جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری/

بسته ویژه خبری/

توئیت کنایه‌آمیز آشنا خطاب به صداوسیما

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: آرشیو صدا و سیما سرمایه‌ و امانت ملی نزد این سازمان است. اجازه ندهیم با حافظه تاریخی ملت بازی شود. حسام الدین آشنا روز یکشنبه در این توییت افزود: از سازمان صداوسیما و شبکه خبر می‌خواهیم با استناد به بند ۳۰ اساسنامه‌اش، جوابیه تصویری دولت به قسمت ۳۳ مستند مه‌شکن را حداقل به تعداد بازپخش آن یعنی ۱۳ بار پخش کند و فیلم کامل جلسه ۱۷ مجلس شورای اسلامی اول را به‌ طور کامل منتشر کند.آشنا تصریح کرد: همینطور امکان بررسی تحلیلی کودتای نوژه و آن چه را در مجلس گذشت پس از حدود ۴۰ سال در میز گردی با حضور تحلیلگران و دست اندرکاران خنثی سازی آن توطئه فراهم کند.‌ وی خاطرنشان کرد: آرشیو صدا و سیما سرمایه‌ و امانت ملی نزد این سازمان است. اجازه ندهیم با حافظه تاریخی ملت بازی شود.

ادعای مصباح یزدی درباره پیشنهاد مخفیانه مذاکره به آمریکا

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: امید داشتن به دشمنان و پیشنهاد مذاکره به آنان در خفا اقدامی احمقانه است. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امروز ۹ دی ماه در تجمع مردم قم در مدرسه فیضیه به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی ۸۸ گفت: دشمنان از ابتدای انقلاب تا کنون به دنبال ایجاد ناآرامی در کشور هستند. وی افزود: آشوب آفرینی یکی از حربه‌های دشمنان علیه انقلاب است. در این مسیر باید به خدا تکیه کنیم، زیرا کار ما در ید توانای خداوند متعال است و به همین دلیل، اگر در مقابل آمریکا هم ایستاده ایم نباید به خود غره شویم، زیرا این مساله مطابق با آموزه‌های دینی ما نیست. باید بدانیم در هر شرایط و با وجود مشکلات و دشمنان توکل به خداوند است که ما را در مقابل مشکلات و امتحانات الهی سربلند می‌کند. وی با ذکر این مطلب که نباید هیچ گاه به کمک دشمنان چشم بدوزیم، تصریح کرد: چشم دوختن به دست دشمنان اشتباه است، زیرا آن‌ها با همه قدرتشان به دنبال نابودی ما هستند. امید داشتن به دشمنان و پیشنهاد مذاکره به آنان در خفا اقدامی احمقانه است. مصباح یزدی با ذکر این مطلب که ما هیچ پیام خاضعانه‌ای برای دشمنان نخواهیم داشت، بیان کرد: اگر در جامعه یا در بین مسئولان چنین روحیه‌ای وجود داشت باشد کفران نعمت الهی است.

محمود صادقی پیگیر شائبه ضرب و شتم نرگس محمدی شد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر خبر ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان صحت داشته باشد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. محمود صادقی در گفتگو با ایلنا، درباره اخباری مبنی بر انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان گفت: در مورد خانم محمدی باید پیگیری کنیم و بدانیم به طور موثق چه اتفاقی افتاده است و ما در حال حاضر مدارک و مستنداتی نداریم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رسانه‌ها اخباری در این راستا منتشر شده است و اگر مطالبی که عنوان شده مانند ضرب و شتم و سایر اتفاقات رخ داده باشد، باید گفت: با موازین حقوقی به هیچ عنوان سازگاری ندارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مطالب عنوان شده را مستند مورد بررسی قرار دهیم و وظیفه ماست که این اتفاقات را پیگیری کنیم. وی با اشاره به دیدار خانواده‌های زندانیان زندان اوین با نمایندگان گفت: در روز‌های اخیر خانواده‌های برخی از زندانیان به دلیل اعمال برخی از محدودیت‌های جدید در زندان، نامه‌ای را خطاب به نمایندگان نوشته‌اند. نماینده مردم تهران با بیان این‌که خانواده‌های افراد زندانی از وضعیت زندان‌ها و محدودیت‌هایی که اتفاق افتاده ابزار نگرانی می‌کنند، گفت: بنابراین دیداری با این خانواده‌ها داشتیم، آنان در این دیدار نسبت به تسهیلات، وضعیت ملاقات‌ها و محدودیت تماس ابراز نگرانی کردند، ما هم با مکاتبه و تماس در تلاش هستیم تا این خواسته‌ها را به مسئولان قضایی منتقل کنیم. وی درباره این‌که آیا این دیدار‌ها با خانواده زندانیان حوادث آبان ماه هم صورت گرفته است، گفت: خیر. دیدار ما با خانواده زندانیان اوین بود، آنان از اقداماتی که با تغییر مدیریت جدید اعمال شده نگران بودند و آن را با ما در میان گذاشتند.

