سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

به گزارش تابناک، رئیس کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بازنگری در تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران شدکه با همه‌گیری ویروس «کرونا» روبه‌رو هستند.

«میچل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «در این برهه حساس، تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش‌های اقتصاد کشورها باید برای رعایت سلامت عمومی جهان و برای حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در این کشورها کاهش یافته یا معلق شوند.»

وی اضافه کرد: «در شرایط وقوع یک همه‌گیری جهانی، اخلال در تلاش‌های پزشکی یک کشور خطرات موجود برای همه ما را بالا می‌برد.»

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌های دولت این کشور در روزهای گذشته بارها مدعی شده‌اند تحریم‌های آمریکا اخلالی در ارسال کمک‌های بشردوستانه با ایران ایجاد نمی‌کند.

کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند با آنکه از لحاظ تئوری این نکته ممکن است صحیح باشد در عمل تحریم‌های بانکی آمریکا شرکت‌ها را برای انجام هر گونه مبادله با ایران بی‌میل می‌کند.

درخواست سازمان ملل برای لغو فوری تحریم های ایران/تمدید ۹ ماهه ممنوعیت فروش تسلیحات آلمان به عربستان/ درخواست اعضای کنگره آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران/ تداوم حملات نیروهای حفتر به پایتخت لیبی

 شیوع ویروس کرونا در ایران موجب شده است که فشارهای جامعه بین‌الملل به ایالات متحده برای کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد اما این فشارهای بین‌المللی تاکنون نتوانسته تکانی به دولت «دونالد ترامپ» دهد.

طی یک ماه اخیر به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهای جهان و ایران، شمار زیادی از سران کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان و چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. تحریم‌های آمریکا باعث شده است ارسال تجهیزات و مواد لازم برای مقابله با ویروس کرونا با مشکل مواجه شود.

تمدید ۹ ماهه ممنوعیت فروش تسلیحات آلمان به عربستان

یکی از سخنگویان دولت آلمان، روز گذشته اعلام کرد، مدت تحریم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی تا 31 دسامبر آینده ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری (DPA) آلمان به قول این سخنگو، تصریح کرد دولت آلمان قبل از پایان دوره ممنوعیت با هیچ درخواست عربستان سعودی در رابطه با خرید سلاح موافقت نخواهد کرد.

درخواست سازمان ملل برای لغو فوری تحریم های ایران/تمدید ۹ ماهه ممنوعیت فروش تسلیحات آلمان به عربستان/ درخواست اعضای کنگره آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران/ تداوم حملات نیروهای حفتر به پایتخت لیبی

دولت آلمان در نوامبر 2018 و به دنبال کشته شدن “جمال خاشقجی” روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول و نیز انتقادهای مستمر از جنگ ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه یمن، فروش سلاح به ریاض را ممنوع اعلام کرد.

درخواست اعضای کنگره آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران

 گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا طی نامه‌ای به دو وزیر دولت «دونالد ترامپ»، خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه شیوع بیماری «کووید‌ــ‌19» شده‌اند.

در این نامه که به امضای 9 نفر از اعضای هر دو شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) رسیده از «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه و «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا خواسته شده است در راستای کمک به مهار ویروس کرونا تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد.

نگارندگان نامه که همگی عضو حزب دموکرات هستند گسترش ویروس کرونا را به‌خلاف منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا و متحدان این کشور در منطقه توصیف کرده و نوشته‌اند: «تحریم‌های جامع آمریکا با محدود کردن توان تهران برای وارد کردن تجهیزات پزشکی و داروهای تولیدشده در غرب به بخش سلامت عمومی ایران ضربه زده‌اند.»

آنها همچنین با استناد به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» در اکتبر 2019 نوشته‌اند «کارزار فشار حداکثری آمریکا توانایی ایران برای واردات کالاهای بشردوستانه را محدود کرده است. نگارندگان خاطرنشان کرده‌اند این محدودیت‌ها باعث اخلال در توانمندی‌های ایران جهت مقابله با همه‌گیری بیماری کووید‌ــ‌19 در زمان حاضر شده است.

