دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مروری بر دستاوردهای عملیات در استان ادلب /

مروری بر دستاوردهای عملیات در استان ادلب /

توپخانه ترکیه

فرماندهان نظامی ترکیه پیش از هر تصمیم عجولانه‌ دیگری باید به سرنوشت نیروهای خود در پست‌های دیده‌بانی تحت محاصره ارتش سوریه بیاندیشند.

سرویس جهان مشرق- در حالی نبردهای استان ادلب در یک هفته اخیر کاملا شرایط جدیدی را تجربه کرده و از نبرد ارتش سوریه با تروریسم تبدیل به مداخله تمام عیار ارتش اشغالگر ترکیه شده است، ظهر امروز نیروهای ارتش و محور مقاومت با بازپس‌گیری مجدد شهر راهبردی سراقب که هفته قبل به لطف حمایت سنگین قوای ترکیه اشغال شده بود، تنها دستاورد تکفیری‌ها در روزهای اخیر که تبلیغ فراوانی برای آن کرده بودند را از میان بردند.

خلاصه‌ای از عملیات ۳ ماهه ارتش سوریه و مناطق آزاد شده

از ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی بود که ارتش سوریه عملیات گسترده خود در دو محور شرق ادلب و غرب استان حلب به منظور تامین امنیت و بازگشایی بزرگراه راهبردی M۵ را آغاز کرد.

این عملیات تا میانه ماه فوریه تقریبا با دستیابی به تمامی اهداف و آزادی شهرهای بزرگ معره النعمان و سراقب در ادلب و پاکسازی منطقه شمال شهر حلب و شهرک‌های حریتان، عندان و کفرحمره پس از نزدیک به ۸ سال امنیت شهر حلب از تمامی جهات تامین شد.

مناطق آزاد شده در عملیات ۳ ماهه ارتش سوریه با رنگ بنفش

نیروهای ارتش در ادامه تصمیم به ورود به یکی از قدیمی‌ترین مناطق که ارزشی نمادین برای تروریست‌ها داشت گرفتند: کوهستان جبل الزاویه و دشت الغاب
جبل الزاویه و شهر کفرنبل از نخستین مناطق آغاز شورش و به نوعی زادگاه ارتش آزاد محسوب می‌شود.

مناطق تصرف شده در کوهستان جبل الزاویه و دشت الغاب توسط ارتش سوریه با رنگ بنفش

هفته گذشته نیروهای لشکر۲۵ (یگان تایگر فورس) ارتش سوریه با حمله تمام عیار به این منطقه به سرعت دست به تصرف ده‌ها شهر و روستای این منطقه زده و موفق به پاکسازی بخش عمده‌ای از جبل الزاویه و سهل الغاب و تصرف شهر راهبردی کفرنبل شدند.

تصویر خبرنگار سوری در ورودی شهر کفرنبل

آغاز دخالت گسترده ارتش ترکیه در ادلب

تقریبا از اواسط عملیات ارتش سوریه، نظامیان ترک همراه با ده‌ها دستگاه تانک و نفربر به تدریج از گذرگاه‌های مرزی وارد خاک سوریه می‌شدند.

این نیروها در مواردی اقدام به شلیک به نیروهای ارتش و یا اهدای تجهیزات زرهی به تروریست‌ها می‌کردند که هر بار با پاسخ محکم ارتش تعدادی از نظامیان ترکیه کشته و زخمی شده و تروریست‌های گوش به فرمان آنها اقدام به فرار از مناطق نبرد می‌کردند. ‌

نابودی نفربرهای زرهی ارتش ترکیه در حمله توپخانه ارتش سوریه

با وجود هشدارهای پیاپی ارتش سوریه و مقامات روس، ارتش ترکیه دست از اقدامات مخرب خود بر نمی‌داشت تا اینکه موج بمباران مستقیم آنها توسط جنگنده‌های روسی و سوری آغاز شد.

در مدت کوتاهی کاروان‌های متعدد ارتش ترکیه در ۵ تا ۶ نوبت هدف بمباران سنگین جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه/سوریه قرار گرفتند.

نابودی تانک M۶۰-T ارتش ترکیه در حمله هوایی روسیه

در پاسخ، نظامیان ترکیه اقدام به شلیک موشک‌های دوش پرتاب FIM-۹۲ استینگر به سوی هواگردهای ارتش سوریه کردند که منجر به سرنگونی دو فروند بالگرد Mi۸ سوری شد.

اما شلیک چند موشک به سوی جنگنده‌های روسی موجب شد تا شدیدترین و سنگین‌ترین حمله هوایی چند وقت اخیر در شب پنج شنبه ۲۷ فوریه در جبل الزاویه علیه نیروهای متجاوز ترکیه انجام گیرد.

تصاویر نظامیان کشته شده ترکیه در حمله هوایی جنگنده‌های روسی

در این حمله که توسط جنگنده‌های سوخو۳۴ روسی انجام شد دست کم ۳۶ سرباز ارتش ترکیه کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این حادثه موجب شد تا اردوغان و فرماندهان ترک دست به اقدام جنون آمیز و حمله همه جانبه به مواضع دولتی بزنند.

