سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان/ حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه/ برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه/

آخرین تحولات خاورمیانه؛استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان/ حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه/ برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه/

 

استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان، حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه، برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه و عملیات مشترک روسیه و سوریه در حومه ادلب، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز سه‌شنبه، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، گزارش تازه خود از توانمندی‌های نظامی ایران را منتشر کرد. در این گزارش ۱۳۰ صفحه‌ای، برداشت پنتاگون از اهداف، راهبردها، طرح‌ها و برنامه‌های نظامی ایران تشریح شده است. این گزارش همچنین ساختار نیروهای مسلح ایران و توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده است.

در این گزارش ادعا شده، ایران مصمم است به قدرت مسلط در غرب آسیا بدل شود. این گزارش به پیشرفت سریع ایران در زمینه تولید پهپادهای تهاجمی و سامانه‌های موشکی هم اشاره کرده است.

در مقدمه این گزارش به نقل از «رابرت اشلی»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «در حالی که ایران توانمندی‌ها و نقش خود در تهدیدات متعارف و نامتعارف در خاورمیانه را گسترش می‌دهد، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که توان نظامی ایران و تهدیدی که این کشور برای منافع ما، متحدان ما و امنیت ما ایجاد می‌کند را بشناسیم.»

اشلی در بخش دیگری از این مقدمه می‌گوید: «ایران اکنون خود را از هر زمان دیگری به رسیدن به اهدافش نزدیک‌تر می‌بیند. تهران با کارت‌هایی که با سقوط صدام، خیزش سوریه، ظهور و عقب‌نشینی داعش و درگیری در یمن ایجاد شده، بازی کرده است.»

گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران/استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان/ حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه/ برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه

این گزارش ابتدا به بررسی پیشینه نیروهای مسلح ایران، در دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخته است.

در ادامه این گزارش چهار فصل دیگر با این عناوین آمده است: ۱) نگاهی به نیروهای مسلح ملی؛ ۲) دکترین و راهبرد ملی؛ ۳) توانمندی‌های محوری نظامی ایران و ۴) چشم‌انداز: ساخت یک نیروی متعارف توانمندتر.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا سپس در چندین ضمیمه، نیروهای موشکی، دریایی، نامتعارف، هوایی و هوا و فضا، زمینی، ویژه، ذخیره، سازمان‌های اطلاعاتی و صنایع نظامی ایران را بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش در خصوص «برداشت ایران از تهدید» آمده است: «ایران، ایالات متحده را بزرگترین تهدید پایا علیه خود می‌داند و معتقد است که ایالات متحده برای تضعیف نظام این کشور و ممانعت از رسیدن این کشور به جایگاهی که ایران شایسته خود می‌داند، درگیر عملیات‌های مخفیانه و جنگ نرم است.»

این گزارش ادعا کرده که ایران نیروهای نظامی خود را به نحوی آماده‌سازی و تجهیز کرده که برای مقابله با یک تهاجم توسط یک رقیب دارای فناوری برتر، آماده باشد. به ادعای نویسندگان این گزارش، تهران برای تحقق این هدف، تاکتیک‌های جنگ نامتقارن را در اولویت قرار داده است.

با وجود این، در گزارش عنوان شده است که در سال‌های اخیر با گسترش تروریسم در منطقه، راهبرد دفاعی ایران به مقابله با تهدیدات ناشی از بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه از جمله داعش، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تمرکز بیشتری یافته است.

در بخش دیگری از گزارش با نام «رهبرد امنیت ملی»، اهداف این راهبرد حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ ثبات داخلی و خارجی، تثبیت جایگاه ایران به عنوان قدرت مسلط در منطقه غرب آسیا و دستیابی به رفاه اقتصادی عنوان شده است. این گزارش می‌افزاید: «ایران بر اساس این چهار هدف راهبردی پایدار، راهبردهای نظامی و امنیتی خود را تدوین کرده است.»

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در مورد هدف ایران برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه نوشته است: «تهران به دنبال رهبری یک نظم با ثبات منطقه‌ای است که در آن نفوذ مسلط را داشته باشد. در چشم‌انداز ایران برای این منطقه، متحدان این کشور بدون آسیب باقی‌مانده، نفوذ ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای ایالات متحده کاهش یافته و گروه‌های افراط‌گرای سنی شکست خورده‌اند. ایران برای تحقق این اهداف، کمک‌های نظامی، مستشاری و مالی گسترده‌ای به متحدان و شرکای خود می‌کند و در تلاش است در برابر فشارهای نیروهای متخاصم، از منافع خود در منطقه حراست کند.»

استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران، در نامه‌ای خطاب به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با تهدید خواندن ایران، از استقرار نیروها و تجهیزات آمریکایی به عربستان و تداوم حضور آن‌ها در کشور تا مدتی نامعلوم خبر داد.

