شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ممانعت ارتش لبنان از تعرّض انصار حزب‌الله و طرفداران جنبش امل به تظاهرکنندگان/

ممانعت ارتش لبنان از تعرّض انصار حزب‌الله و طرفداران جنبش امل به تظاهرکنندگان/

به گزارش خبرگزاری‌ها، خودروهای ارتش لبنان در ورودی‌های بیروت پایتخت و منطقه «بشاره الخوری» مستقر شده و از ورود موتورسیکلت سواران به مرکز شهر ممانعت کردند.

این در حالی است که یگان‌هایی از ارتش لبنان تجمع انصار حزب الله لبنان و طرفداران جنبش امل در بیروت را متفرق کرده تا مانع از درگیری‌ آنها با تظاهرکنندگان لبنانی شود.

رسانه‌های لبنان نیز اعلام کردند که ریاست دولت هر گونه قصد خود برای اعلام حالت فوق العاده در این کشور را رد کرد.

از سویی یک منبع آگاه به العربیه گفت که دولت به تظاهرکنندگان اجازه داده تا از میادین شهر برای اعتراض و تظاهرات استفاده کنند اما با ایجاد هر گونه راهبندان مخالف است و در این رابطه دستوراتی را برای گشودن تمامی راه‌ها و عدم بستن آن صادر کرده است.

در همین راستا و پس ورود انصار حزب الله لبنان و طرفداران جنبش امل به میدان‌های شهر بیروت تظاهرکنندگان لبنانی شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای خواستار حمایت از خود در برابر آنها شدند.

از سویی دیگر معترضان لبنانی روز دوشنبه پیش از این نیز در بیانیه‌ای ضمن رد اصلاحات مصوب دولت نخست وزیر سعد حریری خواستار ادامه تظاهرات تا محقق شدن اصلاحات واقعی و استعفای دولت شدند.

در بیانیه تعدادی از تنظیم کننده اعتراضات اخیر در لبنان آمده است: «ما هیچ اعتمادی به اصلاحات شما و راه‌حل‌های شما اعضای دولت کنونی نداریم ما اصلاحات واهی و غیر حقیقی شما را نمی‌خواهیم شما با این طرح‌ها می‌خواهید وقت کشی کنید ما دیگر به رویکرد شما و برنامه‌های شما که باعث فقر بیشتر مردم شده اعتمادی نداریم و به طور کلی سیاست‌های دولت شما باورد نداریم».

در ادامه بیانیه آمده است: «هیچ اعتمادی به دولتی که اعضای آن با این اصلاحات موافق نیستند نداریم اگر شما حکومت کنونی اهل اصلاحات بودید طی چند سال گذشته از اصلاحات کجا بودید؟».

معترضین درباره نکات موجود در طرح اصلاحاتی که الحریری آن را اعلام کرد، گفتند : «تأمین کسری بوجه بانک‌ها برای یک سال هیچ ارزشی ندارد بلکه بهتر است اموال داده شده به بانک‌ها برگردانده شود».

در بیانیه همچنین آمده است: «سیاست‌های اعلام شده در این برنامه هیچ ارزشی ندارد قرار دادن مالیات های کلان بر بانک هیچ ارزشی ندارد».

سعد الحریری نخست وزیر دولت لبنان روز یکشنبه 20 اکتبر 2019 از ارائه یک برنامه اقتصادی 24 ماده‌ای برای برون رفت از بحران کنونی این کشور خبر دادند.

این برنامه در واکنش به اعتراضات گسترده مردمی این کشور که از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده است، تدارک دیده شد.

حریری روز دوشنبه طی سخنانی به مردم گفت که 17 ماده از طرح 24 ماده ای او مورد قبول شورای وزیران دولت قرار گرفت .

او سپس در پیامی به معترضان برنامه اصلاحات خود را اعلام کرد اما پس از پایان سخنرانی‌اش تظاهر کنندگان بار دیگر به خیابان ریخته و علیه کلیّت نظام در لبنان شعار دادند.