یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » یک منبع در الحشد الشعبی: عامل حمله به بوکمال سوریه، ائتلاف آمریکاست /مرگ «۲۶ شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» در مرز سوریه و عراق/

یک منبع در الحشد الشعبی: عامل حمله به بوکمال سوریه، ائتلاف آمریکاست /مرگ «۲۶ شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» در مرز سوریه و عراق/

به گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه، ۲۶ شبه‌نظامی سازمان حشدالشعبی عراق یا نیروهای بسیج مردمی، شامگاه چهارشنبه، ۲۱ اسفند، در حمله هوایی در البوکمال، نقطه مرزی سوریه با عراق، در درون خاک استان دیرالزور سوریه کشته شدند.

این منطقه از خاک سوریه در چند ماه گذشته بارها به دلیل حضور نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی هدف حمله قرار گرفته و هر بار چندین تن از این نیروها در حمله جان باخته‌اند.بیشتر این حملات به اسرائیل نسبت داده شده، اما این کشور خود هرگز به انجام حمله اذعان نکرده است.این حمله هوایی ساعاتی پس از اصابت چند فروند راکت به پایگاه تاجی در شمال بغداد رخ داد که در آن دو آمریکایی، شامل یک نظامی و یک پیمانکار، و همچنین یک نظامی بریتانیایی کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند. ملیت مجروحان اعلام نشد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا؛ پنج مارس، واشینگتن

رادیو فردا/ پومپئو: حمله به پایگاه تاجی عراق تحمل نخواهد شد

پادگان تاجی متعلق به ارتش عراق میزبان نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش بود که هنوز شمار زیادی از نظامیان آمریکایی و غربی در آن مستقر هستند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به حمله به پایگاه تاجی هشدار داد که واشینگتن کشته شدن شهروندان خود را «تحمل نخواهد کرد». آقای پومپئو با دومینیک راب، همتای بریتانیایی خود، نیز در این خصوص گفت‌وگوی تلفنی کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که کشورش و دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی در مورد حمله راکتی به تاجی تحقیق می‌کنند. آقای جانسون این حمله را شدیدا نکوهش کرد.

ساعاتی بعد گروه ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، اعلام کرد که در واکنش به اصابت راکت‌ به تاجی، پایگاه امام علی و اهداف متعلق به شبه نظامیان گروه‌های مختلف هم‌سو با ایران، مانند کتائب حزب‌الله، جنبش نجبا، کتائب سیدالشهدا و گردان‌های حیدریون هدف حملات هوایی پنجشنبه قرار گرفتند.

فرماندهی پایگاه امام علی در منطقه الحسیان به نیروی قدس سپاه پاسداران نسبت داده می‌شود.

حشدالشعبی اعلام کرده که «حمله آمریکایی» با چند فروند پهپاد انجام شد، اما تلویزیون سوریه از عملیات جنگنده‌های ناشناس خبر داد.

حمله به پایگاه تاجی که بر اساس برخی از گزارش‌ها با شلیک ده تا ۱۸ فروند راکت انجام شد، سنگین‌ترین حمله در دو ماه اخیر علیه نیروهای غربی در عراق محسوب می‌شود.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله راکتی شامگاه چهارشنبه را بر عهده نگرفته است؛ شبکه فاکس نیوز تاکید کرده که داعش از توان انجام چنین حملاتی برخوردار نیست.

ایران روز ۱۸ دی‌ماه گذشته، پنج روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله پهپادی آمریکا، در اقدامی تلافی‌جویانه دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در عراق را با شلیک موشک از غرب ایران، هدف قرار داد؛ بیش از یکصد سرباز آمریکایی در این حملات دچار نارسایی مغزی شدند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در روزهای گذشته از عراق دیدار کرد.

پومپئو: حمله به پایگاه تاجی عراق تحمل نخواهد شد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا؛ پنج مارس، واشینگتن

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به حملات راکتی تازه به پایگاه تاجی عراق که به کشته‌شدن دو آمریکایی و یک بریتانیایی انجامیده گفته این موضوع «تحمل نخواهد شد».

 نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه تاجی (عکس از آرشیو)

دو آمریکایی و یک بریتانیایی در حمله راکتی به یک پایگاه در عراق کشته شدند

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «حمله امروز (۲۱ اسفند) به پایگاه نظامی تاجی تحمل نخواهد شد».

او با نام بردن از وزیر خارجه بریتانیا افزوده «دامنیک راب و من توافق داریم، آن کسانی که مسئول این حملات هستند باید پاسخگوی اقدام خود شوند».

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آقایان پومپئو و راب تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده هنوز به‌طور مشخص از فرد، گروه یا کشوری به‌عنوان عامل حملات نام نبرده است.

مقام‌های آمريكايی روز چهارشنبه اعلام کردند در حمله راکتی به یک پایگاه نظامی در عراق دو شهروند آمريكایی و یک شهروند بریتانیایی كشته شده‌اند.

خبرگزاری آشوسیتدپرس به نقل از یک یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گفته در جریان این حملات دست‌کم ۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند هنوز نمی‌دانند این حمله را چه فرد، گروه یا گروه‌هایی انجام داده‌اند. با این حال در مواردی در گذشته، انگشت اتهام بارها به سوی گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی و خود تهران گرفته شده‌است.

کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در جریان حمله به پایگاه کی-۱ در کرکوک، در دی ماه گذشته، زنجیره‌ای از رخدادها و واکنش‌های نظامی را در پی داشت؛ از حمله به شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه تا یورش نیروهای حشد شعبی به سفارت آمریکا در بغداد، کشته‌شدن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ، حملات موشکی ایران به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق و پیامد آن که سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط پدافند سپاه در آسمان تهران بود.

منابع: توئیتر، اسوشیتدپرس

 عامل حمله به بوکمال سوریه، ائتلاف آمریکاست

به گزارش تابناک به نقل از فارس، منابع خبری سوریه و عراق شامگاه گذشته از حمله هوایی به نقاطی در جنوب شرق بوکمال سوریه در نزدیکی مرز با عراق خبر دادند.

یک منبع در سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق به شبکه خبری «روسیا الیوم» گفت که در جریان این حملات، مواضع گروههای مقاومت «کتائب حزب الله»، «النجباء»، «سید الشهداء»، و لشکر «حیدریون» هدف قرار گرفته است.

وی تأکید کرد که اطلاعات موجود نشان می‌دهد جنگنده‌های ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا این حملات را انجام داده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اما شامگاه گذشته گفته بود که هواپیماهای ناشناس مناطق جنوب شرق بوکمال را بمباران کردند.

با وجود اینکه سانا تأکید کرد که در جریان این حملات، هیچ آسیبی به کسی نرسیده است، مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- از شهادت 18 نفر از نیروهای الحشد خبر داد.

دیدبان ادعا کرد که در جریان این حملات، 18 نفر از نیروهای الحشد الشعبی در منطقه «الحسیان» بوکمال به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش این مرکز، شامگاه گذشته، سه جنگنده پایگاه «امام علی (ع)» و منطقه الحسیان را در نزدیکی مرز عراق بمباران کردند.

بنا بر این گزارش، در پی این حملات، دستکم 10 انفجار در منطقه مذکور رخ داد.

شهر بوکمال در استان «دیرالزور» سوریه و دورترین نقطه جنوب شرق این کشور قرار دارد که مشرف به شهر القائم در استان الانبار و دور‌ترین نقطه شمال غرب عراق است.

در این منطقه، مواضعی از نیروهای الحشد الشعبی وابسته به نیروهای مسلح عراق قرار دارد که با هماهنگی نیروهای سوری، در این منطقه، بارها دست به عملیات علیه داعش زده‌اند.

خبر حمله به بوکمال پس از آن منتشر می‌شود که بنابر برخی گزارش‌ها، در حمله چهارشنبه‌شب به پایگاه نظامی التاجی عراق، یک نظامی تروریست آمریکایی، یک نظامی انگلیسی و یک پیمانکار آمریکایی کشته شدند.