چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رئیس جمهوری یمن: توافق ریاض در راستای شکست طرح ایران در منطقه است!

رئیس جمهوری یمن: توافق ریاض در راستای شکست طرح ایران در منطقه است!

پیوند کوتاه

عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن شامگاه یکشنبه 27 اکتبر اعلام کرد که طرح توافق ریاض میان دولت قانونی یمن و شورای انتقالی جنوبی این کشور در راستای همگرایی، اتحاد، پایان دادن به شورش‌ و شکست طرح ایران در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، منصور هادی رئیس جمهوری این کشور گفت، طرح توافق ریاض میان دولت قانونی یمن و شورای انتقالی جنوبی این کشور بخشی از حمایت‌های پادشاهی عربی سعودی و تلاش‌های مستمر آن در راستای ایجاد همگرایی، پایان دادن به شورش‌ها، گردآوری تلاش‌ها و یکپارچه کردن نیروها برای هدفی بزرگتر جهت پایان دادن به کودتای حوثی و شکست دادن طرح ایران و ابزار آن در منطقه است.

رئیس جمهوری یمن یکشنبه طی نشستی با هیأت مشاورانش به مساعی باارزشی اشاره کرد که سعودی همواره از طریق تلاش‌های میدانی، سیاسی و حمایت‌های توسعه‌ای مضاعف در راستای ایجاد امنیت و ثبات در یمن مبذول داشته است.

منصور هادی همچنین افزود: «اهدافمان واضح است و راهکارمان از طریق توافق ملی و مرجع‌های صلح مبتنی بر ابتکار خلیجی، دستاوردهای گفتگوی ملی و قطعنامه‌های بین‌المللی ذیربط و در مقدمه آنها قطعنامه 2216 تا پایان دادن به کودتا و پیامد‌هایش و تحقق پیروزی به نفع گزینه‌های مردم یمن، مشخص است».

بررسی پیش‌نویس توافق ریاض

از طرفی علی محسن الاحمر معاون رئیس جمهوری یمن گزارشی مختصر را درباره تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به پیش‌نویس توافق ارائه کرد که نشان از اراده همگانی برای پایان دادن به شورش و بازگشت دولت و موسسات دولتی به عدن، پایتخت موقت یمن دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری یمن، در این نشست توافق ریاض میان دولت قانونی یمن و شورای انتقالی جنوبی این کشور به منظور پایان دادن به شورش‌های جنوب بررسی شد.

در این نشست همچنین از تلاش‌های انجام شده برای توقف خونریزی‌ها، تقویت صلح و هماهنگی در چارچوب دولت، مرجعیت قانون و مبارزه با کودتای شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران و عادی‌سازی اوضاع به طور عمومی استقبال شد.

در نشست رئیس جمهوری یمن و هیأت مشاورانش دستورات صادره از سوی رهبری ائتلاف عربی برای استقرار مجدد نیروهای ائتلاف در عدن به رهبری سعودی مورد تحسین واقع شد.

همچنین ضرورت تلاش‌های یکپارچه و انجام کارهای مضاعف برای فعال‌سازی نقش کامل موسسات دولتی و فعالیت مجدد نهادهای دولتی از عدن برای انجام مسئولیت‌هایشان در تمامی سطوح و با هدف فراهم کردن خدمات و بهبود اوضاع معیشتی مردم یمن در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

بر تقویت اتحاد میان نیروهای مسلح و امنیتی و تضمین عدم وجود هر گونه سلاحی خارج از سازمان سلاح دولت یا هرگونه تشکیلاتی نظامی یا امنیتی خارج از چارچوب وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور یمن نیز تاکید شد.