چشم امید نجفی به دیوان عالی کشور

وکیل مدافع محمدعلی نجفی گفت: نسبت به رای شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران که بر خلاف قانون صادر شده بود، از دیوان عالی کشور فرجام خواهی کردیم و اکنون چشم امید ما به قضات دیوانعالی کشور است. حمیدرضا گودرزی در گفتگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: فرجام خواهی ما جهات عدیده‌ای دارد. یکی اینکه رای صادره در تضاد با قوانین موضوعه صادر شده است، زیرا مجازات سنگینی برای آقای نجفی یعنی شش سال و شش ماه حبس تعزیری به اتهام قتل عمد و یک سال و سه ماه حبس به اتهام حمل سلاح در نظر گرفته شده و دادگاه به استناد تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قضیه تعدد جرم دانسته و این رای را صادر کرده است. طبق تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، “در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف، دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر و چنانچه مجازات، فاقد حداقل و حداکثر باشد تا نصف آن تقلیل دهد. گودرزی ادامه داد: طبق تبصره دو ماده ۱۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز،  تحویل داوطلبانه بعد از مدت مذکور در جرائم تعزیری درجه یک تا شش، موجب دو درجه تخفیف و در جرایم تعزیری درجه هفت موجب یک درجه تخفیف می‌شود. همچنین طبق تبصره ۴ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مقررات تعدد جرم در مورد جرائم تعزیری درجه‌های هفت و هشت اجرا نمی‌شود. این مجازات‌ها با هم و نیز با مجازات‌های تعزیری درجه یک تا شش جمع می‌گردد. ” لذا قضیه مشمول تعدد جرم نمی‌باشد و تعیین حبس شدید خلاف قانون بوده است.

پیش‌بینی وزیر دولت اصلاحات از مشارکت مردم در انتخابات

یک فعال سیاسی گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی تسامح و تساهلی که از آن‌ها انتظار است را نشان دهند، شاهد مشارکت چشمگیر مردم خواهیم بود. علی صوفی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت انتخابات پیش‌ روی با انتخابات‌های گذشته، اظهار کرد: تفاوت جدی انتخابات پیش‌روی با انتخابات گذشته فضای سردی است که الان نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات شاهد آن هستیم. نه تنها این فضای سرد در بین مردم وجود دارد، بلکه در بین نخبگان سیاسی هم دیده می‌شود. وی ادامه داد: بالاتر از آن در دستگاه تبلیغاتی حاکمیت و صداوسیما نیز این موضوع مشاهده می‌شود که مورد اعتراض برخی از اصلاح طلبان هم با صراحت قرار گرفته شده است. چنین بی‌توجهی از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی رسمی موضوعی بسیار نادر است. این فعال سیاسی گفت: در گذشته موج انتخاباتی شدت و ضعف داشت و موج اصلی نزدیک انتخابات بلند می‌شد، اما این گونه نبود که تا این حد نگرانی نسبت به شکل گیری یک انتخابات رقابتی پرشور وجود داشته باشد. وی در عین حال یادآور شد که مردم در دوره‌های مختلف علی‌رغم انتقاد‌هایی که به عملکرد دستگاه‌های نظارتی در ایجاد انتخابات رقابتی داشتند و آن را دلسرد کننده می‌دانستند، اما مصمم بودند و صندوق رای را برای اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود کاملا مغتنم شمردند و پای صندوق‌های رای حاضر شدند و شگفتی دور از انتظار و تحلیل‌ها آفریدند.

