سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش نیویورک‌تایمز از مبادله پیام میان تهران و واشنگتن/کشته شدن سلیمانی!

گزارش نیویورک‌تایمز از مبادله پیام میان تهران و واشنگتن/کشته شدن سلیمانی!

روزنامه نیویورک تایمز در یک گزارش مفصل بعضی از جزییات عملیات علیه قاسم سلیمانی در عراق و تبادل پیام میان ایران و آمریکا بعد از آن برای ایجاد مفرهایی برای پرهیز از عمیق شدن بحران را فاش کرده است.

این روزنامه می نویسد که مقام های دولت ترامپ در آمریکا برای ۱۸ ماه در مورد اینکه آیا باید فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را هدف بگیرند یا نه بحث می کردند.

براساس این گزارش زمانی که در ماه مه گذشته با حملات به چهار نفتکش در منطقه تنش با ایران بالا گرفته بود، جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، از ارتش و سازمان های اطلاعاتی خواست گزینه هایی برای منصرف کردن تعرض های ایران تهیه کنند.

به نوشته این روزنامه یکی از گزینه های ارائه شده به آقای بولتون کشتن قاسم سلیمانی و برخی دیگر از رهبران سپاه پاسداران بود. از آن زمان بود که تلاش برای ردگیری سفرهای سردار سلیمانی شدت بیشتری یافت.

نیویورک تایمز می نویسد که بعد از هدف گرفتن آقای سلیمانی در روز سوم ژانویه در کنار فرودگاه بغداد، ایالات متحده در پیام هایی مخفی از طریق سفارت سوئیس، ایران را ترغیب کرد با چنان شدتی واکنش نشان ندهد که آقای ترامپ مجبور شود واکنشی حتی شدیدتر از کشتن قاسم سلیمانی نشان دهد.

علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب در مورد پیام آمریکا که سوئیس انتقال آن را تایید کرد گفته بود: “آمریکایی ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرد، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ در حالی که آنها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.”

ایران صبح روز چهارشنبه هشتم ژانویه ۲۰۲۰ با شلیک ۱۶ موشک به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق واکنش نشان داد بی آنکه به کسی آسیب بزند که نمایشی نسبتا بی خطر از قدرت ایران بود.

نیویورک تایمز می نویسد ایران بعد از این حمله از طریق سوئیسی ها پیامی مخابره کرد که در آن می گفت این پایان تلافی جویی ایران در مقطع فعلی است: “این پیام که پنج دقیقه بعد از دریافت توسط سوئیس به واشنگتن منتقل شد، رئیس جمهور را قانع کرد واکنشی نشان ندهد.”

حق نشر عکس Khamanei.ir
Image caption رهبر ایران بالاترین نشان افتخار را به قاسم سلیمانی اعطا و او را “شهید زنده” خوانده بود

این روزنامه می نویسد: “با به پایان رسیدن هفته بی آنکه جنگی که بیم آن می رفت درگیرد، آقای ترامپ به کشتن یک دشمن آمریکا مباهات می کرد. اما کشمکش میان دو کشور واقعا تمام نشده. ایران ممکن است راه های دیگری برای انتقامجویی پیدا کند. رهبران عراقی ممکن است نیروهای آمریکایی را اخراج کنند، و به این ترتیب قاسم سلیمانی در مرگ به هدفی برسد که در دوران حیات برای رسیدن به آن تلاش کرد اما ناکام ماند. و در این گیر و دار، یک هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک ایرانی ساقط شد و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.”

این روزنامه می نویسد که هرچند متحدان آقای ترامپ برای مدت کوتاهی او را تشویق کردند، اما حالا او با سوالاتی حتی در میان جمهوری خواهان در مورد توجیهی که او و مشاوران امنیت ملی اش در مورد کشتن قاسم سلیمانی ارائه کرده اند روبرو ست.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا ابتدا این عملیات را برای جلوگیری از حملات “قریب الوقوع” علیه منافع آمریکا لازم دانسته بود و رئیس جمهور هم گفت که چهار سفارتخانه آمریکا در معرض خطر حمله بود.

در این گزارش آمده است: “اما مقام های دولت ترامپ گفتند که آنها واقعا نمی دانند چنین حملاتی در کجا و چه زمانی ممکن است اتفاق بیافتد و یک مقام وزارت خارجه گفت که “اشتباه است” از کلمه “قریب الوقوع” استفاده شود. برخی فرماندهان ارشد نظامی هم از اینکه آقای ترامپ چنین گزینه رادیکالی (کشتن سلیمانی) با پیامدهای غیرقابل پیش بینی را انتخاب کرد شگفت زده شدند.”

نیویورک تایمز می گوید این گزارش محصول مصاحبه با ده ها مقام دولت دونالد ترامپ، افسران نظامی، دیپلمات ها، تحلیلگران امور اطلاعاتی و سایرین در آمریکا، اروپا و خاورمیانه است.