شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » صعود برق‌آسای شیوع کرونا در جهان!با افزایش صدهزارتایی در دو روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار تن رسید!

صعود برق‌آسای شیوع کرونا در جهان!با افزایش صدهزارتایی در دو روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار تن رسید!

چرا ویروس کرونا و بیماری ناشی از ابتلا به آن یا «کووید ۱۹» به رغم نرخ پایین مرگ و میر به نسبت بسیاری از بیماری‌ها، ترسناک است؟ این سوالی است که حالا پاسخ واضحی در سراسر کره خاکی یافته و طی روز‌های اخیر، مدام پاسخش در مسیر هولناک‌تر شدن، به روز می‌شود!

چرا ویروس کرونا و بیماری ناشی از ابتلا به آن یا «کووید ۱۹» به رغم نرخ پایین مرگ و میر به نسبت بسیاری از بیماری‌ها، ترسناک است؟ این سوالی است که حالا پاسخ واضحی در سراسر کره خاکی یافته است!

به گزارش «تابناک»؛ آخرین روز بهمن ماه سال ۹۸، بعد از آنکه ابتلای قطعی دو تن از هموطنانمان به ویروس کرونای جدید رسانه‌ای شد و کشورمان در زمره بیست و چند کشوری قرار گرفت که این ویروس در آن‌ها کشف و ثبت شده، کمتر کسی تصور می‌کرد که سی و چند روز بعد اوضاع تا این اندازه بحرانی شود و شمار کشور‌هایی که این ویروس فتح کرده به ۱۹۵ کشور برسد.شیوعی برق‌آسا که آمارش محدود به کشور‌های درگیر با این ویروس نوپدید نیست، بلکه در شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن هم آشکارا دیده می‌شود؛ آمار‌هایی که حکایت از جان باختن بیش از ۱۷ هزار تن بر اثر کووید ۱۹ در سراسر جهان تا به امروز دارد و آن گونه که به نظر می‌رسد، راه زیادی تا پایانش مانده است؛ این را می‌شود از افزایش بهت‌آور آمار مبتلایان دریافت.برای درک بهتر ماجرا لازم است به روزی بازگردیم که نام کشورمان به فهرست کشور‌هایی اضافه شد که کرونا به آن‌ها راه یافته است. روزی که آمار مجموع مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در جهان به هفتاد و چند هزار تن رسیده بود؛ جمعیتی تقریبا معادل ظرفیت ورزشگاه بزرگ آزادی در کشورمان که سال هاست صندلی گذاری شده و دیگر نه صد هزار نفری، بلکه کمی بیش از ۷۸ هزار نفری محسوب می‌شود.از آن زمان تا رسیدن آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونای جدید در جهان به عدد ۱۰۰ هزار، حدودا ۱۷ روز زمان لازم بود. هفده روز تا تقویم میلادی روز ششم مارس ۲۰۲۰ را نشان دهد و بامداد روز هفدهم اسفند ۹۸ همگان دریابند که شمار مبتلایان به عدد ۱۰۰،۰۰۰ رسیده و خطری بزرگ‌تر از آنچه تصورش می‌شد، جهان را در بر گرفته و جهانیان را تهدید می‌کند؛ خطری که ابعادش مدام افزایش می‌یافت و هنوز هم در حال گسترش است.

