جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دیلی میل: احتمال دارد هواپیمای اوکراین اشتباها با برخورد موشک‌های ایرانی سقوط کرده باشد/سه ابهام کلیدی در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی

دیلی میل: احتمال دارد هواپیمای اوکراین اشتباها با برخورد موشک‌های ایرانی سقوط کرده باشد/سه ابهام کلیدی در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی

رویدادی که در بطن آن یک پرنده عظیم الجثه متعلق به کشور اوکراین قرار داشت که زمان کوتاهی پس از پرواز دچار سانحه شده بود و از همان ابتدای مخابره خبر به نظر می‌رسید که ابعاد دردناکی داشته باشد. دورنمایی که ساعاتی بعد محقق شد و به مخابره خبر تلخ جان باختن تمام سرنشینان منجر گردید.
البته این نخستین بار نبود که پرنده‌ای در کشورمان در فاصله کوتاه از محل برخاستن از فرودگاه دچار حادثه شود و مرگ همه سرنشینانش را در پی داشته باشد و آخرین نمونه آن را در سقوط ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد تجربه کرده بودیم و حتی از حیث تعلق هواپیمای سانحه دیده در کشورمان به کشور دیگر هم رویداد جدیدی رخ نداده بود چراکه از سقوط جت شخصی متعلق به تاجر اهل ترکیه در ارتفاعات شهرکرد هم کمتر از دو سال گذشته.
اما این رویداد برخلاف دو سانحه مرگبار یاد شده، خیلی زود حاشیه ساز شد. حاشیه‌های مختلفی که هنوز در حال زاد و ولد هستند و به رغم آنکه واکنش برخی مسئولان کشورمان را به دنبال داشته، معلوم نیست چه ابعاد عجیب و غریبی خواهند یافت و چه فرجامی برای این رویداد مرگبار رقم خواهند زد.
این را می‌شود از ابعاد ماجرا به فاصله چند ساعت از وقوع دریافت که موجب شده اوکراینی‌ها اظهارات اولیه شان درباره سقوط این هواپیما بر اثر نقص فنی را پس بگیرند و مدعی شوند که علت سانحه نامشخص و نامعلوم است و بعد سلسله اظهارنظر‌های متفاوتی مطرح شده و بازار شایعات به شدت داغ شود و در نهایت اعلام شود که یه موسسه تحقیقاتی برای گردآوری مستندات و قضاوت درباره ماجرا وارد عمل شده است.
البته در این مجال قصد پرداختن به شایعات مطرح شده در این خصوص را نداریم، اما با این مقدمه که از جمله شایعات منتشر شده، شلیک به این هواپیماست که واکنش تند و قاطع سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح کشورمان را در پی داشت که این شایعه را «مضحک» خواند و تاکید کرد «اکثریت مسافران این هواپیما جوانان ارزشمند ایرانی بودند»، به بررسی سه ابهام کلیدی پیرامون این سقوط خواهیم پرداخت:

۷۳۷ مکس یا NG یا نامی دیگر؟

نخستین ابهامی که در خصوص این سانحه مطرح است، نوع هواپیماست. اینکه بالاخره هواپیمای رجیستر شده با کد UR-PSR از نوع بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بوده یا بوئینگ مکس یا آن گونه که اوکراینی‌ها بیان کرده اند، بوئینگ NG (مخفف نسل جدید)؟ سوالی که پاسخ مسئولان ایرانی به آن با پاسخ مسئولان اوکراینی تفاوت دارد و موجب شده برخی تصور کنند فرسودگی پرنده موجب سانحه دیدنش شده و بعضی مدعی شوند سن پرنده سه سال بوده و نمی‌بایست دچار نقص فنی مرگبار شود.

آیا پرواز این پرنده در ایران مجاز بود؟

مجاز بودن یا نبودن پرواز این پرنده در کشورمان، سوال مهم بعدی است که در این خصوص مطرح می‌شود. سوالی برآمده از تصمیمی که اواخر سال گذشته خورشیدی توسط ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شد و کمی بعد در ایران نیز در دستور کار قرار گرفت و رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در تشریحش به فارس گفت: اطلاعیه هوانوردی ممنوعیت عبور هواپیمای بوئینگ مکس از آسمان ایران نیز نظیر دیگر کشور‌ها صادر شده است.

معمای نگهداری جعبه سیاه هواپیما

اما مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابهامی که پیرامون این حادثه مرگبار مطرح شده، اظهارنظر یکی از مقامات کشورمان درباره تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به شرکت بوئینگ است که بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های جهان یافته و اگر بگوییم منشا شایعات زیادی شده، سخنی به اغراق نگفته ایم. اظهار نظری که گوینده اش علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است و اگرچه وی تاکید کرده مطابق قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) است، اما ضرورت تاکید وی در زمان اوج گیری تنش ها، سوالی است که بهتر است بدان پاسخ داده شود!

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین همراه با 170 مسافر در نزدیکی تهران

منبع: دبی_العربیه.نت فارسی

تلویزیون ایران صبح چهارشنبه 8 ژانویه از کشته شدن مسافران هواپیمای مسافربری اوکراینی که در نزدیکی تهران سقوط کرده خبر داد ؛ آنهم در حالیکه احتمال بروز انفجار در این حادثه قویا مطرح می باشد.

روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» گزارش داد، هواپیمای اوکراینی دچار آتش سوزی شده و به احتمال زیاد اشتباها با موشک‌های ایرانی برخورد کرده و سرنگون شده است.

اما اطلاعات پروازی هواپیما حاکی از سرعت ارتفاع گیری هواپیمای اوکراینی و توقف ناگهانی آن است که نشان می‌دهد هواپیما در معرض انفجار قرار گرفته است.

رسانه‌های ایرانی گزارش دادند، دست‌کم 170 مسافر و خدمه در هواپیما حضور داشتند و وزارت امور خارجه اوکراین، کشته شدن همه آنها در پی سقوط هواپیمای مزبور در تهران را تائید کرد.

براساس اطلاعیه هلال احمر ایران، هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، اندکی پس از برخاستن از تهران به سوی کیف، سقوط کرد.

به گزراش خبرگزاری «رویترز» این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه خمینی در ایران به دلیل نقص فنی سقوط کرده که به گفته یک مقام ایرانی، کلیه سرنشینان آن، کشته شدند.

ویدئوی پخش شده در شبکه‌های اجتماعی، لحظه سقوط هواپیما را نشان می‌دهد که در حال سوختن بوده و به محض برخورد با زمین دچار انفجار مهیبی می‌شود. در حالی که برخی از تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از اجساد قربانیان و وسایل آنها را نشان می‌دادند.

به نظر رئیس هلال احمر ایران وجود نجات یافتگان در این حادثه بسیار نامحتمل است.

از طرفی، خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا»به نقل از سخنگوی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران تاکید کرد، این هواپیما حامل 176 نفر سرنشین شامل 167 مسافر و 9 خدمه بود.

صحنه‌های اولیه پخش شده از رسانه‌های ایران نشان می‌دهد، این هواپیما در شهر شهریار، غرب تهران سقوط کرده است.

بیر حسین کولیوند، رئیس اورژانس ایران گفت: «آتش سوزی به حدی شدید است که ما قادر به اجرای عملیات نجات نیستیم… 22 دستگاه آمبولانس، چهار اتوبوس آمبولانس و یک هلیکوپتر در محل حادثه حضور دارند.»