یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق، درخوایست چین برای لغو فوری تحریم‌ها علیه ایران، حمایت احزاب سنی، شیعه و کرد عراق از بازگشت عبدالمهدی و آغاز جنگ خیابانی بین نیروهای سعودی و اماراتی درعدن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آتش بس در ادلب پس از دیدار پوتین و اردوغان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، آتش بس در ادلب واقع در شمال سوریه از دقایق اولیه بامداد امروز به وقت دمشق، طبق توافق به دست آمده روسیه و ترکیه وارد مرحله اجرا شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیروز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ترکیه گفت که  توافق بر سر آتش‌بس در سوریه حاصل شده است.

پوتین همچنین در این دیدار گفت که روسیه و ترکیه درباره سند مشترکی برای حل و فصل بحران سوریه به توافق رسیده اند.

اردوغان نیز در این نشست خبری گفت: در جریان دیدارمان که شش ساعت به طول انجامید درباره تحولات اخیر ادلب بحث و تبادل نظر کردیم.

اعلام آتش بس در ادلب پس از دیدار پوتین و اردوغان/حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق/آغاز جنگ خیابانی بین نیروهای سعودی و اماراتی درعدن/حمایت احزاب سنی، شیعه و کرد عراق از بازگشت عبدالمهدی

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: برای حفظ تمامیت ارضی سوریه تلاش می کنیم و معتقدیم که روند ژنو باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.

آنکارا و مسکو همچنین توافق کرده‌اند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب گشت‌زنی‌های مشترک برقرار کنند.

حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق

اطراف سفارت آمریکا در شهر بغداد، پایتخت عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت.

در همین ارتباط گفته شده است که صدای دو انفجار در بغداد به گوش رسیده و همزمان صدای آژیر هشدار سفارت آمریکا نیز شنیده شده است.

اعلام آتش بس در ادلب پس از دیدار پوتین و اردوغان/حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق/آغاز جنگ خیابانی بین نیروهای سعودی و اماراتی درعدن/حمایت احزاب سنی، شیعه و کرد عراق از بازگشت عبدالمهدی

برخی منابع در این ارتباط گفته‌اند که حداقل دو راکت از نوع کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در بغداد شلیک شده است.

هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است.

درخوایست چین برای لغو فوری تحریم‌ها علیه ایران

 چین روز پنجشنبه خواستار لغو فوری تحریم‌های ضدایرانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در این کشور شد و گفت تداوم چنین اقدامی فقط به مشکل شدن اوضاع می‌انجامد.

زاهو لیجیان (Zhao Lijian) سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر مخالفت پکن با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، گفت: این اپیدمی چالشی مشترک برای نوع بشر است که مقابله با آن تلاش مشترک جامعه بین‌الملل را می‌طلبد.

وی همچنین افزود چین به عنوان شریک راهبردی ایران به تداوم ارائه کمک‌های لازم به این کشور و مشارکت فعال در راستای مبارزه با کوئید ۱۹ ادامه می‌دهد.

حمایت احزاب سنی، شیعه و کرد عراق از بازگشت عبدالمهدی

یک روزنامه عربستانی روز پنج‌شنبه فاش کرد، احزاب قدرتمند و بانفوذ شیعه، سنی و کرد عراق از بازگشت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی این کشور حمایت می‌کنند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ عربستان در گزارشی به نقل از یک مسؤول سیاسی آگاه نوشت، تلاش‌های جدی برای بازگرداندن عبدالمهدی در دست انجام بوده و احزاب سیاسی بانفوذ و قدرتمند شیعه، سنی و کرد پشت این تلاش‌ها هستند اما همه آنها نظر مرجعیت دینی را که خواستار تعیین نخست وزیری جدید است، در نظر می‌گیرند.

اعلام آتش بس در ادلب پس از دیدار پوتین و اردوغان/حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق/آغاز جنگ خیابانی بین نیروهای سعودی و اماراتی درعدن/حمایت احزاب سنی، شیعه و کرد عراق از بازگشت عبدالمهدی

همچنین در این گزارش آمده است، فعالیت سیاسی اخیر یعنی نشست‌های برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با برخی از رهبران شیعه تا این لحظه موضع‌گیری روشنی را درباره بحران تشکیل کابینه آتی عراق شکل نداده است.

الشرق الاوسط در ادامه گزارش خود آورد: از جمله گزینه‌هایی که در حال حاضر مطرح هستند، اینکه طرف مشخصی کاندیدایی را تعیین کند و پس از جمع‌آوری امضا در پارلمان، او بتواند با حمایت فراکسیون پارلمانی حامی خود، این مسؤولیت را بر عهده گرفته و کابینه تشکیل دهد.

آغاز جنگ خیابانی بین نیروهای سعودی و اماراتی درعدن

 جنگ خیابانی در شهر عدن، جایی که دولت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن بعد از فرار از صنعاءآن را به عنوان پایتخت موقت خود انتخاب کرد، بین نیروهای طرفدار این دولت و نیروهای یمنی مورد حمایت امارات ازسرگرفته شد.

منابع محلی در این شهر به خبرگزاری یمن پنجشنبه (۱۵ اسفند) گفتند که درگیری‌های شدیدی با سلاح متوسط بین افراد مسلح در داخل محله‌های مسکونی واقع در نایحه «شیخ عثمان» و «دار سعد» روی داده است.

در این درگیری‌ها که بین نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) و نیروهای منصور هادی (که خود از مدت‌ها ریاض‌نشین شده است) رخ داده، چهار نفر غیر نظامی کشته شده است.

منابع مذکور می‌گویند در گیری‌های مسلحانه بعد از آن آغاز شد که انفجارهای قوی در بازار قدیمی عدن رخ داد که احتمال می‌رود ناشی از اصابت گلوله آر.پی.جی و بمب‌های دست‌ساز بوده است.

درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات و نیروهای دولت منصور هادی از اواخر تابستان گذشته از عدن آغاز شد و طی آن نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت ابوظبی ادارات و ساختمان‌های دولت عدن را به اشغال خود درآوردند و در عرض یک ماه پیشروی آن‌ها به استان‌های ابین و شبوه هم رسید.

ناظران و تحلیلگران این درگیری‌ها را درگیری‌های نیابتی بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده عربی عنوان می‌کردند و بعد از چند ماه درگیری و کشتار که تلفات آن بالای ۵۰۰ کشته رسید، نیروهای متخاصم ۱۴ بهمن ماه در شهر ریاض، با حضور سران امارات و سعودی توافق‌نامه‌ی توقف درگیری‌ها را امضا کردند. با این حال درگیری‌ها امروز نشان می‌دهد اختلافات به رغم توافقات صوری کما فی‌السابق پابرجاست.