با افزایش صدهزارتایی در ۲ روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار نفر رسید!
تقریبا دوازده روز بعد بود که خبر رسید، شمار مبتلایان قطعی ویروس در سراسر جهان به ۲۰۰,۰۰۰ نفر رسیده است. عددی که در پایان روز هجدهم مارس سال ۲۰۲۰ میلادی (معادل بامداد ۲۹ اسفندماه ۹۸ خورشیدی) در حافظه دنیا ثبت شد؛ یعنی افزایش دوبرابری شمار مبتلایان، تنها در دوازده روز! دوازده روز که در آن آمار مبتلایان بیماری کووید، برابر آمار مبتلایان این بیماری در دو ماه و چند روز قبل از آن افزایش یافته و دو برابر شده بود.
با افزایش صدهزارتایی در ۲ روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار نفر رسید!
البته این پایان راه نبود و حدود سه روز بعد، زمانی که سومین روز سال ۱۳۹۹ خورشیدی شروع شد (معادل پایان روز ۲۱ مارس ۲۰۲۰ میلادی به وقت گرینویچ)، یک حد نصاب دیگر نیز به ثبت رسید؛ رسیدن شمار مبتلایان به ۳۰۰,۰۰۰ تن که نشان می‌داد چرا سازمان بهداشت جهانی دست از مقاومت برای اعلام این بیماری به عنوان بیماری پاندمی (همه گیر در جهان) برداشته و به همه جهانیان در خصوص جلوگیری از شیوع آن هشدار داده است.
با افزایش صدهزارتایی در ۲ روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار نفر رسید!
روندی که نشان از شتاب چشمگیر شیوع این ویروس در سراسر جهان دارد و حالا در ادامه مسیر، به عدد دیگری رسیده است. افزایش شمار مبتلایان کووید ۱۹ در جهان به ۴۰۰,۰۰۰ تن در ساعت ۲۰:۳۳ پنجمین روز بهار سال ۹۹ خورشیدی (معادل ساعت ۱۶:۰۱ GMT) که حکایت از تداوم شتاب گیری شیوع ویروس کرونا در جهان دارد، به طوری که این بار در کمتر از دو روز شاهد افزایش صدهزار نفری شمار مبتلایان هستیم و بعید نیست در سی ساعت آتی، شاهد نیم میلیونی شدن آمار مبتلایان در جهان باشیم!
با افزایش صدهزارتایی در ۲ روز، شمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در جهان به ۴۰۰ هزار نفر رسید!
ترامپ نمایه

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی که امروز سه شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: «بازار جهانی ماسک‌های صورت و دستگاه‌های تنفس مصنوعی دیوانه هستند. ما در حال کمک به ایالت‌ها برای تهیه تجهیزات هستیم، اما کار ساده‌ای نیست.»ترامپ نوشت: «تنها ۴۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی برای بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک گرفتم. شروع کار در ۴ بیمارستان نیویورک! میلیون‌ها مورد از انواع مختلف در راه است!»

شهردا نیویورک روز دوشنبه تائید کرد که دولت فدرال ۴۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمارستان‌های این ایالت تهیه کرده است. دی بلاسیو پیشتر با ترامپ و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره تامین تجهیزات پزشکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صحبت کرده بود.

آمریکا نیز به همراه ۱۹۴ کشور دیگر جهان به کووید ۱۹ آلوده شده است و تاکنون بیش از ۴۶ هزار نفر در سراسر ۵۰ ایالت آن به این ویروس مبتلا شده‌اند و نزدیک ۶۰۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در میان ایالت‌های این کشور نیویورک، واشنگتن و کالیفرنیا بیشترین قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا را دارند. بر اساس آمار، بیشترین مبتلایان و آمار مرگ ناشی از کرونا در نیویورک است. تاکنون ۱۵۳ نفر در نیویورک بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۱۶ هزار و ۹۲۰ نفر هم مبتلا شده‌اند.

بسیاری در آمریکا ترامپ را به عدم برنامه ریزی مناسب برای مهار ویروس کرونا متهم می‌کنند. این در حالی است که خود ترامپ عملکرد دولت را بسیار خوب ارزیابی کرده است. فرماندار ایالت نیویورک ضمن انتقاد از ترامپ گفته که نمی‌داند در دولت چه می‌گذرد.
شیوع کرونا در آمریکا به اندازه‌ای کنترل نشده است که این ویروس در میان نظامیان این کشور نیز نفوذ پیدا کرده است. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، امروز از افزایش شمار کارکنان نظامی و غیرنظامی مبتلا به ویروس کرونا در این وزارتخانه خبر داد و تعداد متبلایان را ۲۴۹ نفر اعلام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران