جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اعلام استعفای نخست وزیر عراق یک روز پس از اخطار مقتدا صدر که گفت: عدم استعفای دولت عبدالمهدی از نخست وزیری، عراق به آخر خط هستی خود میرسد!

اعلام استعفای نخست وزیر عراق یک روز پس از اخطار مقتدا صدر که گفت: عدم استعفای دولت عبدالمهدی از نخست وزیری، عراق به آخر خط هستی خود میرسد!

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی (عکس از آرشیو)
عبدالمهدی نمایه

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق از قصد خود برای اعلام استعفا خبر داد.به گزارش مشرق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق امروز (جمعه) اعلام کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.به نوشته وبگاه السومریه نیوز، او گفت که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند.

در این بیانیه آمده است:

«با دقت به خطبه‌ مرجعیت عالی دینی گوش دادم که در آن آمده است: با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاههای مختلف در تعامل با شرایط دو ماه گذشته و جهت جلوگیری از ریخته شدن خون [مردم] پارلمان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر اقدام کند.بنابراین با توجه به این خواسته و تعجیل در عملی شدن آن، به زودی در یک نامه رسمی استعفای خود را از ریاست دولت فعلی به پارلمان ارائه خواهم داد.کوچک و بزرگ می‌دانند که من علنا پیش از این و در یادداشت‌های رسمی، خواستار اجرای این گزینه و آنچه که به مصلحت مردم و کشور است، شده بودم.»

اعلام عبدالمهدی مبنی بر قصد خود جهت اعلام استعفا در حالی است که بسیاری از احزاب عراق امروز در بیانیه‌های جداگانه‌ و پس از خطبه امروز مرجعیت عراق، خواستار تشکیل جلسه پارلمان برای استیضاح و برکناری دولت شده بودند.

همزمان برخی رسانه‌ها از اعلام استعفای «ابوجهاد الهاشمی» رئیس دفتر «عادل عبدالمهدی» خبر می‌دهند.از سوی دیگر همزمان با بیانیه عبدالمهدی، جمعیت بسیاری در میدان التحریر بغداد و دیگر شهرها از جمله کربلا، نجف اشرف، بصره، الناصریه و السماوه تجمع کرده و شادی کردند. همزمان هزاران نفر نیز در بغداد اقدام به تشییع جنازه نمادین کشته‌های روز گذشته شهر الناصریه مرکز استان «ذی قار» واقع در جنوب عراق کردند. بنابر اعلام منابع رسانه‌ای عراقی روز گذشه ۲۴ نفر در این شهر در بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می‌برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شده‌اند. اعتراضات که به علت برگزاری راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) به مدت دو هفته به تعلیق افتاده بود از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) از سر گرفته شده و کماکان ادامه دارد.

هرچند استعفای دولت عراق می‌تواند تا حدودی خشم و نارضایتی معترضان را فروبکاهد اما ناظران لزوم اصلاح قانون انتخابات و قانون کمیساریای عالی انتخابات که در کلام مرحعیت عالی عراق نیز بدان تأکید شده را از دیگر ملزومات اصلاح امور در عراق می‌دانند. بنابراین شاید استعفای دولت بتواند اولین گام باشد اما گام‌های دیگر مطمئنا باید از سوی پارلمان برداشته شود.

منبع: فارس

رادیو فردا/ گزارش‌ها حاکی است بعد از کشته شدن دهها نفر در جریان حمله به کنسولگری ایران در نجف و دیگر شهرها طی دو روز گذشته، مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی از دولت خواسته فورا کشتار مردم را متوقف کند و استعفا دهد.این روحانی شیعه هشدار داده است در صورت عدم همکاری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر ، عراق به سوریه دوم بدل خواهد شد.روز گذشته معترضان خشمگین عراقی از نفوذ ایران در این کشور، به کنسولگری ایران در نجف حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

/**/ /**/ معترضان عراقی در کنار کنسولگری

بیشتر در این باره:

حمله به کنسولگری ایران در نجف: تهران خواستار «برخورد قاطع با مهاجمان» شد

جمهوری اسلامی از عراق خواسته است با حمله‌کننده‌ها با «قاطعیت برخورد کند».

اعتراضات عراق از اوایل ماه گذشته میلادی آغاز شد و یکی از خواسته‌های معترضان، قطع نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور است و اخیرا به کنسولگری ایران در کربلا نیز حمله کردند.

خبرگزاری رویترز قبلا گزارش داد بود، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اخیرا بعد از دیداری با مقامات ارشد سپاه قدس ایران اعلام کرد به هیچ وجه استعفا نخواهد داد.

مقامات ایران که خود هفته گذشته در مواجهه با اعتراضات داخلی ده‌ها معترض را کشتند، حامی دولت عبدالمهدی هستند و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده است.

مقتدی صدر با انتشار اعلامیه‌ای، روز پنج‌شنبه اعلام کرد اگر دولت استعفا ندهد، کشور عراق از دست خواهد رفت.

رویترز گزارش داده طی روز جاری حداقل ۲۹ نفر در اعتراضات شهر ناصریه و چهار نفر در اعتراضات بغداد کشته شده‌اند.

گزارشها حاکی است نیروهای امنیتی عراقی با گلوله جنگی معترضان را هدف قرار می‌دهند.

معترضان عراقی می‌گویند مقامات این کشور در دفاع از جمهوری اسلامی ایران، حتی از کشتار مردم عراق نیز دریغ نمی‌کنند.

آقای صدر با انتشار توئیتی گفته است، اگر دولت استعفا ندهد، این پایان عراق خواهد بود.

عادل عبدالمهدی به تهران نزدیک است
دو ماه بعد از آغاز اعتراضات مردم عراق که تاکنون ۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است، آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه، از مجلس این کشور خواست تا حمایت از دولت را متوقف کند.