اظهارات نماینده، ولی فقیه در مورد ناآرامی‌های اخیر

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه امسال مردم بیشتر از پنج روز به فتنه گران زمان ندادند، تصریح کرد که مردم در سختی بودند، ولی وقتی دیدند دشمن دنبال سوءاستفاده است، به صحنه آمدند و ۹ دی دیگری خلق کردند. حجت الاسلام حاج صادقی ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم روز ۹ دی در میدان امام حسین با بیان اینکه ده سال از ۹ دی می‌گذرد، اما همچنان نورانیت آن همه فتنه‌ها را خنثی کرد، اظهار کرد: ۹ دی چراغ راه آینده، هدایتگر مبازره با دشمن و تجلی غیرت دینی و خشم مقدس در برابر استکبار و فرمانبرداری از ولایت ملت بود. وی ادامه داد: آمریکا، انگلیس فرانسه و منافقین در یک جبهه آمدند تا انقلاب را بشکنند، اما ملت توطئه آن‌ها را شکست داد. انقلاب به دست مردم حفظ شد. ده سال از آن روز می‌گذرد و هر روز قدرت این ملت و انقلاب بیشتر شده است. خدا شما مردم را مؤمنین صادق معرفی می‌کند که شبهه افکنی اثری بر شما ندارد و گرفتار تردید نمی‌شوید. حاجی صادقی خاطرنشان کرد: قرآن یاد داد تولی بدون تبری از استکبار راه غلطی است. ۹ دی به ما یاد داد که باید با بصیرت بیشتر و نفی مذاکره با استکبار این کشور را آماده ظهور کنیم. امسال مردم بیشتر از پنج روز به فتنه گران زمان ندادند. مردم در سختی بودند، ولی وقتی دیدند دشمن دنبال سوءاستفاده است، به صحنه آمدند و ۹ دی دیگری خلق کردند. وی ادامه داد: مردم ثابت کردند که ولایت را تنها نمی‌گذارند و اجازه نمی‌دهند که دشمن، رهبری را تنها پیدا کند. مردم در فتنه‌ها بیدار بوده و مقابل دشمن می‌ایستند. مردم در برابر همه فتنه‌ها پیرو رهبری بوده و خواهند بود. نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران خطاب به مسئولان گفت: این مردم از شما سه خواسته دارند. مردم از شما می‌خواهند که از ولایت فرمانبرداری مطلق داشته باشید. باور داریم حکم الله حکومت می‌کند و حکم الله آن است که رهبری می‌گوید. مردم همچنین از مسئولان روحیه استکبارستیزی و گفتمان مقاومت و نه سازش می‌خواهند. مسئولان به مردم تکیه کرده و نهراسند و مقابل استکبار بایستند. خواسته سوم مردم این است که مسئولان قدردان این امت بوده و ناسپاسی نکنند. تا این مردم با بصیرت در صحنه هستند، استکبار توان حضور در این کشور و منطقه را نخواهد داشت.

طعنه ظریف به آمریکا با کلیدواژه «صلح در خلیج فارس»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پایان سفرش به مسکو گفت: مذاکراتش با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه «ثمربخش» بوده است. «محمدجواد ظریف» با انتشار تصاویری از دیدار‌های امروزش با مقام‌های روس، در توییتر نوشته است: «گفتگو‌های ثمربخش با وزیر خارجه لاوروف در روسیه.» وی سپس در اشاره‌ای تلویحی به حمله شب گذشته آمریکا به مواضع نیرو‌های مسلح عراق، نوشته است: «بر خلاف کسانی که هزاران مایل دورتر از سواحل خود جنگ‌افروزی “دفاعی” می‌کنند، ایران و روسیه برای صلح در سوریه همکاری کرده‌اند و حالا هم داریم طرح مهمی در مورد صلح در خلیج فارس ارائه می‌کنیم. توقف بعدی: چین.» اشاره ظریف به بیانیه شب گذشته پنتاگون است که حمله به مقر‌های «الحشد الشعبی» در عراق و سوریه را اقدامی «دفاعی» توصیف کرده است.

