سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛حمله جنگنده‌های اسرائیل به مواضع حشد الشعبی در عراق/

آخرین تحولات خاورمیانه؛حمله جنگنده‌های اسرائیل به مواضع حشد الشعبی در عراق/

 

به گزارش «تابناک»؛ شبکه تلویزیونی المیادین در گزارش خود مدعی شد، در بمباران نزدیک مرز عراق با سوریه در شهرستان «القائم»، افراد و چندین کامیون هدف قرار گرفتند.

شبکه تلویزیونی الاتجاه نیز اعلام کرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، مواضع حشد الشعبی (بسیج مردمی) در مرز عراق و سوریه را هدف قرار دادند.

بنا بر این گزارش آسمان شهرستان‌های القائم در الانبار عراق و البوکمال در سوریه، دقایقی قبل از وقوع انفجار شاهد پرواز یک هواپیمای متخاصم بوده است.

المیادین به نقل از منابع عشایری منطقه الانبار اعلام کرد: «این حمله چند کامیون و افرادی را در نزدیکی مرز عراق و سوریه هدف گرفت.»

ارائه لایحه کمک مالی ۳.۳ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل

در بحبوحه نگرانی‌ها از تشدید تنش ها در خاورمیانه، اعضای مجلس سنای آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات روز پنجشنبه لایحه‌ای ارائه کردند که به موجب آن، ۳.۳ میلیارد دلار از جانب دولت آمریکا و در قالب کمک‌های سالانه به رژیم صهیونیستی پرداخت می‌شود.

هدف این لایحه ـ که با پشتیبانی «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه و «کریس کانز» سناتور دموکرات تدوین شده ـ قانونی کردن توافقنامه کمک بین آمریکا و اسرائیل (منعقده در سال ۲۰۱۶) است.

در واقع این لایحه یک «یادداشت تفاهم» منعقده بین اسرائیل و دولت «باراک اوباما» را که بزرگترین تعهد آمریکا به اعطای کمک نظامی است، به قانون تبدیل می‌کند.

حمله جنگنده های اسرائیل به مواضع حشد الشعبی در عراق/ارائه لایحه کمک مالی ۳.۳ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل/ حیرت کارشناس نظامی آمریکایی از دقت موشک‌های ایران/ واکنش عربستان سعودی به بمباران پایگاه‌های آمریکا توسط ایران

سناتور روبیو در بیانیه ای که از طریق رایانامه به خبرگزاری رویترز فرستاد، اعلام کرد که اسرائیل با «تهدیدات بی سابقه ای» روبه روست و سناتور کانز نیز نوشت: «حوادث چند روز گذشته اهمیت کمک آمریکا به امنیت اسرائیل را یادآوری می کند».

حیرت کارشناس نظامی آمریکایی از دقت موشک‌های ایران

ویپین نارانگ، کارشناس آمریکایی امور نظامی و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه «ام‌آی‌تی»، نوشت: «از دید من، مهمترین جنبه حمله موشکی ایران این است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد آن‌ها چقدر دقیق است. این عملکرد برای ایران هم مایه خرسندی و هم شگفتی  است. انقلاب دقت موشکی امری واقعی است و ایالات متحده دیگر در این زمینه تک‌قطبی ندارد. این برای منازعات معاصر و جنگ‌های محدود، تبعات گسترده‌ای دارد.»

واکنش عربستان سعودی به بمباران پایگاه‌های آمریکا توسط ایران

عربستان سعودی به حمله موشکی اخیر ایران علیه پایگاه‌های نظامی ایران واکنش نشان داده و مدعی شده که این اقدام نقض حاکمیت عراق است.

عربستان سعودی در عین حال در بیانیه‌ای که از تلویزیون این کشور پخش شده، از همه طرف‌ها خواستار حداکثر خویشتنداری در منطقه شده است.

حمله موشکی اخیر ایران علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در واکنش به اقدام تروریستی این کشور علیه «سردار حاج قاسم سلیمانی» و همراهان وی صورت گرفت و به گفته یک منبع آگاه تا کنون هشتاد کشته از سوی نظامیان آمریکایی بر جای گذاشته است.

درخواست پاپ از آمریکا و ایران

پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه در واکنش به اقدام تروریستی اخیر واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» خواستار خویشتنداری و گفت‌وگو میان ایران و آمریکا و تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا شد.

پایگاه خبری «دیلی استار» در گزارشی نوشت: پاپ فرانسیس در اولین اظهارنظر خود درباره رخدادهای اخیر در منطقه غرب آسیا در سخنرانی سالیانه خود برای سفرای واتیکان گفت: «مساله بسیار تأسف‌برانگیز، سیگنال‌هایی است که از سوی تمامی منطقه در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود».

رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه افزود که تنش‌ها «فرایند تدریجی بازسازی عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد و زمینه را برای تقابل گسترده‌تری فراهم می‌آورد که همگی ما خواهان جلوگیری از آن هستیم».

پاپ فرانسیس با تأکید بر لزوم تنش‌زدایی در منطقه گفت: «بنابراین من درخواست خود را از تمامی طرفین مربوطه تکرار می‌کنم تا از تشدید تقابل دوری کنند و شعله گفت‌وگو و خویشتنداری را با احترام کامل به قوانین بین‌المللی روشن نگه دارند».