پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فرمانده ارتش اسرائیل: نیروهای نیابتی ایران، بزرگ‌ترین تهدید در مرز شمالی اسرائیل!

فرمانده ارتش اسرائیل: نیروهای نیابتی ایران، بزرگ‌ترین تهدید در مرز شمالی اسرائیل!

آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، گفته است ایران به یک «تهدید راهبردی» برای این کشور تبدیل شده است.

او روز پنج‌شنبه ۲ آبان در یک نشست خبری برنامه آینده ارتش اسرائیل را تشریح می‌کرد، از حضور نیروهای نیابتی ایران در «جبهه شمال» و پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله لبنان به عنوان «چالش‌های امنیتی بزرگ» اسرائیل نام برد.

آقای کوخاوی گفت دولت‌های «بشدت ضعیف» لبنان و سوریه، عملا به ایران امکان داده‌اند که از خاک این کشورها برای نزدیک شدن به اسرائیل استفاده کند.

به گفته فرمانده ارتش اسرائیل، گروه حزب‌الله به عنوان بازوی ایران، لبنان را «به گروگان گرفته» و تعیین کننده سیاست‌های امنیتی در لبنان است.

فرمانده ارتش اسرائیل بعید ندانست که وخیم شدن این شرایط «متشنج و شکننده» در مناطق مرزی این کشور با فلسطین و لبنان به بروز جنگ بینجامد ولی تاکید کرد که حزب‌الله و حماس فعلا برنامه‌ای برای جنگ ندارند.

او گفت در منطقه «تحولات نگران‌کننده‌ای» به چشم می‌خورد و ارتش اسرائیل از «آرامش شکننده» ماه‌های اخیر برای تقویت آمادگی‌ خود استفاده کرد.

نشریه تایمز آو اسرائیل نیز گزارش داده است که سطح آمادگی ارتش در روزهای اخیر به سبب نگرانی از تهدید حملات پهپادی و موشکی ایران، افزایش یافته است.

رسانه‌های اسرائيلی از خروج بخشی از نیروهای آمریکا از سوریه، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران به عنوان تحولاتی نام می‌برند که مورد توجه مقام‌های اسرائيلی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، ایتان بن‌الیاهو، فرمانده پیشین نیروی هوایی و عاموس یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در دو مقاله جداگانه نوشته‌اند که با وجود حملات متعدد سال‌های گذشته اسرائیل به اهداف ایرانی در منطقه، ایران و نیروهای نیابتی‌اش هنوز توان عمل دارند.

/**/ /**/ /**/ بنیامین نتانیاهو گفته: ایران بی‌وقفه در حال برنامه‌ریزی برای خرابکاری علیه اسرائیل و بسیاری از همسایگان در منطقه است
بیشتر در این باره:

نتانیاهو: نه تنها از خود بلکه از همه منطقه در برابر ایران دفاع می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل در ماه‌‌های گذشته چند بار به طور تلویحی تایید کرده که ارتش اسرائیل به پایگاه‌ها و امکانات گروه‌های متحد ایران لبنان و عراق حمله کرده و رسما مسئولیت حملات اخیر علیه «اهداف ایرانی» در سوریه را نیز پذیرفته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کابینه امنیتی این کشور قرار است سه شنبه هفتم آبان یک نشست اضطراری در باره ایران برگزار کند. دولت بنیامین نتانیاهو تشکیل این جلسه را، بدون اشاره به موضوع آن، تایید کرده است.

عاموس هرئل مفسر سیاسی هاآرتص نیز جمعه سوم آبان نوشت، هم‌زمان با «پشت کردن آمریکا به خاورمیانه»، بحران ایران- اسرائیل «شعله‌ورتر» شده و بروز یک درگیری نظامی ممکن است به جبهه شمالی اسرائیل محدود نباشد.