سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سفر غیرمنتظره مایک پنس به عراق و تاکید بر پرهیز از سرکوب معترضان!

سفر غیرمنتظره مایک پنس به عراق و تاکید بر پرهیز از سرکوب معترضان!

رادیو فردا/ پنس می‌گوید دولت ایالات متحده آماده تحریم آن دسته از مقام‌های عراقی است که یا آلوده به فساد هستند یا در قلع و قمع معترضان نقش داشته‌اند.
پنس می‌گوید دولت ایالات متحده آماده تحریم آن دسته از مقام‌های عراقی است که یا آلوده به فساد هستند یا در قلع و قمع معترضان نقش داشته‌اند.
ارسال

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز شنبه دوم آذر در سفری غیرمنتظره به عراق رفت و با رهبران کُرد این کشور دیدار کرد تا بر حمایت واشینگتن از آنها تاکید کند.

بر اساس گزارش‌ها، مایک پنس دیداری با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، و همچنین مکالمه‌ای تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، درباره اعتراضات اخیر در این کشور داشت.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد معاون ترامپ در این سفر کوتاه که به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود، دو کار کرد. پس از این‌که هواپیمای نظامی وی در پایگاه هوایی الاسد، واقع در شمال غرب بغداد، فرود آمد، نخست مکالمه‌ای تلفنی با آقای عبدالمهدی داشت.

آقای پنس به خبرنگاران گفت: «ما درباره ناآرامی‌های چند هفته اخیر در عراق صحبت کردیم. او به من اطمینان داد که آنها تلاش می‌کنند تا از خشونت و هر شکل از سرکوبی که هم‌اکنون در ایران شاهدش هستیم، پرهیز کنند».

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «او قول داد که از اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کند و این امر باید جزئی از فرایند دموکراتیک در عراق باشد».

به گفته وی، دولت ایالات متحده آماده تحریم آن دسته از مقام‌های عراقی است که یا آلوده به فساد هستند یا در قلع و قمع معترضان نقش داشته‌اند.

مایک پنس سپس وارد اقلیم کردستان عراق شد که هدف از آن قدردانی ایالات متحده از فداکاری کردها و تاکید بر حمایت واشینگتن از آنها عنوان شده است.

وی در آغاز دیدارش با بارزانی گفت که از طرف دونالد ترامپ می‌خواهد بر پیوندهای محکمی که میان مردم ایالات متحده و کردها طی سال‌ها جنگ در منطقه شکل گرفته است، تاکید کند.

ماه گذشته به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، دولت ترکیه تهاجم نظامی سنگینی را علیه شبه‌نظامیان کرد سوری آغاز کرد. این رخداد انتقادات شدیدی را متوجه دونالد ترامپ کرد مبنی بر این‌که او با این تصمیم پشت کردها را خالی کرده است. شبه‌نظامیان کرد سوری در نبرد با داعش متحد آمریکا بودند.
با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر