جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ادامه اعتراض‌ها در ایران؛ گزارش‌ها حاکی از کشته شدن تعدادی از معترضان بیگناه در روز شنبه است!

ادامه اعتراض‌ها در ایران؛ گزارش‌ها حاکی از کشته شدن تعدادی از معترضان بیگناه در روز شنبه است!

 

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / رادیوفردا/ در پی سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا که به بروز اعتراض‌های مردمی در در شماری از شهرهای ایران انجامید، روز شنبه ۲۵ آبان برپایی تجمع‌های مختلف در شهرهای مختلف از جمله تهران ادامه یافت.

نمایی از راه‌بندان و پرتاب گاز اشک‌آور در یکی از بزرگراه‌های تهران
نمایی از راه‌بندان و پرتاب گاز اشک‌آور در یکی از بزرگراه‌های تهران

خلاصه

مهم‌ترین تحولات ۲۴ ساعت گذشته در اعتراضات ایران

دامنه اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه گسترش یافت و در بیش از ۵۰ شهر شاهد تجمع و اعتراض بوده‌ایم.

  • در تجمعات روز شنبه حضور ماموران پلیس به شدت افزایش یافت و در برخی شهرها به سوی مردم شلیک کرده‌‌اند.
  • روز جمعه یک نفر در سیرجان کشته شد. گزارش‌های غیررسمی حاکی از کشته شدن پنج نفر در شهرهای اصفهان، بهبهان، کرمانشاه، کرج و شیراز است. یک نفر هم در جاده ساوه هدف گلوله قرار گرفته است.
  • محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور و حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی از دخالت «خارجی» در اعتراض‌ها گفته‌اند و معترضان را تهدید کرده‌اند.
  • در اعتراض‌های روز شنبه چند بانک در تهران، اسلام‌شهر، بهبهان و جاده ساوه و یک حوزه علمیه در اصفهان به آتش کشیده شده‌اند.
  • اعتراض‌های آلترناتیو مانند خالی کردن کامیون ماسه در جاده، بستن بزرگراه توسط مردمی که در حال بازی هستند، رقص به نشانه اعتراض و توقف خودرو در خیابان در این دوره از اعتراض‌ها بیشتر دیده شد که به نظر می‌رسد متاثر از تصاویر و رویدادهای اعتراض‌های فرانسه، لبنان و عراق باشند.
  • تصاویری از آتش زدن تصویر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده و معترضان شعارهایی علیه کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در فلسطین و لبنان سر داده‌اند.
۲۱:۰۵

میزگرد رادیو فردا برای بررسی اعتراضات ایران را که با حضور آلان توفیقی، تحلیلگر سیاسی در پاریس، رضا حقیقت‌نژاد، کارشناس رادیو فردا و الهه بقراط، روزنامه‌نگار در کیهان لندن برگزار شده است در زیر بشنوید:

میزگرد بررسی اعتراضات ایران با حضور آلان توفیقی، رضا حقیقت‌نژاد و الهه بقراط

بر اساس گزارش‌ها تا شامگاه روز شنبه، ۲۵ آبان، در بیش از ۵۰ شهر ایران تجمعاتی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین برگزار شد.

تا شامگاه شنبه در شهرهای اسلامشهر،ساری،گرگان، یاسوج، دهدشت، کرمان، جیرفت، نجف آباد، شاهین شهر، رامهرمز، مریوان، جوانرود، ، پاسارگاد، تجمع‌های اعتراضی برگزار شده است.

مشهد، سیرجان، پلدختر، اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان، ماهشهر، تبریز، شیراز، اصفهان، بیرجند، بندرعباس، بوشهر، شهر قدس، دماوند، سنندج، بندر ریگ، یزد،‌ بابل، رشت، ارومیه، گرمسار، نیشابور، سقز، چابهار، اهر، رودهن، تهران، گچساران، زاهدان، فردیس کرج، قزوین، همدان، خرم‌آباد و کرمانشاه دیگر شهرهایی هستند که معترضان به افزایش قیمت بنزین تجمع کرده‌اند.

۲۱:۴۸

گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که دسترسی به اینترنت در برخی از نقاط ایران محدود و حتی قطع شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، اینترنت در اصفهان و شهر نجف‌آباد قطع است. این اختلال بویژه از ساعت هشت شب به وقت ایران تشدید شده است.

اختلال یاد شده پس از آن صورت گرفت که حجم وسیعی ویدئو و عکس از اعتراض‌های دو روز اخیر به افزایش قیمت بنزین در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شد.

این اعتراض‌ها به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده شده و تاکنون چندین کشته برجای گذاشته است.

۲۱:۰۵

میزگرد رادیو فردا برای بررسی اعتراضات ایران را که با حضور آلان توفیقی، تحلیلگر سیاسی در پاریس، رضا حقیقت‌نژاد، کارشناس رادیو فردا و الهه بقراط، روزنامه‌نگار در کیهان لندن برگزار شده است در زیر بشنوید:

میزگرد بررسی اعتراضات ایران با حضور آلان توفیقی، رضا حقیقت‌نژاد و الهه بقراط
۲۰:۱۶

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس خبر داده است که هیات رئيسه فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس امروز یک جلسه فوق‌العاده داشته و مصوب کرده که در جلسه روز یک‌شنبه ۲۶ آبان «طرح فوریتی بازگشت قیمت بنزین به قیمت قبل» ارائه شود تا «هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در قالب لوایح بودجه سنواتی به تصویب مجلس برسد».

پیش از این، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که از مخالفان اصولگرای دولت است نیز گفته بود قرار است همراه با جمعی از نمایندگان، روز یک‌شنبه طرحی برای لغو افزایش قیمت بنزین ارائه کند.

۲۰:۰۱

بر اساس گزارش و فیلم‌های منتشر شده در روز شنبه، تعدادی از معترضان در شهرهای ایران کشته شدند.

چندین فیلم از کشته شدن یک نفر در جاده ساوه بر اثر شلیک گلوله مستقیم ماموران امنیتی منتشر شده است. فیلمی نیز از کشته شدن یک نفر در منطقه زینبیه اصفهان منتشر شده است.

همچنین فیلمی از کشته شدن یک نفر در کرمانشاه منتشر شده است. گزارش‌هایی درباره کشته شدن یک نفر از معترضان در شهر بهبهان خوزستان هم منتشر شده است.

بر اساس ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی، روز شنبه یک تن از معترضان به افزایش قیمت بنزین در گلشهر کرج کشته شده است. تصاویر یک ویدئوی دیگر نشان می‌دهد که یکی از معترضان در محله معالی‌آباد شیراز هدف گلوله قرار گرفته است. شاهدان عینی می‌گویند این تیراندازی از کلانتری گلدشت شیراز صورت گرفته است.

رادیو فردا قادر به تایید یا تکذیب این گزارش‌ها نیست. پیشتر خبر مرگ یک نفر در سیرجان منتشر شده بود که مقام‌های محلی به طور رسمی آن را تایید کردند.