شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی/

بسته ویژه خبری-تحلیلی/

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

رحمانی‌فضلی را مجبور کرده‌اند حرف خود درباره “پول‌های کثیف” را پس بگیرد!

فردی به نام علی هاشمی که گفته شده از دبیران اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

“یکی از حلقه ی مفقوده بسیار جدی در این حوزه –مواد مخدر- پولشویی است. یک مقطعی دکتر رحمانی فضلی به حق به این موضوع ورود کرد. ایشان اسم نبرد و بنده هم اسم نمی‌برم. در همین حد می گویم که در بررسی‌ها بر روی ثروت یکی از قاچاقچی‌های بین المللی دستگیر شده مواد مخدر مشخص شد که مقداری از پول وی به سمت بعضی نماینده‌های مجلس رسوخ کرده بود. متاسفانه ایشان را مجبور کردند حرف خود را پس بگیرد، ولی این موضوع صحت دارد و وجود دارد. مافیای مواد مخدر با یک میلیارد تومان در بعضی از شهرهای کوچک می‌تواند فردی را وارد مجلس کند.”

او در ادامه به پالرمو و CFT اشاره می‌کند و می‌افزاید: باید حتما مکانیزمی قانونمند پیش بینی گردد. اولین کنفرانس بین المللی مبارزه با پولشویی را بنده با کمک جناب آقای خاتمی رئیس جمهوری وقت در ایران برگزار کردیم. این کنفرانس در سال 1383 برگزار شد و در مراسم افتتاحیه آن هم مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی سخنرانی کردند.

الان هم معتقدم اگر هزینه منفعت کنیم راهی جز پیوستن به این کنوانسیون نداریم. هر چند در کوتاه مدت مشکلاتی خواهیم داشت ولی برای درازمدت یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به سیستم خواهد بود.[1]

*متأسفانه عده‌ای در کشور هستند که اصرار دارند نظام اسلامی را در مقوله مبارزه با مواد مخدر ناکارآمد جلوه دهند، سیاست‌های این حوزه را شکست‌خورده اعلام کنند و از مواد مخدر در ذهن مردم یک هیولای غیر قابل کنترل بسازند.

این در حالی است که هیچیک از این مقولات صحیح نیستند و برخورد نظام جمهوری اسلامی ایران با مواد مخدر و باندهای شرارت؛ اتفاقا یک برخورد خرد کننده و تقلیل دهنده بوده است.

اما مشخص نیست چرا این فرد به موفقیت‌های نظام اسلامی در برخورد با مواد مخدر اشاره نمی‌کند و مثلا اگر از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده؛ چرا حاضر نیست به مردم بگوید که رزمندگان جمهوری اسلامی در یگان‌های ارتش، ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران؛ چگونه سران باندهای مواد مخدر را یکی یکی حذف کردند و مثلا کاروان‌های 40 دستگاهی مواد مخدر که تا همین چند سال قبل در کشور تردد داشتند؛ چگونه قلم پایشان خرد شد…

آیا رواست که به بهانه‌های سیاسی؛ چنین حقایق مهمی به مردم عزیزمان گفته نشود و همگی یکسره بر سریر سیاه‌نمایی جلوس کنیم؟!

در بحث پولشویی نیز از علاقه آقایان به پالرمو – و اصولا هر معاهده‌ و توافقی با بیگانگان – و اجرای به هر قیمتی آن که بگذریم! باید پرسید اگر مواد مخدر نبود؛ آقایان چه بهانه‌ای را برای طرح بحث بی‌مبنای پولشویی در کشور علم می‌کردند؟!

از طرفی آنها یا نمی‌دانند یا به مردم نمی‌گویند که همانطور که خاک ایران برای باندهای مواد مخدر به شدت ناامن است؛‌ شبکه‌های مالی ایران به طریق اولی برای آنها ناامن‌تر است.

و طبعا عقل سران باندهای مذکور به خود اجازه نمی‌دهد مایملک دلاری خود که از تجارت مواد مخدر بدست آمده است را در یک سرزمین به شدت ناامن -برای آنها – که چشمان سربازان گمنام امام زمان(عج) نیز به آن اشراف دارد؛ سرمایه‌گذاری کند.

البته این به معنای هزینه‌شد مواردی از این پول‌ها در داخل کشور نیستیم اما ضریب این مقولات و میزان پول‌های کثیف اشاره شده به حدی ناچیز است که توانایی حمل هیچ پروپاگاندایی را ندارد.

