جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ضرورت شفاف سازی درباره اقدام شائبه برانگیز وزارت بهداشت؛ چرا ارائه آمار‌های استانی ابتلای قطعی به کووید ۱۹ متوقف شد؟

ضرورت شفاف سازی درباره اقدام شائبه برانگیز وزارت بهداشت؛ چرا ارائه آمار‌های استانی ابتلای قطعی به کووید ۱۹ متوقف شد؟

آمار‌های استانی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور که نشان می‌داد ویروس با چه سرعتی در حال پخش شدن در سطح ایران است و شدت شیوعش در کدام استان‌ها بیشتر است، دو روز است بی هیچ مقدمه و توضیح و تفسیری حذف شده تا مثلا ندانیم از ۸۳۵ مبتلای قطعی در ۲۴ ساعت اخیر، چند تن در کدام استان شناسایی شده اند و آیا چهار استانی که موردی از ابتلا در آن‌ها شناسایی نشده بود، آلوده شده اند یا خیر.
به فاصله دو هفته از شیوع ویروس جدید کرونا در کشورمان و در شرایطی که شایعات تا حدود زیادی فروکش کرده، وزارت بهداشت کشورمان با رقم زدن یک تغییر، بستر طرح ابهامات و شائبه‌هایی جدید را موجب شده است.
به گزارش «تابناک»؛ آخرین روز بهمن ماه امسال در حالی به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شد که نگرانی جدیدی به دغدغه‌های ایرانیان افزوده شده بود. ابتلای دو تن از هموطنانمان به ویروس جدید کرونا، نگرانی‌ بود که خیلی زود جایش را به هراس داد چراکه خبر رسید آن دو فرد مبتلا جان باخته‌اند.
حالا دو هفته از آن روز می‌گذرد و در این مدت آنقدر درباره این ویروس جدید، تاریخچه اش، چگونگی انتقال و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن شنیده ایم که قابل قیاس با اطلاعاتمان درباره این بلای دامنگیر در روز‌های ترکتازی اش در شرق آسیا و به طور ویژه چین نیست. بلایی که درک چندانی از ابعادش نداشتیم.
وضعیتی که هنوز هم برخی از هموطنانمان ابعادش را درک نمی‌کنند که اگر می‌کردند، خودخواسته به قرنطینه خانگی می‌رفتند و می‌کوشیدند از معرضش در امان باشند، در حالی که به تاکید مسئولان، بعضی آنقدر خطر را دست کم گرفته اند که تعطیلات اعلام شده برای کاهش تردد‌ها در سطح شهر‌ها و جاده‌ها را فرصت مناسبی برای سفر یا دورهمی یافته اند.
شاید بد نیست در مهار شیوع ویروس به چین تاسی کنیم که سرمنشا شیوع ویروس جدید کروناست و از روز نخست ارائه آمار روزانه را در دستور کار قرار داد و هرگز این روند را متوقف نکرد
این در حالی بود که باورمندان به خطر ویروس نوپدید و بیماری ناشی از ابتلای به آن یعنی کووید ۱۹، در معرض انبوه شایعات ریز و درشت قرار داشتند. شرایط عجیبی که متولیان بهداشت و درمان کشور را بر آن داشت تا با ارائه آمار متمرکز و روزانه از میزان ابتلای قطعی به ویروس و مرگ بر اثر کووید ۱۹، بی آنکه هراس آفرینی کنند، توجه همگان را به خطر جلب کرده و اطلاعاتی موثق در اختیار ایشان قرار دهند.
این مقدمه شکل گیری نشست‌هایی بود که ساعت ۱۳ هر روز با حضور اصحاب رسانه و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، در طبقه ششم ساختمان اصلی این وزارت خانه در تهران برگزار می‌شد و حالا به یکی از مرجع‌های خبری مهم کشورمان در این حوزه خاص تبدیل شده است، با این ملاحظه که چند روزی است به جای ساعت ۱۳، ساعت ۱۴ هر روز برگزار می‌شود.
البته تغییر ساعت برگزاری تنها تغییری نیست که این نشست‌های روزانه به خود دیده بلکه طی دو روز اخیر، یک تغییر ناخواسته و یک تغییر ابهام آفرین نیز بدان سنجاق شده است. تغییر ناخواسته‌ای که دلیلش فوت پدر سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان بوده و بعد تغییر عجیبی که ابتدا به نظر می‌رسید حاصل سهو و اشتباه معاون وزیر باشد، اما امروز مشخص شد که این گونه نیست.
درباره حذف آمار‌های استانی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور سخن می‌گوییم که نشان می‌داد ویروس با چه سرعتی در حال پخش شدن در سطح ایران است و شدت شیوعش در کدام استان‌ها بیشتر است و حالا بی هیچ مقدمه و توضیح و تفسیری حذف شده تا مثلا ندانیم از ۸۳۵ مبتلای قطعی در ۲۴ ساعت اخیر، چند تن در کدام استان شناسایی شده اند و آیا چهار استانی که موردی از ابتلا در آن‌ها شناسایی نشده بود، آلوده شده اند یا خیر؟!
اشکالی که در سایه تصمیم جدید مسئولان وزارت بهداشت بروز کرده و همزمان با آن، موج جدیدی از شایعات در حال شکل گیری است. شایعاتی که به مدد انتشار آمار روزانه و استانی تا حدودی به محاق رفته بودند و حالا باید چشم انتظار شکل گیری نسخه‌های جدیدی از آن‌ها باشیم که ممکن است یک استان را آلوده‌تر از چیزی که هست جلوه دهند و فلج کردن زندگی در آن نقطه را موجب گشته یا با تاکید بر امن بودن یک استان دیگر، همه گیری وسیع را در آن خطه سبب شوند.