تحلیل سعید حجاریان از اعتراض‌های آبان

سعید حجاریان معتقد است جمله منسوب به داریوش کبیر که «خداوند این سرزمین را از دروغ و خشکسالی دور نگه دارد» همچنان راهگشاست و پشت بندش تأکید می‌کند که بدون نفت و فساد می‌شود کشور را اداره کرد، اما با دروغ نمی‌شود. این تئوریسین جریان اصلاحات معتقد است که اعتماد اجتماعی با بحران مواجه شده و برای بازگشتش دو دهه زمان نیاز است؛ یعنی همان زمانی که صرف از دست رفتن آن شده است و چاره اعتماد‌سازی هم کسانی‌اند که تاکنون به مردم دروغ نگفته‌اند. او اعتراضات اخیر را ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی می‌داند و بر این باور است که در اعتراضات اخیر مردم مستاصل در خیابان‌ها یکدیگر را پیدا کردند. حجاریان همچنین درباره تأکید طیفی از اصلاح‌طلبان بر برگزاری انتخاباتی آزاد در آستانه انتخابات مجلس یازدهم برای ترمیم اعتماد عمومی می‌گوید: برای ما مسئله انتخابات مانند قصه آزادی بیان است. آزادی بیان و ابراز عقیده وجود دارد، اما آزادی پس از بیان مهم است؛ مانند بیانیه ۷۷ نفر! به هر تقدیر می‌شود انتخابات آزاد برگزار کرد، اما آیا نمایندگان می‌توانند به هر موضوعی ورود کنند؟

بحث درباره FATF کار متخصصان است یا ائمه جمعه؟

روزنامه اطلاعات نوشت: در آستانه آخرین اولتیماتوم قرار داریم و ممکن است آسیب‌های جدی به نظام پولی و تجاری ایران وارد شود، ولی به ناگاه تمامی تریبون‌های مرتبط با یک جناح و اکثریت قریب به اتفاق خطبای محترم جمعه شروع به حمله‌ای شدید و شبیه به تکفیر لایحه کرده‌اند. کاری که باید با نقد متخصصان و ارجاع و استدلال آن‌ها به جریان افتد و به گونه‌ای مدیریت شود که منافع ملی ضمانت و اموال عمومی و سرمایه‌های خصوصی صیانت شوند تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم، فرصت حمله به گروهی با گرایشاتی خاص داده است و برونداد این حرکت، به جای مدیریت فنی و دقیق متخصصان و نقد صاحب‌نظران، ایجاد دو قطبی کاذب خیانتگری و انقلابیگری است. به عبارت دیگر، انگار مسلمانی و نامسلمانی، پیروی از رهبری یا عدم پیروی، انقلابی بودن و ضدانقلاب شدن، خدمت و خیانت و دیگر دوقطبی‌های رادیکال به این موضوع بند شده و پیوند یافته است. این مسأله، در موضع و مقامی که مواعظ پرهیزکارانه و ترویج تقوی و زهد و پارسایی باید محور سخن باشد، با توجه به بولتن‌های گزیده‌ای که احتمالاً فاقد توجه به ضرورت‌های فوری و فوتی، و نظرات دولت انتخابی است، غالباً همه دلسوزان و آگاهان را نگران می‌کند. باید هرچیزی در جای خود و توسط متخصصان وارد به موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مثلاً دانش هسته‌ای، در کلیت موضوع می‌تواند یک یا دو بار به صورت حمایت از یک حق ملی مورد بحث یک نویسنده یا یک خطیب جمعه باشد، اما جزئیات فنی را باید مدیران مربوطه و متخصصان تحصیلکرده و آگاه به زیر و بم، اصطلاحات و فنون و تکنولوژی هسته‌ای مورد بحث قرار دهند.

ضرغامی: برخی خواص بی‌بصیرت در فتنه ۸۸ ترسیدند از رهبری دفاع کنند

عزت الله ضرغامی در همایش ۹ دی که در مصلی بزرگ امام خمینی تبریز برگزار شد گفت: بخش عمده فتنه ۸۸ را فتنه خواص دانست و گفت: برخی از خواص انگیزه داشتند و محور شدند تا در برابر ولایت و رهبری بایستند، اما تعدادشان زیاد نبود، بخش دیگری از خواص بی‌بصیرت تعدادی بودند که ترسیدند از رهبری دفاع درست کنند و سکوت کردند. همین‌ها هرچه آبرو دارند از نظام و رهبری دارند، به دنبال مصاحبه با آن‌ها بودیم و برای دفاع از جمهوریت و ولایت مصاحبه می‌خواستیم، اما می‌گفتند که چند روزی صبر کنید تا همه چیز معلوم شود. بعد گفتم اگر غبار فتنه بخوابد و همه چیز مشخص شود، دیگر فایده‌ای ندارد. در ابتدای این مراسم باشکوه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی، سه عامل مدیریت رهبری، بصیرت مردم و پیوند امت با امام را خنثی کننده فتنه عنوان کرد و گفت: در تبریز با خروش انقلابی یک روز زودتر از ۹ دی و در ۸ دی با ولایت تجدید پیمان کردند و در اغتشاشات اخیر هم مردم تبریز حماسه به پا کردند.