در بحث آقای رحمانی‌فضلی نیز باید اشاره کرد که ایشان درباره ادعای پول‌های کثیف خود ولو یک برگ سند هم نداشت و دست آخر در مقابل نمایندگان ملت مجبور به پس گرفتن ادعای خود شد و اظهار کرد که صحبت‌هایش درباره ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات صرفاً یک هشدار بوده است![2]

جالب است که در صحبت‌های فرد مذکور نیز هیچ سندی درباره ادعای پول کثیف وجود ندارد…

***

حرکت غیر منتظره یک استاد حوزه

حجت‌الاسلام عبدالحمید بنابی، از علمای تبریز و از استادان حوزه علمیه به تازگی طی سخنانی در جمع عزاداران فاطمی در تبریز گفت: برکات انقلاب اسلامی و آثار رهبری‌های امام و رهبر انقلاب در دنیا جاری است.

وی همچنین تصریح کرد: در این کشور گرسنه نداریم و به یقین هر کس کار کند نان شب خود را پیدا می کند، به شرطی که برای جهاز دخترش یخچال ۱۵ میلیونی نخرد.

به گزارش پایگاه خبری تبریز بیدار، وی می‌افزاید: برخی واقعا مستحق هستند اما از ترس آبرو صدایشان در نمی‌آید و همین ها هم به فریاد انقلاب رسیده‌اند.[3]

*این دفاع مهم و مستدلّ حجت‌الاسلام بنابی با حمله رسانه‌ای و سکوت کسانی با ژست عدالتخواهی نیز مواجه شده است!

این در حالی است که حرف ایشان اولا ناظر به نبود شیوع گرسنگی است نه عدم وجود موردی آن. کما اینکه در سخنان شخص ایشان نیز به افراد مستحق اشاره شده است.

و ثانیا سخن ایشان به لحاظ استدلالی نیز صحیح است و این گناه مدافعان بیدار انقلاب نیست که افرادی با ژنتیک براندازی یا ژست عدالتخواهی؛ واقعیات پیشرفت‌های اقتصادی انقلاب اسلامی را نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند، نمی‌گویند تا بازار ادعاهایشان کساد نشود…

 نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام مشکلات اما توانسته است طی ۴۱ سال گذشته نان مردم و سفره آنها را بهبود ببخشد، رتبه ایران در شاخص گرسنگی را به جایگاه سیرترین کشورهای دنیا برساند [۴] و طبق آمارهای جهانی؛ ایران را از میزان فقر مطلق حدود ۶ درصد در ابتدای انقلاب به چند دهم درصد در موقعیت کنونی برساند؛ هرچند در دولت برآمده از اصلاحات، سفره مردم نیز کوچک شد.

در همین زمینه می‌توان به کاهش نرخ بیکاری در ایران، صاحب درآمد بودن بیش از 5 میلیون بیکار ایرانی که در اقتصاد از آن با عنوان پدیده بیکاری شیک یاد می‌شود[5]، بهبود مطلوب ضریب جینی در ایران[6] و ارائه ارزان‌ترین نان و مالیات و سوخت دنیا به مردم به برکت انقلاب اسلامی اشاره کرد.

کارنامه محسوسی که اگر گرانی‌های دستکند دولت منتخب اصلاح‌طلبان نبود؛ یقینا درخشان‌تر از این می‌توانستیم آنرا ارائه کنیم.

مجددا تأکید می‌شود که نه سخن حجت‌الاسلام بنابی و نه استدلال‌های مذکور هرگز به معنی نبود مشکل، عدم احساس مشکل گرانی و یا نبود گرسنه در ایران نیست بلکه به معنی ضرورت بیان مثبتات و دیدن نیمه‌ی پُر لیوان است.

بدیهیست که با اتکا به استدلال‌ها و پیشرفت‌های پیش‌گفته است که مقام معظم رهبری در بیانات خود؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را با وجود انبوه مشکلات اما مایه افتخار و مباهات اسلام می‌دانند.[7]

***

تهدید شورای نگهبان با گزینه «خیابان»

ما را تأیید صلاحیت نکنید؛ مردم به خیابان می‌آیند!

مجید فراهانی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان و عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در بخشی از مصاحبه خود با اعتمادآنلاین در اشاره به فرایند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفته است:

«این کفران نعمت است که گروهی بخواهد مجلس را یکدست کند و در حوزه‌های انتخابیه اجازه ندهد نیروهای نزدیک به یک جریان سیاسی که دلسوز انقلاب و نظام هستند و می‌خواهند ذیل جمهوری اسلامی کار کنند، به صرف اینکه از نظر سلیقه‌ای با آنها اختلاف نظر دارند، در انتخابات حضور پیدا کنند؛ دود این دست تصمیم‌گیری‌ها در چشم مردم می‌رود

او می‌افزاید: بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد باید با حضور و نظرات نمایندگان مردم در خانه ملت حل شود. اگر این اتفاق نیفتد و مجلس یکدست با یک تفکر و دیدگاه خاص شکل بگیرد، تبعات زیادی برای کشور خواهد داشت.

