جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آلبانی دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرد!

آلبانی دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرد!

وزرات امور خارجه آلبانی دو دیپلمات ایرانی در این کشور را بخاطر رعایت نکردن کنوانسیون روابط دیپلماتیک ، اخراج کرد.

به گزارش مشرق، معاون وزیر خارجه آلبانی روز چهارشنبه اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور دستور اخراج دو دیپلمات ایرانی از این کشور را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید:

سانسور اینستاگرامی با کمک منافقین آلبانی نشین!

این دو دیپلمات ایرانی -که یکی از آنها وابسته فرهنگی و دیگری دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلبانی است- به دلیل رعایت نکردن کنوانسیون روابط دیپلماتیک (کنوانسیون وین) از آلبانی اخراج شده‌اند.

دولت آلبانی سال گذشته نیز  اقدام به اخراج سفیر و یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور کرده بود.

کشور آلبانی میزبان بزرگترین اردوگاه  مجاهدین خلق است.

منبع: تسنیم

دولت آلبانی روز چهارشنبه ۲۵ دی اعلام کرد که احمد حسینی الست و محمدعلی ارض پیمان متی، دو دیپلمات ایرانی، را به اتهام انجام اقداماتی در ارتباط با «تروریسم در خاورمیانه و اروپا» اخراج کرده است.

رادیو فردا/ خبرگزاری فارس می‌گوید که آلبانی دبیر سوم و کاردار فرهنگی در سفارت ایران در تیرانا را اخراج کرده است.

روزنامه گازتا اکسپرس خبر داد که این دو نفر به دلیل اقدامات مرتبط با «تروریسم در خاورمیانه و اروپا که امنیت ملی آلبانی را به خطر انداخته است» اخراج شده‌اند.

گنت ساکاین، سرپرست وزارت خارجه آلبانی نیز اعلام کرد که این دو نفر باید سریعا خاک این کشور را ترک کنند.

آلبانی از سال ۲۰۰۰ میلادی عضو ناتو و یکی از نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در اروپاست.

این کشور آذرماه سال ۹۷ نیز سفیر و یک دیپلمات ایرانی را به اتهام انجام اقدامات غیرقانونی که امنیت این کشور را تهدید می‌کرد اخراج کرد.

اقدام یاد شده با استقبال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبرو شد و از نخست‌وزیر آلبانی، «به خاطر تلاش‌های مصمم‌اش برای ایستادن مقابل ایران و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و تلاش تهران در زمینه خاموش کردن صدای مخالفانش در سراسر جهان» قدردانی کرد.

پلیس آلبانی اول آبان امسال نیز اعلام کرده بود توطئه یک شبکه شبه‌نظامی ایرانی را کشف کرده که قصد داشتند حملات برنامه‌ریزی شده‌ای علیه اعضای تبعیدی سازمان مجاهدین خلق در این کشور انجام دهند.

بر اساس بیانیه پلیس آلبانی، شبکه یاد شده با گروه‌های تبهکار سازمان یافته در ترکیه ارتباط داشته و از یک عضو پیشین سازمان مجاهدین خلق برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کرد.

آلبانی مقر بیش از دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق است که پس از بسته شدن اردوگاه‌های آنها در عراق، به این کشور منتقل شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر درگیر تنش‌های دیپلماتیک متعددی با کشورهای مختلف اروپایی بر سر اتهام دخالت ماموران آن در بمبگذاری‌ و سوء‌قصد به مخالفانش بود.

فرانسه، دانمارک، هلند، آلمان، بلژیک و سوئد ایران را متهم کردند که با استفاده از ماموران دیپلماتیک و امنیتی خود علیه مخالفانش توطئه کرده است.