسبت به نتایج و تأثیرات دراز مدت مخدوش شدن اعتبار آمریکا و اروپا در بین مردم ایران و افزایش هزینه‌های تعامل با ایران در آینده هشدار داده‌اند.پیش از این نیز مقامات و افراد دیگری نیز از جمله برخی مقامات چینی، پاکستانی و اروپایی در درخواست‌هایی جداگانه خواستار تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران همزمان با شیوع کرونا شده بودند، هرچند در مقابل مقامات آمریکایی بی توجه به درخواست‌های جهانی به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند.

اعلام کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران

محمد ایرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با خالد جارالله قائم مقام وزارت خارجه کویت ضمن تشکر از اعلام کمک این کشور در مقابله با شیوع کرونا، بر لزوم تسریع در پیگیری‌ها و هماهنگی‌های 2 کشور برای ارسال کمک‌ها به ایران تأکید کرد.

در این ملاقات، مقام کویتی با اشاره به پیگیری اقدامات ایران در کنترل شیوع کرونا، تصمیمات و اقدامات دولت ایران و کادر درمانی کشورمان را قوی خواند و آمادگی کویت را برای هماهنگی در تسریع و تسهیل ارسال کمک‌ها مورد تأکید قرار داد.

شلیک ۵ موشک به شرکت نفتی آمریکایی در بصره/نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران/ اعلام کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران/ ورود ناو جنگی جدید آمریکا به خلیج فارس

دو هفته پیش در گفت وگوی وزرای خارجه کویت و جمهوری اسلامی ایران، مقام کویتی از کمک 10 میلیون دلاری کویت به کشورمان خبر داد.

ورود ناو جنگی جدید آمریکا به خلیج فارس

ناوگروه نظامی باتان به همراه چند واحد دریایی آمریکا وارد خلیج فارس شدند.

گفته شده است که این ناوگروه شامل کشتی جنگی «یو اس اس باتان»، کشتی لجستیکی «یو اس اس نیویورک» و کشتی «یو اس اس اوک» می‌باشد که قرار است در حوزه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه مستقر شوند.

در این گزارش همچنین گفته شده است که در حال حاضر «ناو باتان» در خلیج فارس و ناو «آیزنهاور» در دریای عرب مستقر هستند و مأموریت خود را دنبال می‌کنند.

شلیک ۵ موشک به شرکت نفتی آمریکایی در بصره/نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران/ اعلام کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران/ ورود ناو جنگی جدید آمریکا به خلیج فارس

ورود «ناو باتان» به خلیج فارس یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود: پنتاگون در نظر دارد تا «ناو هواپیمابر یواس‌اس هری ترومن» را از خلیج فارس خارج کند.

ناو ترومن سال گذشته به بهانه بازدارندگی علیه ایران در خلیج فارس مستقر شده بود.

درخواست 60 انجمن اسپانیایی برای تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران

حدود ۶۰ انجمن اجتماعی و جمعی در اسپانیا روز دوشنبه خواستار تعلیق تحریم‌های ونزوئلا، کوبا، ایران و فلسطین شدند تا کشورهای نامبرده بتوانند با دسترسی به تجهیزات پزشکی ضروری، به خوبی با ویروس ناشناخته «کووید-۱۹» مقابله کنند.

بنا به گزارش پایگاه خبری «تله‌سور»، انجمن‌های اجتماعی و سیاسی اسپانیا با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا بسیاری از سازمانهای بین‌المللی را از ارائه مواد غذایی و دارویی به کشورهای تحت تحریم بازمی‌دارد.

انجمن‌های سیاسی و اجتماعی اسپانیا درخواست خود برای تعلیق تحریم‌های یکجانبه از کشورهای ایران، کوبا، ونزوئلا و فلسطین را به «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ریاست‌جمهوری و معاونت ریاست‌جمهوری اسپانیا و سفارتخانه‌های مربوطه ارسال کردند.

در این درخواست‌نامه، انجمن‌های اسپانیا تصریح کردند که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی غیرانسانی، تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای ونزوئلا، کوبا و ایران را تشدید کرده است و رژیم صهیونیستی نیز محاصره نوار غزه علیه فلسطینیان را گسترش داده است.

ادامه این بیانیه می‌افزاید که تحریم‌های شدید مانع از رسیدن غذا و دارو و دیگر تجهیزات پزشکی ضروری به این چهار کشور و دیگر کشورها می‌شود زیرا سازمانهای بین‌المللی نگرانند که در صورت کمک به کشورهای تحت تحریم‌، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرند.

۶۰ انجمن اجتماعی و سیاسی اسپانیا از دولت خود و سازمان ملل درخواست کردند تا از دولت آمریکا خواستار تعلیق فوری تحریم‌ها شود.

امضاکنندگان این بیانیه هشدار دادند در صورتیکه واشنگتن حاضر به کناره‌گیری از اقدامات تنبیهی خود علیه کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا نشود، عواقب جبران‌ناپذیری برای روابط آینده بشریت پدید خواهد آمد.

سازمانهای مذکور در این خصوص تصریح کردند: «نسل‌های آینده به منظور ساختن جهانی انسانی‌تر و منصفانه‌تر، نیازمند همبستگی و امید هستند».

اولین بار نیست که جامعه بین‌الملل در پی شیوع ویروس ناشناخته کرونا خواستار کاهش و تعلیق تحریم‌های ایران شده‌ اما باوجود فشارهای جامعه بین‌الملل به دولت ترامپ برای لغو یا کاهش تحریم‌های ایران برای کمک به این کشور به منظور مقابله با ویروس ناشناخته کرونا، واشنگتن نه تنها تحریم‌ها را کاهش نداده، بلکه در برخی موارد این تحریم‌ها را نیز افزایش داده است.