حسین شریعتمداری: اگر ایستادگی رهبری نبود کار نظام در ۸۸ تمام شده بود

حسین شریعتمداری شامگاه یکشنبه در مراسم حماسه نهم دی درمسجد امام حسن مجتبی (ع) ساوه با اشاره به فتنه سال ۸۸ اظهار داشت: در جریان فتنه سال ۸۸ همه گروه‌ها و جریان‌های ضد انقلاب، چه داخلی و چه خارجی پای کار بودند تا جایی که نتانیاهو مدعیان اصلاح‌طلبی را سرمایه‌های رژیم صهیونیستی دانست، ولی با این وجود تاکنون هیچ کدام از جریانات اصلاح‌طلب اعتراضی به این حرف نکردند و این در حالی است که اگر فردی از طیف اصلاح‌طلب انتقاد کند بدون هیچ‌گونه ملاحظه به طرق مختلف واکنش نشان می‌دهند. وی افزود: باید از دیدگاه‌های ائتلاف آن‌ها مخرج مشترک گرفت تا هدفشان از این پای کار آمدن ضدانقلاب مشخص شود، چراکه ابتدا با تابلوی انتخابات وارد میدان شدند. سپس به اصل نظام اعتراض کردند که قطعا اگر ایستادگی و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب نبود کار نظام تمام شده بود.

لیست ندادن اصلاح‌طلبان در انتخابات یعنی تحریم؟
میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح‌طلبان در صورت مشاهده رد صلاحیت باید تجزیه و تحلیل انجام دهند تا ببینند چه کنند؛ اگر لیستی داشتند مانند مجلس قبل معرفی کنند اگر نداشتند خب لیست ندارند، این کار به معنی تحریم خاموش و آشکار انتخابات نیست. پرستو سرمدی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، درباره انتقاد برخی از احزاب اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه اگر افراد می‌توانند در طرح سرا بیست نفر را معرفی کنند، چرا حزب نمی‌زنند، اظهار کرد: امیدوارم انتقادات از سر دلسوزی بیان شوند، نه از سر نگرانی از بین رفتن نقش لابی‌ها و نقش پدر خوانده‌ها در تعیین لیست‌های انتخاباتی. /ایلنا

نمایندگانی که جایگاه مجلس را تضعیف می‌کنند

علیرضا رحیمی در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: متاسفانه مجلس هرچه رو به جلو حرکت کرده به نسبت دوره قبل خود ضعیف‌تر شده است. این موضوع در مجلس دهم مشهود بود به گونه‌ای که این روز‌ها بار‌ها و بار‌ها گفته شده که «مجلس در راس امور» نیست. یکی از این مواردی که در تنزل جایگاه مجلس تاثیر گذار بوده است، به رفتار و عملکرد خود نمایندگان مجلس باز می‌گردد. استفاده از ابزار‌های نظارتی مانند سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص؛ ۸۰ درصد مورد سوءاستفاده قرار گرفته و ابزاری برای بده و بِستان‌های سیاسی در پارلمان شده است.

چگونه برگه‌های آزمون داوطلبان خبرگان در شورای نگهبان تصحیح می‌شود؟

طحان نظیف جوان‌ترین عضو شورای نگهبان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه چهارم دیماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. پیش از ورود به دستور، آیت‌الله شب زنده‌دار گزارشی از روند تصحیح اوراق امتحانی داوطلبان انتخابات خبرگان ارائه کردند. نکات قابل توجهی را در برداشت مثلا ابتدا اسامی امتحان‌دهندگان از بالای برگه‌های امتحانی جدا می‌شود و بعد در اختیار تصحیح‌کننده قرار می‌گیرد یا اینکه هر برگه را دو نفر به صورت جداگانه صحیح می‌کنند به نحوی که نفر دوم از نمره نفر اول اطلاع ندارد تا احیانا تاثیری در تصحیح و نمره‌دهی او نداشته باشد و موارد دیگر. طبعا این دقت فق‌های شورا در تصحیح برگه‌های امتحان اجتهاد، از برخورد عادلانه و بی‌طرفانه آنان حکایت دارد. /ایرنا