این نامه به‌ابتکار «الکساندریا اوکازیو کورتز» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و به امضای سه سناتور شامل «برنی سندرز»، «ایلهان عمر» و «الیزابت وارن» و 5 عضو مجلس نمایندگان شامل «جارد هافمن»، «اد مارکی»، «جاکوئین کاسترو»، «آیانا پرسلی» و «باربارا لی» رسیده است.

آنها در بخش دیگری از نامه از دولت آمریکا خواسته‌اند همانند بسیاری از دیگر کشورها روشی برای کمک مستقیم به ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا پیدا کند.

تداوم حملات نیروهای حفتر به پایتخت لیبی

دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس از تداوم حملات نیروهای حفتر به این شهر خبر داد.

«مصطفی المجعی» سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی عملیات«برکان الغضب» وابسته به دولت لیبی گفت که نیروهای حفتر با حمله توپخانه‌ای به زندان عین زاره در طرابلس، سه نیروی امنیتی در این زندان را زخمی کردند.

المجعی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که این آمار اولیه است و احتمال افزایش شمار زخمی‌ها وجود دارد زیرا در این حمله یک زندان و گروهی از زندانیان هدف قرار گرفته‌اند.

ادامه حملات نیروهای حفتر در حالی است که «احمد المسماری» سخنگوی این نیروها روز شنبه گذشته از موافقت با آتش‌بس انسانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داده بود.

درخواست سازمان ملل برای لغو فوری تحریم های ایران/تمدید ۹ ماهه ممنوعیت فروش تسلیحات آلمان به عربستان/ درخواست اعضای کنگره آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران/ تداوم حملات نیروهای حفتر به پایتخت لیبی

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

نیروهای تحت امر حفتر از چهارم آوریل ۲۰۱۹ حمله به طرابلس مقر دولت السراج را آغاز کرده‌اند و در تلاش برای نفوذ به این شهر و سیطره بر آن هستند اما به دلیل مقاومت نیروهای السراج هنوز موفق نشده‌اند.

پیشتر هیأت سازمان ملل و سفارتخانه‌های چند کشور اروپایی و عربی در بیانیه‌هایی از طرف‌های درگیر در لیبی خواسته بودند که به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، آتش‌بس انسانی اعلام کنند.

دیدار اسد و شویگو با محوریت ادلب و جاده حلب – لاذقیه

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق میزبان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و هیئت همراه او بود.

در این دیدار درباره توافق‌هایی که پنجم مارس میان دو کشور روسیه و ترکیه به امضا رسیدند و نقض‌های مکرر این توافقنامه‌ها از سوی گروه‌های تروریستی گفت‌وگو شده و دو طرف بر راهکارهای اجرای این توافقنامه‌ها که ضامن دور کردن تروریست‌ها از اتوبان بین‌المللی حلب-لاذقیه (ام ۴) تا فاصله پنج کیلومتری از هر طرف هستند، تمرکز شد.

صفحه رسمی دفتر ریاست جمهوری سوریه در فیسبوک اعلام کرد، بشار اسد و شویگو در این دیدار درباره وضعیت کانتون  الجزیره، ادامه عملیات آمریکا برای کنترل بر نفت و منابع سوریه، گام‌های برداشته شده از سوی دمشق برای بازگرداندن امنیت و ثبات در مناطق مختلف سوریه، تلاش‌های روسیه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای شکستن محاصره و لغو تحریم‌ها و انزوای مردم سوریه گفت‌وگو شد و دو طرف درباره سیاست‌ها و گام‌های مشترک در مرحله آتی به توافق رسیدند.

این دیدار همزمان با اعلام مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) درباره گشت‌زنی مشترک روسیه و ترکیه در اتوبان حلب-لاذقیه (ام ۴) در منطقه ادلب انجام گرفت.