جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترکیه…بمباران مقر فرماندهی روسیه در منبج!روسیه: نمی‌توانیم امنیت هواپیماهای ترکیه بر فراز سوریه را تضمین کنیم

ترکیه…بمباران مقر فرماندهی روسیه در منبج!روسیه: نمی‌توانیم امنیت هواپیماهای ترکیه بر فراز سوریه را تضمین کنیم

 

پرچم نمایه روسیه

وزارت دفاع روسیه شامگاه یکشنبه اعلام کرد پس از بسته اعلام شدن حریم هوایی ادلب توسط دولت سوریه، دیگر نمی‌تواند امنیت هواپیماهای ترکیه بر فراز شمال سوریه را تضمین کند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که پس از آنکه سوریه حریم هوایی استان ادلب را بسته اعلام کرد دیگر نمی‌تواند امنیت هواپیماهای ترکیه‌ای که بر فراز شمال سوریه پرواز می‌کنند را تضمین کند.

همزمان با تشدید درگیری میان ارتش سوریه با ارتش مورد حمایت ترکیه در استان ادلب، یک منبع روز یکشنبه در وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که آسمان استان ادلب منطقه بسته نظامی اعلام شده است.

این مقام وزارت دفاع سوریه که نامش فاش نشده گفته که «ارتش سوریه طبق وظایف ملی خود در دفاع از کشور و حاکمیت و امنیت سوریه، آسمان شمال غرب سوریه را بسته اعلام می‌کند».

طبق این دستور،‌ فضای شمال غرب سوریه بر روی هواپیماها،‌ جنگنده‌ها و پهپادها بخصوص در فضای استان ادلب بسته است.

این مقام وزارت دفاع سوریه اعلام کرده است که  سوریه با هر هواپیمایی که حریم هوایی سوریه را در این منطقه بشکند، به مثابه پرنده دشمن (متخاصم) تلقی و آن را سرنگون می‌کند تا مانع تحقق اهداف دشمن شود.

منبع: فارس
منبع: دبی – العربیه.نت، فارسی

نیروهای ترکیه، طبق اعلام مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز یکشنبه 1 مارس، مقر فرماندهی روسیه را در حومه منبج در شمال سوریه، هدف قرار دادند.

این نیروها همچنین مناطقی در العریمه، الخالدیه، الکاوکلی، الیالنی و جب‌الحمرا را که زیر کنترل شورای نظامی منبج و نیروهای رژیم قرار دارند و همچنین، اطراف ساختمان فرماندهی نیروهای روسی و مقر نیروهای امنیت داخلی را بمباران کردند.نیروهای ترکیه مستقر در پایگاه شیخ ناصر، حمله موشکی شدیدی را علیه مناطق مختلفی از شهرک العریمه، واقع درغرب شهر منبج در شمال شرقی حلب، انجام دادند که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و همچنین کشته شدن 4 تن از نیروهای رژیم و شبه نظامیان وفادار به آن و زخمی شدن دست کم 5 نفر از آن‌ها به درجات منفاوت شد. این موشک باران، آواره شدن ده‌ها غیرنظامی از خانه هایشان به دلیل تنش آفرینی‌های نظامی ترکیه را به دنبال داشته و گلوله باران همچنان به شدت ادامه دارد.

گفتنی است که نیروهای رژیم، حمله گسترده‌ای را با برخورداری از پشتیبانی روسیه، از ماه دسامبر در داخل و اطراف ادلب، آغاز کرده‌اند.شایان ذکر است که گروه هیئت تحریرالشام (النصره پیشین) بیش از نیمی از مناطق استان و بخش‌های همجوار را در استان‌های حلب، حماه و لاذقیه، در کنترل خود دارد و ظرف چند هفته گذشته موفق به پیش‌روی بزرگ میدانی شده است.از ابتدای فوریه، تنش میان دمشق و آنکارا در منطقه، افزایش یافته و بازتابش در درگیری‌های میدانی قابل مشاهده است که تلفاتی را برای هر دو طرف، در برداشته است.ترکیه، پنجشنبه گذشته، متحمل خسارات سنگین شد، زیرا دست کم 34 سرباز در حملات هوایی کشته شدند که آنکارا، نیروهای رژیم را به اجرای آن‌ها در ادلب؛ متهم کرده است.

قصد رویاروئی با روسیه در کار نیست

پس از این حمله، ترکیه در واکنش خود علیه نیروهای رژیم را در ادلب آغاز کرد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، یکشنبه 1 مارس اعلام کرد که عملیات «سپر بهار»، که پس از حمله فجیع در ادلب در 27 فوریه آغاز شده، با موفقیت ادامه دارد.» او افزود که آنکارا «هیچ قصدی» برای ورود در رویارویی با مسکو، حامی دمشق ندارد.

بروز تنش در ادلب، عاملی است که احتمال افزایش شکاف میان مسکو و آنکارا را افزایش داده و هماهنگی فیمابین درمورد پرونده سوریه علی رغم وجود اختلاف نظرها را به مخاطره می‌افکند.

بر اساس آمار سازمان ملل، حمله به ادلب و اطراف آن تا این لحظه منجر به آوارگی 948 هزار تن شده که نیمی از آنها، کودکان هستند که به سوی مناطق امن‌تر شمالی، بخصوص مرزهای ترکیه، گریخته اند که کمپ‌های آوارگان را در خود جای داده است.