جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » منابع محلی ماهشهر (معشور) : در رگبار نیزار بیش از 200 نفر کشته شدند!

منابع محلی ماهشهر (معشور) : در رگبار نیزار بیش از 200 نفر کشته شدند!

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی

منابع محلی به العربیه خبر دادند که تعداد کشته شدگان در نیزار معشور (ماهشهر) طی اعتراضات به گرانی بنزین، بیش از 200 نفر است و مسئولان از اعلام آمار واقعی خودداری می کنند.پس از آنکه تلوزیون حکومتی ایران، به رگبار بستن معترضان در نیزار معشور (ماهشهر) را تایید کرد، منابع محلی به العربیه گزارش دادند که تعداد کشته شده ها بیش از 200 نفر است.همزمان با گران شدن بنزین در ایران، تعدادی از معترضان به گرانی بنزین در معشور (ماهشهر) کنار جاده ها مستقر شدند و با ممانعت از رفت و آمد ماشین‌ها، اقدام به بستن جاده‌ها کردند. فرماندار ماهشهر، در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران با تایید انسداد جاده‌ها توسط معترضان گفت: «واردات محصولات اصلی کشور که از بندر امام به نقاط اصلی کشور انجام می‌شد، با توجه به اینکه تعداد رفت و آمد کامیون‌ها به کمتر از 400 کامیون در روز رسیده بود، خطر ایجاد کرده بود و همین موضوع باعث شد که نیروهای امنیتی و نظامی برای آسایش مردم وارد عمل شوند و به شدت با نیروهای مسلحی که مقابل مردم و نظام ایستادند برخورد کنند».فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر نیز در گفت و گو با صداوسیمای ایران، معترضان را «نیروهای گروههای معاند» نامید که پس از حضور نیروهای نظامی در شهر، خود را در نیزارها مخفی کردند اما با بسته شدن آنها به رگبار، جان باختند.منابع آگاه محلی همچنین به العربیه خبر دادند که به خانواده های قربانیان تا چند روز اجازه نزدیک شدن به اجساد در نیزار داده نمی شد و پس از پیگیری خانواده ها در نهایت از آنها خواسته شد تا اعلام کنند فرزندانشان طی درگیری های عشائری کشته شده اند تا امتیازات شهدا شامل حال آنها شود.بر اساس این گزارش، در صورت عدم موافقت خانواده ها با این موضوع، اجساد فقط در صورت پرداخت 60 میلیون تومان به دولت به خانواده ها تحویل داده می شد.این در حالی است که پرداخت چنین هزینه‌ای برای مردم بومی ماهشهر که اکثرا از قشر محروم هستند، دشوار است. استان خوزستان که ماهشهر یکی از شهرستان‌های آن است، رتبه دوم بیکاری را در ایران دارد.گفتنی است، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه 5 دسامبر (14 آذر) این احتمال را مطرح کرد که نیروهای امنیتی ایران بیش از هزار نفر را از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در اواخر آبان در این کشور کشته باشند.

او در نشستی خبری افزود: «از آنجایی‌که اطلاعات به تدریج از ایران بیرون می‌آید، اینطور به نظر می‌رسد که رژیم ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها هزاران شهروند را کشته است».

هوک همچنین تصریح کرد که هزاران ایرانی نیز زخمی شده‌اند و دست‌کم هفت هزار نفر در زندان‌های ایران در بازداشت هستند.

پس از سه برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین در ایران، مردم بیش از 100 شهر از بامداد جمعه 24 آبان 1398، به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند. یک

روز پس از شروع اعتراض‌ها، حکومت ایران دسترسی به اینترنت جهانی را قطع کرد و پس از پنج روز به تدریج سطح دسترسی را بالا برد.

سازمان عفو بین‌الملل، دوشنبه 11 آذر، گزارش داد که در اعتراض‌های ایران، دست‌کم 208 نفر کشته شدند. این نهاد حقوق بشری همچنین گفت که «آمار واقعی» کشته‌شدگان از این تعداد هم بیشتر است.