تلاش بی نتیجه اردوغان برای گرفتن انتقام نظامیان کشته شده ترکیه

پس از حادثه قتل عام نظامیان ترکیه در جبل الزاویه، اردوغان و ارتش ترکیه که حیثیت خود را در خطر میدیدند دستور تهاجم همه جانبه تروریست‌ها به شهر سراقب و حومه آن را صادر کردند.

با وجود مقاومت شدید ارتش سوریه، حجم گلوله باران سنگین توپخانه ترکیه و بمباران وسیع توسط پهپادهای تهاجمی این کشور موجب شد تا ارتش از این شهر عقب نشینی کرده و مسیر بزرگراه دمشق-حلب مجددا قطع شود.

در ادامه اما نظامیان ترک اشتباه بزرگی را مرتکب شدند که موجب شد اندک دستاورد آنها در اشغال شهر سراقب نیز از دست برود. جمعه شب قوای ارتش ترکیه با حمله به مقر نیروهای مقاومت و حزب الله لبنان در غرب حلب که به ادعای آنها در حملات به نیروهای ترک نقش داشته‌اند، تعدادی از این نیروها را به شهادت رساندند.

برخی از شهدای لبنانی از یگان نیروهای مخصوص موسوم به تیپ رضوان بودند که برای کمک به ارتش سوریه وارد منطقه نبرد شده بودند.

پهپاد نابود شده ترکیه با امضای رجب طیب اردوغان بر روی بدنه

این اقدام ناجوانمردانه ترکیه در حالی صورت گرفت که مرکز مستشاری ایران در سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ترک باید از شلیک به سمت مواضع نیروهای مقاومت خودداری کنند زیرا تمامی مواضع ارتش ترکیه در ادلب در تیررس نیروهای خودی قرار دارد.

نیروهای حزب الله اما به گونه‌ای دیگر انتقام این حمله را از متجاوزین گرفتند.

از صبح امروز نیروهای ارتش سوریه در کنار رزمندگان تیپ رضوان حزب الله لبنان، عملیات بزرگی را به منظور بازپس‌گیری شهر سراقب آغاز کردند. نیروهای مشترک در زیر فشار بمباران هوایی و توپخانه ارتش ترکیه تنها پس از گذشت چند ساعت موفق به آزادسازی این شهر شده و درسی بزرگ به تروریست‌های تحت امر ارتش ترکیه دادند.

حضور سهیل حسن و برخی نظامیان روس در شهر سراقب

در حالی که نظامیان ترک و تروریست‌ها شدیدا از این موضوع عصبانی بوده و وعده اشغال مجدد شهر را می‌دادند ساعاتی پیش خبری منتشر شد که موجب بهت و سکوت مطلق متجاوزین شد :
استقرار پلیس نظامی روسیه در شهر سراقب برای تامین امنیت این شهر.

پلیس نظامی روسیه در شهر سراقب

با استقرار نظامیان روسی در این شهر، اردوغان و نیروهای تحت امرش به خوبی می‌دانند هر گونه تهاجم به شهر سراقب و کشته شدن احتمالی نظامیان روس با واکنش سنگین نظامیان روس و بمبارانی به مراتب شدیدتر از دفعات قبل همراه خواهد بود.

نظامیان ترکیه در پست‌های تحت محاصره گروگان هستند

حال که شهر سراقب و بزرگراه M۵ مجددا توسط ارتش سوریه تصرف شده است، فرماندهان نظامی ترکیه پیش از هر تصمیم عجولانه‌ دیگری باید به سرنوشت نیروهای خود در پست‌های دیده‌بانی تحت محاصره ارتش سوریه بیندیشند.

در حال حاضر حداقل ۸ نقطه مراقبتی ارتش ترکیه در شهرک‌های شیرمغار، مورک، معرحطاط، صرمان، تل طوقان، العیس، راشدین و عندان با حضور صدها نظامی ترک تحت محاصره ارتش و مقاومت قرار دارند. هر گونه اقدام تهاجمی و به دور از عقل ارتش ترکیه علیه نیروهای ارتش سوریه در آینده می‌تواند به هلاکت یا اسارت صدها نظامی این کشور در مناطق نامبرده منجر شود.

موقعیت ۸ پست دیده بانی ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه

کما اینکه دو شب پیش پس از حمله پهپادی ترکیه به مقر نیروهای مقاومت، چندین گلوله به عنوان هشدار به نزدیکی پست دیده بانی مورک شلیک شد تا اشغالگران بدانند که ارتش سوریه برای رسیدن به هدف نهایی خود و پاکسازی کامل خاک این کشور از تروریسم تکفیری هیچ مانعی حتی ارتش دوم ناتو را بر سر راه خود تحمل نخواهد کرد.

از زمان مداخله ارتش ترکیه در درگیری‌های ادلب طبق اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه ۶۳ نظامی ترک کشته شده‌اند و بهتر است اردوغان و مقامات ترکیه پیش از کشتار بیشتر نیروهای خود در خاک سوریه تصمیم به قطع حمایت بی فایده از تروریست‌های تکفیری در این منطقه بگیرند.