جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کروبی به خامنه‌ای: فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى هستید!

کروبی به خامنه‌ای: فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى هستید!

منبع: دبی – العربیه.نت، فارسی

مهدی کروبی یکی از رهبران برجسته جنبش سبز، روز شنبه 11 ژانویه 2020 با انتشار نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران او را فردی «فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى» براى رهبرى دانست.

کروبی در این نامه عنوان کرده است «مدتی است در حال تنظیم نامه ای مفصل و جامع به شما در ارتباط با وضعیت اسف بار کشور که نتیجه سوء مدیریت و دخالت ها بی جای جنابعالی در تمامی امور کشور است، هستم. اما امروز پس از سه روز انکار و فریب وقیحانه خبر شلیک موشک خودی و سرنگون شدن هواپیمای مسافربری و داغدار شدن خانواده هایی که عزیزان شان در آن پرواز بودند، آنهم پس از آنکه تشت رسوایی این موضوع توسط غربی ها از بام افتاده بود، تصمیم گرفتم در نامه ای کوتاه نکته مهمی را به شما یادآور شوم.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است «جنابعالی به عنوان فرمانده کل قوا مسئولیت مستقیم این امر را بر عهده دارید، بفرمایید آیا در صبحگاه چهارشنبه در جریان این فاجعه بودید؟ یا همانطور که رسانه های نزدیک به شما مدعی اند شما روز جمعه در جریان این موضوع قرار گرفته اید؟ اگر در جریان بودید و با علم به موضوع به مسئولان نظامی و امنیتی و تبلیغاتی اجازه فریب مردم را دادید پس بدا به حال شما که بدون شک هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را بر اساس قانون اساسی ندارید.»

در پایان این رهبر اعتراضات 88 خاطر نشان کرد «البته این رسوایی تنها موردی نیست که مسئولیت مستقیم آن به شما بر می‌گردد. فقدان رسیدگی دقیق به ماجرای قتل های زنجیره ای، تقلب در انتخابات و سرکوب خونین معترضین 88، سرکوب معترضین 96 و نهایتاً مردم به ستوه آمده در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان 98 و اگر آنطور که می‌گویند در جریان این فاجعه نبودید و پیگیر کشف حقیقت هم نشدید پس بفرمایید چه فرمانده کل قوایی هستید که آنان اینچنین شما و کشور را به بازی می‌گیرند؟ در این حالت هم مشخص است که فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى هستید.»

گفتنی است مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز از سال 2009 در حصر خانگی به سر می‌برند.

این نامه‌ کروبی در حالی منتشر می‌شود که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران روز شنبه 11 ژانویه 2020، اعتراف کرد که سپاه هواپیمای اوکراینی را اشتباهی سرنگون کرده است.

در حالی که تا کمتر از 24 ساعت پیش کلیه مسئولان سیاسی و نظامی و مسئولان هواپیمایی ایران، فرضیه برخورد موشک با هواپیمای مسافربری اوکراینی را قویا نفی کرده، کار را به حد تمسخر و تهدید خبرنگاران و متهم‌سازی آنها به خدمت به منافع آمریکا و شرکت در «جنگ روانی» علیه نظام ولایت فقیه رساندند، اما به ناگهان چرخش 180 درجه‌ای در موضع مقامات مسئول در بالاترین سطوح در خصوص این سانحه مشاهده شد و از صبح 11 ژانویه، رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی اعترافات ستاد مشترک ارتش و به دنبال آن حسن روحانی رئیس‌جمهوری و لحظاتی قبل امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران را پوشش دادند.

تظاهرات در چند شهر ایران با شعار کناره‌گیری رهبر.. چرا حقیقت را پنهان کردید؟
منبع: دبی – العربیه.نت، فارسی

ساعاتی پس از آن که سپاه پاسداران به مسئولیت خود درسرنگونی هواپیمای اوکراین اذعان کرد، عصر روز شنبه 11 ژانویه تظاهرات دانشجویی در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران آغاز شد و شعارهایی درمحکوم کردن علی خامنه ای رهبر ایران و مقامات و مسئولان سر داده شد و معترضیان خواستار کنار رفتن خامنه ای از قدرت شدند.

شعارهای سرداده شده از سوی دانشجویان معترض از این قرار بود که «دروغگو دروغگو، مملکت رو رها کن»، «سپاهی حیا کن، مملکتو رها کن»، «این همه سال جنایت.. مرگ بر این ولایت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم…. رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «مرگ بر دیکتاتور» این در حالی بودکه فیلم های گرفته شده از صحنه، نیروهای بسیجی را نشان می دهند که تجمع دانشجویان را در محاصره گرفته اند.