ساعتی پس از انتشار این پیام که در خطبه‌های نماز جمعه قرائت شد،‌ نخست وزیر عراق خبر داد که از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

در بیانیه نخست وزیری عراق آمده است که عادل عبدالمهدی در پاسخ به خواسته تازه آیت‌الله سیستانی استعفای خود را به مجلس تقدیم خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، زمان دقیق استعفا در این بیانیه مشخص نشده است.

مقتدی صدر از روحانیان پرنفوذ عراق نیز روز گذشته از دولت عراق خواسته بود استعفا دهد، وگرنه «عراق از دست خواهد رفت».

اعتراضات عراق از ابتدای ماه گذشته میلادی با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق و استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد، اما بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی بعد از دیدار با مقامات ارشد سپاه قدس ایران اعلام کرد استعفا نخواهد داد و سرکوب گسترده معترضان آغاز شد.

پیام تازه مرجع تقلید شیعه دو روز پس از آن منتشر شد که چهارشنبه هفته جاری معترضان به کنسولگری ایران در نجف، شهری که آیت‌الله سیستانی ساکن آن است، حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده و ایران از دولت عراق خواسته با مهاجمان به کنسولگری این کشور در نجف «قاطعانه برخورد کند».

/**/ /**/ خواهر یکی از جان‌باختگان اعتراضات در بغداد و دیگر سوگواران در شهر نجف

بیشتر در این باره:

دست‌کم ۴۵ نفر در اعتراضات پنج‌شنبه در عراق کشته شده‌اند

قبلا نیز معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله کرده بودند.

آیت‌الله سیستانی در پیام خود گفته بود که ظاهرا دولت برای حل مشکلات طی دو ماه گذشته ناتوان بوده و اکنون نمایندگان مجلس باید انتخاب خود را بکنند و هر اقدامی که در راستای منافع عراق است انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد که حمله به اعتراضات صلح‌آمیز ممنوع است. این رهبر دینی پرنفوذ شیعیان همچنین از معترضان خواسته است از اعمال خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

/**/ /**/ معترضان عراقی در کنار کنسولگری

بیشتر در این باره:

حمله به کنسولگری ایران در نجف: تهران خواستار «برخورد قاطع با مهاجمان» شد

حمله به کنسولگری ایران در نجف سرآغاز اوج‌گیری دوباره اعتراضات در عراق بود.

طی روز گذشته ۴۵ معترض در شهرهای نجف، ناصریه و بغداد به دست نیروهای امنیتی کشته شدند و شمار کل کشته‌ها طی دو ماه گذشته حداقل به ۴۰۸ نفر رسیده است.

علی سیستانی بدون اشاره به کشور خاصی گفته است دشمنان عراق در تلاش برای کشاندن کشور به هرج و مرج و بازگشت عراق به دوران دیکتاتوری هستند. وی گفت همه باید دست به دست هم دهیم تا مانع این کار شویم.

هفته گذشته دو رسانه غربی مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی محرمانه جمهوری اسلامی را منتشر کردند که حکایت از نزدیکی فراوان مقامات بلندپایه عراق از جمله نخست وزیر این کشور به تهران داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به تازگی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، در یک جلسه مقامات عالی امنیتی در «منطقه سبز» بغداد خبر داده و نوشته بود که طبق گفته دو مقام ارشد آشنا با محتوای جلسه محرمانه یادشده که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود قاسم سلیمانی به مقام‌های عراقی گفته است که «ما در ایران بلدیم با این گونه اعتراضات چگونه برخورد بکنیم».

او در همین جلسه که مربوط به پیش از اعتراضات افزایش بنزین است افزوده بود که «این اتفاق در ایران افتاد و ما آن را تحت کنترل آوردیم».

به نوشته آسوشیتدپرس، یک روز بعد از حضور سلیمانی در بغداد، درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در عراق بسیار شدیدتر شد و با شلیک‌ تک‌تیراندازان ناشناس به سر و سینه تظاهرکنندگان، شمار کشته‌شدگان از صد تن گذشت و «در کمتر از یک هفته نزدیک به ۱۵۰ معترض کشته شدند».

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس،‌رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.

حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف هشدارها را برانگیخته است. این شهر مرکز دینی عراق است و محل زندگی آیت الله سیستانی یکی از رهبران شیعیان جهان است.

سیستانی خود از دولت خواسته به مطالبات معترضان گوش دهد و از اعتراضات دفاع کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، در یک جلسه مقامات عالی امنیتی در «منطقه سبز» بغداد خبر داده و نوشته بود که طبق گفته دو مقام ارشد آشنا با محتوای جلسه محرمانه یادشده که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود قاسم سلیمانی به مقام‌های عراقی گفته است که «ما در ایران بلدیم با اعتراضات چگونه برخورد بکنیم.»

او در همین جلسه که مربوط به پیش از اعتراضات افزایش بنزین است افزوده بود که «این اتفاق در ایران افتاد و ما آن را تحت کنترل آوردیم».

به نوشته آسوشیتدپرس، یک روز بعد از حضور سلیمانی در بغداد، درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در عراق بسیار شدیدتر شد و با شلیک‌های تک‌تیراندازان ناشناس به سر و سینه تظاهرکنندگان، شمار کشته‌شدگان از ۱۰۰ نفر گذشت و در کمتر از یک هفته نزدیک به ۱۵۰ معترض کشته شدند».

در جریان اعتراضات اخیر در عراق تاکنون صدها نفر کشته و ۱۵ هزار نفر زخمی شده‌اند.

منابع: رویترز، توئیتر، آسوشیتدپرس. ف.ق