چه کسانی فردا یارانه معیشتی می‌گیرند؟

دومین یارانه معیشتی در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که بیش از دو میلیون و هفتصد هزار تقاضا برای دریافت یارانه معیشتی در حال بررسی است. متقاضیان دریافت بسته حمایتی در مرحله دوم رسیدگی باید اعلام کنند که در مناصبی، چون وکالت، پزشکی و هیات علمی دانشگاه‌ها فعالیت ندارند. در عین حال این یارانه به مدیران کل و بالاتر، فرماندهان و مناصب بالاتر و اصناف ممتاز و درجه یک و بازرگانان تعلق نمی‌گیرد. در عین حال خانوار‌هایی که بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی دارند و مالکان خودرو‌های سواری به ارزش ۳ میلیارد ریال و خودرو‌های عمومی به ارزش ۴ میلیارد ریال از این دایره بیرون قرار می‌گیرند. کارفرمایان با بیش از سه بیمه پرداز، خانوار‌هایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان شهر‌ها ۱۲ میلیارد ریال و سایر شهر‌ها ۹ میلیارد ریال باشد و گیرندگان تسهیلات بانکی به ارزش مجموع ۳ میلیارد ریال و خانوار‌هایی با درآمد بالاتر از حد تعیین شده نمی‌توانند از این یارانه بهره گیرند.

هماهنگی‌های پشت پرده با صداوسیما برای اتهام‌زنی به لاریجانی

بهروز نعمتی، نماینده تهران ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما و نحوه نظارت بر برنامه‌های کارشناسی که از رسانه ملی پخش می‌شود و چهره‌های خدوم را مورد اتهام قرار می‌دهد، به خبرآنلاین گفت: سیر تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هیچ وجه مانند آنچه برنامه «متن، حاشیه» بیان کرد و اعلام شد، نبود که رئیس مجلس جلوی قرائت گزارش را در صحن علنی را گرفته باشد، بلکه حتی گزارش این تحقیق و تفحص از کمیسیون مربوطه به هیأت رئیسه نرسیده است. متأسفانه صداوسیما هرگونه که مطابق میلش باشد، عمل می‌کند و دقتی در ارائه اطلاعات صحیح از سوی کارشناسان خود ندارد. مدیریت صدا و سیما شبکه‌ها را به جریان‌های خاص واگذار کرده و به نظر می‌رسد، این اقدامات علیه رئیس مجلس از پیش هماهنگ شده باشد.

عجیب نیست اگر رئیس‌جمهور بعدی پوپولیست باشد

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: اگر قرار باشد مجلس آتی در دست تندرو‌ها باشد، قطعا نهاد‌های دیگر این حق را برای خود قائل خواهند بود که مجلس را دور بزنند. در دورانی که مشکلات اقتصادی گسترش پیدا می‌کند، زمینه برای پذیرش و تحقق شعار‌های پوپولیستی فراهم‌تر خواهد بود؛ بنابراین، اصلا جای تعجب نخواهد بود که رئیس‌جمهور بعدی با شعار پوپولیستی بر سر کار بیاید. از اصلاح‌طلبانی که تحت هر شرایطی فکر می‌کنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی می‌شوم. باید تا پایان راه پای دولت روحانی بایستند. /شرق

انتخابات ۹۸ هم آش کشک خاله می‌شود؟

محمدعلی ابطحی در روزنامه شرق نوشت: اواخر دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد اصولگرایان اصیل فهمیده بودند این انتخاب به معنای تقویت اصولگرایی نیست؛ اما لاپوشانی کردند و نمی‌شد آش کشک خاله را کاری کرد. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان درباره روحانی و احمدی‌نژاد به یک سرنوشت مبتلا شدند. هر دو آش کشک خاله‌ای شدند که بخورند یا نخورند، به پای آن‌ها نوشته شده بود. هر دو باید مسئولیت بپذیریم.

مردم در نهایت به این نتیجه می‌رسند که انتخابات بهترین ابزار بیان نظرات است

عباس سلیمی نمین روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: همواره چنین بوده که مردم صندوق رای را به اعتراض‌های خیابانی ترجیح داده‌اند. مردم فرصت انتخابات را از دست نمی‌دهند. در واقع همیشه تغییرات این‌ گونه صورت گرفته است. الان هم گاهی مردم به صورت غضب‌آلود وارد صحنه می‌شوند، اما بلافاصله به این نتیجه می‌رسند که این نوع بیان خواسته‌ها تبعات جانبی زیادی دارد. درست است که مردم گاهی عصبانی می‌شوند و واکنش شتاب‌زده‌ای نشان می‌دهند، اما در جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسند که انتخابات بهترین ابزار بیان نظرات است و تالی فاسد آن هم اندک است. /شرق