فراهانی تصریح می‌کند: از جمله تبعاتی که حذف یک تفکر و دیدگاه سیاسی از مجلس در پی دارد این است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند نمایندگان همفکر خود را در مجلس ندارند و سلیقه آنها از مجلس حذف شده است، پس سعی می‌کنند حرف‌شان را کف خیابان و جاهای دیگر بزنند. از این رو باید اجازه دهیم از همه سلیقه‌ها و طیف‌های سیاسی در مجلس حضور داشته باشند![8]

*حضور 30 ساله اصلاح‌طلبان در اکثریت مناصب انتخابی کشور و خاصّه حضور همزمان و اکثریتی سال‌های اخیر آنها در دولت، مجلس و شورای شهر؛ عیار ادعای آقای فراهانی مبنی بر بررسی سلیقه‌ای صلاحیت‌ها در شورای نگهبان را روشن می‌کند!

مسئله مهمتر اما اشاره این فعال اصلاح‌طلب به گزینه «کف خیابان» و ادعای این است که اگر مردم احساس کنند سلیقه آنها در مجلس نیست؛ حرفشان را در کف خیابان می‌زنند…

قبل از هرچیز باید دانست که تأکید بر “سیاست خیابانی” چیزی جز اجرای اوامر ستاد اصلاحات برای ایجاد فتنه اقتصادی در کشور به بهانه مشکلات دستکند دولت خودشان نیست.

مقوله‌ای غیر عقلانی که تهدید به‌وسیله آن چیزی جز یک رفتار خائنانه نیست.

درباره اظهارات فراهانی لازم به اشاره است که اولا اصلاح‌طلبان زیادی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و این گناه مردم و شورای نگهبان نیست که آقایان فقط امثال تاجزاده و حجاریان را بعنوان اصلاح‌طلب می‌شناسند.

ثانیا فرض بر صحّت مدعای اصلاح‌طلبان مبنی بر تأیید صلاحیت نشدن هیچیک از اصلاح‌طلبان؛ گناه اصلی متوجه ستاد اصلاحات است که چرا نتوانسته نامزدهایی بدون سوء پیشینه و فاقد معارضه با نظام و انقلاب و ولایت فقیه به مردم ارائه کند.

در واقع در هر دو حالت هیچ جایی برای خیابان نیست بلکه این معاریف و رجال اصلاحات هستند که باید مؤاخذه سیاسی شوند.

دبیر کل حزب ندا همچنین باید بداند که اصلاح‌طلبان پیش از تشویق مردم به حضور در کف خیابان! در مقابل این سؤال قرار دارند که چرا حاضر به رفتارهای ائتلافی خود در انتخابات‌های 92 و 94 نیستند؟!

جالب است که شخص آقای فراهانی از جمله همان جوانان اصلاح‌طلب بود که چپ‌ها حاضر به اعتماد به آنها در سال 94 شدند.

اینکه فراهانی پس از متنعّم شدن از سمت نمایندگی در شورای شهر، اکنون حاضر به حمایت از جوانان تازه‌نفس اصلاح‌طلب نیست؛ تأملات زیادی را موجب می‌شود…

در این زمینه همچنین قابل تأمل است که فراهانی این تحلیل را نمی‌داند که شورای نگهبان حتی اگر تاجزاده و حجاریان را نیز تأیید صلاحیت کند اما ستاد اصلاحات از آنجا که با رؤیت پیش‌لرزه‌های فتنه اقتصادی؛ تصمیم به “تحریم خاموش انتخابات” گرفته است؛ هرگز به عرصه حمایت از انتخابات نخواهد شد. و در این فرایند امثال آقای فراهانی و سخنان عجیبشان هم بازیچه‌هایی بیش نیستند.

گفتنیست، پیش از فراهانی؛ علیرضا علوی‌تبار نیز طی اظهاراتی از این گفته بود که اصلاح‌طلبان باید از فرصت انتخابات برای به راه‌انداختن تظاهرات خیابانی علیه نظام اسلامی استفاده کنند.[9]

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-866370

2_ mshrgh.ir/410250

3_ http://tabrizebidar.ir/news/1077892

4_ mshrgh.ir/944980

5_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/278883

6_ https://tn.ai/1645720

7_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۴۳۵۵۱

8_ https://etemadonline.com/content/381368

9_ mshrgh.ir/1000000