شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه، پیشنهاد آلمان برای «تشکیل منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه»، اعزام نیروهای ویژه ترکیه به مرزهای مشترک با سوریه و برگزاری نشست بین‌المللی در ریاض جهت محافظت از تاسیسات نفتی عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه المسیره به موضع گیری درباره تحولات منطقه پرداخت.

وی افزود: ایران همواره در کنار ملت یمن قرار خواهد گرفت و ما ایمان داریم که توقف جنگ در وهله اول به ملت یمن کمک می کند.

ظریف تاکید کرد: رایزنی ها با عمران خان نخست وزیر پاکستان درباره اوضاع یمن ادامه دارد.

اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه/پیشنهاد آلمان برای «تشکیل منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه»/ اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان/اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه

وزیر خارجه ایران گفت: تهران از هر طرحی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می کند و با هر گامی برای پایان دادن به جنگ همکاری کاملی خواهد داشت.

محمدجواد ظریف از آمادگی برای سفر به ریاض برای حل اختلافات اگر شرایط مهیا شود نیز خبر داد.

اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر این که واشنگتن ترجیح می دهد از «قدرت و اختیارات دیپلماتیک» خود استفاده کند؛ اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در صورت لزوم برای بکارگیری نیروی نظامی علیه ترکیه «کاملاً آماده است».

وی در گفتگویی ضبط شده با شبکه سی ان بی سی که بعدازظهر روز دوشنبه منتشر شد، مدعی شد: «ما [آمریکا] صلح را به جنگ ترجیح می دهیم. اما در شرایطی که اقدامی حرکتی یا عملیات نظامی موردنیاز باشد، باید بدانید که رئیس جمهور ترامپ برای انجام این کار آمادگی کامل دارد».

وزیر خارجه آمریکا از ذکر اینکه چه اقدام مشخصی از جانب ترکیه می تواند «لزوم این عملیات نظامی» را تعیین کند، خودداری کرد.

مایک پمپئو در ادامه افزود که واشنگتن از «قدرت دیپلماتیک» و اقتصادی خود پیش از بکارگیری توپخانه سنگین استفاده می کند و خاطرنشان کرد که تصمیم در مورد اینکه آیا آنکارا خط قرمز را رد کرده یا خیر، برعهده ترامپ است.

پیشنهاد آلمان برای «تشکیل منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه»

«آنگرت کرامپ کارنبائور» وزیر دفاع آلمان روز دوشنبه از پیشنهاد این کشور برای تشکیل یک منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه خبر داد.

وی گفت: «پیشنهاد طرح ایجاد منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه را در نشست روز پنجشنبه وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح خواهم کرد.»

وزیر دفاع آلمان بر تشکیل این منطقه با هماهنگی ترکیه و روسیه تاکید کرد.

ترکیه از دو هفته پیش حمله به مناطق شمالی سوریه با هدف عقب راندن شبه نظامیان کُرد از این مناطق را آغاز کرد.

پس از آغاز حملات ترکیه، «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته (۲۵ مهرماه) به آنکارا سفر کرد و در پایتخت ترکیه اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه بعد از پنس در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که توافق با آمریکا «آتش‌بس» نیست بلکه تعلیق عملیات است. او گفت ترکیه تلاش برای کنترل منطقه مرزی را ادامه خواهد داد.

اعزام نیروهای ویژه ترکیه به مرزهای مشترک با سوریه

نیروهای ویژه کماندوی ترکیه روز گذشته در جنوب این کشور مستقر شدند.

استقرار این نیروها در منطقه مذکور با هدف تقویت یگان های موجود در مرزهای مشترک با سوریه صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، نیروهای ویژه ترک، به سمت منطقه مرزی کلیس حرکت کردند.

اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه/پیشنهاد آلمان برای «تشکیل منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه»/ اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان/اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه

این نقل و انتقالات در سایه اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مناطق مرزی صورت گرفت.

کشور ترکیه در حال حاضر حمله نظامی را علیه خاک سوریه انجام داده است.

برگزاری نشست بین‌المللی در ریاض جهت محافظت از تاسیسات نفتی عربستان

برخی روسای نیروهای مسلح کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه با همتایان عرب و غربی خود در ریاض دیدار کردند تا در مورد شیوه‌های حمایت مشترک از زیرساخت‌های حیاتی منطقه پس از حملات 14 سپتامبر (23 شهریور) به تأسیسات نفتی آرامکوی سعودی به رایزنی بپردازند.

به نوشته نشریه انگلیسی زبان «نشنال» چاپ امارات، این نشست 10 روز پس از اعلام آمریکا مبنی بر اعزام نیروهای اضافی به عربستان سعودی برای تقویت دفاع از تاسیسات نظامی و زیرساختی این کشور برگزار می‌شود.

این حمله که آمریکا و عربستان سعودی بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی ایران را مسئول آن برشمردند، تقریبا نیمی از ظرفیت پردازش نفت عربستان سعودی را مختل کرد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر روسای نظامی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، نیوزلند، پاکستان، کره جنوبی، اردن و مصر در این نشست حضور داشتند.

ژنرال «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی حاضر در این نشست گفت که برابر تهدیدات ایران در منطقه می‌ایستد.

اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه/پیشنهاد آلمان برای «تشکیل منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه»/ اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان/اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ترکیه

الرویلی ایران را به دست داشتن در بحران‌های منطقه متهم کرد و مدعی شد از زمان انقلاب این کشور تاکنون، منطقه از تداوم بحران‌ها رنج می‌برد.

این در حالی است که ارتش عربستان همراه با امارات طی یک حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را آماج حملات خود قرار داده، اما با گذشت چند سال و بروز فاجعه انسانی تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

گفته می‌شود ائتلاف سعودی در جریان جنگ یمن حدود 9 میلیارد و 360 میلیون دلار فقط برای حمله‌های هوایی هزینه کرده است. آخرین ارقام منتشر شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که حدود 85 هزار کودک زیر پنج ساله یمنی از سال 2015 تاکنون بخاطر گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که 14 میلیون نفر یمنی نیز در خطر قحطی قرار دارند.