ترامپ در بخشی از این نامه نوشت: «همان طور که در ۲۲ جولای (۳۱ تیر) ۲۰۱۹ گفتم، نیروهای ارتش آمریکا برای محافظت از منافع آمریکا و افزایش محافظت از منطقه برابر اقدامات خصمانه ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه مستقر شدند.»

وی در بخش دیگر این نامه نوشت: «ایران تهدید علیه امنیت منطقه را از جمله با حمله ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) ۲۰۱۹ به زیرساخت‌های نفتی و گازی در عربستان ادامه داد؛ بنابراین، برای اطمینان بخشی به شرکا و بازداشتن ایران از رفتارهای تحریک‌کننده و افزایش قابلیت‌های دفاعی در سطح منطقه، به نیروهای دیگر ارتش آمریکا دستور داده شد در خاورمیانه مستقر شوند.»

گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران/استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان/ حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه/ برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگر این نامه، به نوع تجهیزات ارسالی به عربستان و ارسال سامانه‌های موشکی و راداری و دو اسکادران جنگنده برای افزایش توان دفاعی عربستان علیه تهدیدهای موشکی و هوایی اشاره کرد.

ترامپ نوشت، بخش نخست این نیروها، وارد عربستان شده‌اند و باقی نیروها نیز هفته‌های آتی وارد خاک این کشور می‌شوند.

ترامپ در پایان این نامه نوشت: «با احتساب نیروهای اضافی، تعداد پرسنل نظامی این کشور حدود ۳۰۰۰ تن خواهد شد و مادامی که به حضور این نیروها برای تحقق مأموریت‌ها با توجه به دلایل ذکر شده نیاز باشد، آن‌ها در عربستان خواهند ماند.»

حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه

رسانه دولتی سوریه بامداد چهارشنبه بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صدای انفجار در این کشور گفت: پدافند هوایی سوریه چندین موشک را بر فراز دمشق رهگیری و منهدم کرده است.

یک منبع در وزارت دفاع سوریه گفت: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با چند راکت حومه دمشق را هدف قرار داده‌اند که اکثر این راکت‌ها قبل از رسیدن به اهدف خود منهدم شده‌اند.

این منبع گفته تلاش‌ها برای پاکسازی کامل منطقه و تعیین خسارات ناشی از این تجاوز ادامه دارد.

گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران/استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان/ حمله اسرائیل به اهدفی در سوریه/ برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه

صبح روز گذشته (سه‌شنبه) رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حملات راکتی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین جولان خبر دادند. ساعتی بعد ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که چهار راکت از سوریه به جولان شلیک شده است.

همزمان با این حادثه، خبرگزاری سوریه هم از حمله هوایی به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه دمشق و واکنش پدافند سوریه به این حمله خبر داد.

بامداد چهارشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای، مسئولیت حمله به چندین مواضع در سوریه را به عهده گرفت و گفت، این حمله را به تلافی حمله روز گذشته انجام داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای گفت: «من این را به صراحت گفته‌ام هر کسی به ما لطمه بزند ما به آنها لطمه می‌زنیم.»

در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی همزمان با حملات گروه‌های تروریستی، بارها مواضع نیروهایی را که با این گروه‌ها در حال نبرد بوده‌اند، هدف قرار داده است. تل‌آویو مدعی است این حملات با هدف مقابله با استقرار نیروهای ایرانی در سوریه صورت گرفته است.

برگزاری نشست اردوغان و سران سه کشور اروپایی درباره سوریه

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، نشست چهارجانبه درباره سوریه میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برگزار خواهد شد.

به گفته وی، این نشست پس از نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روزهای سوم و چهارم دسامبر در لندن برگزار خواهد شد.

این سخنگو همچنین از ادامه آنچه هجمه رسانه‌ای برای مخدوش خواندن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خوانده، ابراز تأسف کرد.

ترکیه همچنین اظهارات آمریکا مبنی بر قانونی بودن شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را رد کرده است.

عملیات مشترک روسیه و سوریه در حومه ادلب

ارتش سوریه به صورت گسترده در حملات توپخانه ای و موشکی خود مواضع تشکیلات تروریستی «اجناد القوقاز» واقع در حومه جنوب شرقی ادلب را هدف قرار داد.

همچنین جنگنده های روسیه حملاتی علیه مواضع این تشکیلات تروریستی در منطقه مذکور انجام دادند.

بر اساس این گزارش، درگیری های خشونت باری میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر تروریست در حومه ادلب به وقوع پیوست.

نیروهای ارتش سوریه از طریق این عملیات، قصد به دست گرفتن کنترل منطقه المشیرفه و پیشروی در محورهای مختلف جنوب شرق ادلب را دارند.