جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » تایید مرگ دو فرد مبتلا به ویروس در میان انبوه ابهامات!

تایید مرگ دو فرد مبتلا به ویروس در میان انبوه ابهامات!

پس از آنکه برخی رسانه ها خبر از مرگ یکی از مبتلایان به ویروس کرونا در قم دادند و بعد این خبر به نقل از یک مسئول بیمارستانی در فضای مجازی منتشر شد که هر دو فرد مبتلا جان باخته اند، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی بر این خبر مهر تایید زد و تاکید نمود که هر دو مبتلا به دلیل کهولت سن در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرده اند.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن نتایج آزمایش اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا کروناویروس خبر داد.
به گزارش «تابناک»، دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: آزمایش اولیه به عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آن‌ها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

وزارت بهداشت: نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک به ابتلا کرونا ویروس، مثبت استجهانپور در ادامه گفت: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان عزیز بویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

تکمیلی: هر دو فرد مبتلا ایرانی هستند

علیرضا وهاب زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «هر دو مورد مبتلا به کروناویروس که آزمایشات اولیه آن‌ها مثبت بوده ایرانی هستند. همه اقدامات و‌مراقبت‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس انجام شده و نزدیکان و افراد مرتبط در قرنطینه هستند و اوضاع تحت کنترل است.

به جز دو‌موردی که اعلام شد تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در هیچ نقطه از کشور شناسایی نشده است. بخش مشاوره بیماری‌های واگیر سامانه تلفنی ۱۹۰ به صورت بیست و چهار ساعته آماده پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص ویروس کرونا است.»

سفر معاون وزیر بهداشت به قم

17:30 دکتر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت که برای رسیدگی به مساله بروز کروناویروس به قم سفر کرده، درباره شناسایی دو مورد مثبت ابتلا به کروناویروس به ایسنا گفت: باید توجه کرد که ویروس کرونا به دلیل مسری بودن، امکان درگیری در هر کشوری را دارد کما اینکه در اکثر کشور‌های دنیا موارد ابتلا دیده شده است.

وی افزود: همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، این ویروس به کشور ما هم ورود پیدا کرد و فعلا دو مورد را شناسایی کردیم که تشخیص اولیه آن‌ها مثبت شده است و تشخیص نهایی آن از طریق ژنتیکی در حال انجام است. در صورتی که ابتلای آن‌ها به کروناویروس جدید نهایی باشد، قطعا به اطلاع مردم خواهیم رساند.

جان‌بابایی ادامه داد: خوشبختانه این ویروس با تاخیر وارد کشور ما شد و درگیری در کشور‌های منطقه حداقل سه هفته زودتر از کشور ما آغاز شد. باید توجه کرد که کروناویروس از آنفلوآنزا کشنده‌تر نیست. برخی از انواع آنفلوآنزا ممکن است میزان کشندگی‌شان بیش از کرونا باشد. منتها مهم‌ترین مساله در زمینه بیماری کرونا مراقبت است.

تخصیص یک بیمارستان به موارد مشکوک

جان بابایی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم یک بیمارستان را برای مراقبت از کسانی که علائم ویروسی یا شبه‌آنفلوآنزا دارند، مشخص کرده و این افراد را مورد مراقبت قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پرسنل‌مان هم آماده‌باش هستند، گفت: لوازم مصرفی حفاظتی هم برای پرسنل و بیماران فراهم شده و از نظر دارو و امکانات، کمبودی در استان وجود ندارد و پشتیبانی وزارت بهداشت وجود دارد. با دستور وزیر بهداشت هم روز گذشته گروهی از سوی وزارت بهداشت در قم مستقر شدند و کار را مدیریت می‌کنند تا به درستی این موضوع را مدیریت کنیم. بنده هم در اینجا می‌مانم تا نگرانی‌ها برطرف شود.

تایید مرگ هر دو مبتلا به ویروس

19:15 پس از آنکه برخی رسانه ها خبر از مرگ یکی از مبتلایان به ویروس کرونا در قم دادند و بعد این خبر به نقل از یک مسئول بیمارستانی در فضای مجازی منتشر شد که هر دو فرد مبتلا جان باخته اند، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی بر این خبر مهر تایید زد و تاکید نمود که هر دو مبتلا به دلیل کهولت سن در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرده اند.
خبری که انتشار آن به فاصله چند ساعت از انتشار خبر مثبت بودن ابتلای دو بیمار به ویروس کرونا، ابهامات زیادی آفریده که لازم است به سرعت پاسخ داده شوند، به شرطی که مسئولان وزارت بهداشت قصد شفاف سازی داشته باشند.