سپاه پاسداران ایران روز شنبه با صدور بیانیه ای اعتراف كرد هواپیمای مسافربری اوکراین را به اشتباه و پس از تشدید فشارهای خارجی بر تهران، با موشك هدف قرار داده و سرنگون کرده است، اما تسلیت مسئولان بلندپایه نظام به خانواده قربانیان این سانحه از دید برخی از احاد مردم، کافی نبوده است.

مسئولان نظام طی چند روز گذشته اتهامات محافل غربی مبنی بر داشتن مسئولیت در سقوط هواپیمای اوکراین در چهارشنبه گذشته را انکار کردند که منجر کشته شدن 176 سرنشین آن شد.

این مقامات دست آخر اعتراف کردند پدافند هوایی که پس از حملات موشکی ایران به اهداف آمریکایی در عراق دروضعیت آماده باش کامل قرار داشت، به اشتباه موشکی را به سوی این هواپیما شلیک کرد.
ایرانی های خشمگین

تسلیت گوئی رهبر ایران و حسن روحانی رئیس جمهوری نتوانسته است ایرانیان خشمگین را آرام سازد که از طریق شبکه های اجتماعی نارضایتی شدید خود را از پنهان کردن حقیقت از سوی حاکمیت بیان کردند.

خبرگزاری نیمه رسمی «کارگران» به نقل از علی انصاری، روحانی میانه رو آورده است: «این یک مصیبت ملی است اما نحوه تعامل و اعلام خبر از سوی مقامات، مصیبت بار تر است.»
پرسش هائی در مورد علل

بسیاری از مردم ایران این سؤال را مطرح کردند که چرا مسئولان مبادرت به بستن فرودگاه و آسمان کشور به روی پروازها در وضعیت آماده باش برای جلوگیری از عملیات انتقامی احتمالی پس از حملات موشکی به پایگاه های آمریکا نکردند.

رویترز می نویسد،میرا صدیقاتی در تماس تلفنی از تهران گفت: «آنها بسیار مراقب بودند که در هنگام اجرای عملیات به انتقام سلیمانی، هیچ آمریکایی را نکشند، اما فرودگاه را تعطیل نکردند. این نشان می دهد که رژیم چقدربرای جان ایرانی ها ارزش قائل است.»

رضا قدیانی از تبریز نیز گفت: «(آنها می گویند) متأسفانه؟ این به چه معناست؟ آنها این خبر دردناک را صرفا برای برگزاری عزاداری برای سلیمانی، روزها پنهان کردند. ای ننگ بر شما باد»
مطالبه استعفای مسئولان

برخی از ایرانی ها خواستار استعفای مقامات شده و عذرخواهی آنها را رد کردند.

احمد باطبی در توییتر خود نوشت: «شما از مردم ایران انتقام گرفتید.» که در پاسخ به سخنان روحانی در توییتر بود که گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران از این خطای فاجعه آمیز عمیقا متاسف است.»

کاربری به نام صادق در توییتر خود نوشت: «چیزی جز استعفا قابل قبول نیست»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیزپس از آنکه ستاد نیروهای مسلح ایران اعتراف کرد این هواپیما به اشتباه هدف قرار گرفته و سرنگون شده،ولی غیر مستقیم، آمریکا و افزایش تنش و تهدیدهای مسئولان این کشور را مسئول بروز این مصیبت توصیف کرده و در توئیت خود نوشت «خطای انسانی در دوره بحران ناشی از ماجراجویی آمریکا،منجر به بروز این فاجعه شد.»

کاربری به نام بیتا رزاقی در پاسخ به ظریف نوشت: «این اخر خط است، آقای وزیر! شما همه چیز را نابود کردید.».

دلیل تراشی سپاه

شایان ذکر است که سپاه پاسداران روز شنبه 11ژانویه، مسئولیت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را برعهده گرفت، اما ادعا کرد موشکی که به سمت آن پرتاب شده بود، در نزدیکی هواپیما منفجر شد و «هواپیما، مسیر بازگشت خود را تغییر داده بود» درحالی که اوکراین اندکی بعد، این ادعای سپاه را با ارائه نقشه مسیر حرکت هواپیما، رد کرد.

فرمانده هوا فضای سپاه درتوجیه چرائی پرتاب موشک زمین به هوا به سوی این هواپیما گفته است که اپراتور دستگاه به گمان اینکه هواپیمای اکراینی، یک موشک کروز می باشد،موشک برد کوتاه زمین به هوا را بسوی آن شلیک کرده است.

سپاه در همین راستا در توجیه سرنگون کردن هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اوکراین تاکید دارد: «بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود.

نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند 52 نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.»