شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری!

بسته ویژه خبری!

توضیحات پژمانفر درباره فایل ویدیویی مجادله اش با لاریجانی

نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در جلسه چهارشنبه خبر درگیری کلامی اش با علی لاریجانی خبرساز شد، انتشار فایل ویدئوی جدید از این مشاجره لفظی و نسبت توهین به رئیس مجلس را اتهامی کذب می‌داند. پژمانفر در گفتگو با “آخرین خبر” با بیان اینکه به آقای لاریجانی توهین نکرده‌ام، افزود: آنچه که در برخی رسانه‌ها به نقل از من کار شده و در آن استفاده از کلمه “بیشعور” به من نسبت داده شده کاملا دروغ و ساختگی است. نماینده مشهد اظهار کرد: حتما از این رسانه‌ها به دلیل انتشار مطالب ساختگی شکایت خواهم کرد و امیدوارم قوه قضائیه آنگونه که این روز‌ها عمل می‌کند با سرعت و قاطعیت به موضوع رسیدگی کند.

آیت‌الله جنتی: ما باید مرتب ببینیم که مواضع رهبری چیست و به دیگران هم بفهمانیم هرچه غیر از این باشد ضلالت است

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر از مسأله رهبری غفلت کردیم، ضلالت و گمراهی است. همان طوری که با دست برداشتن از علی (ع) مسأله رسالت زیر سؤال می‌رود، بنی امیه می‌آید و کربلا برقرار می‌شود، در این زمان و آینده همین است. بالأخره اسلام حاکم و، ولی امر می‌خواهد. همان طوری که نمی‌توانیم قرآن را کنار بگذاریم، ولی امر هم نمی‌توانیم نداشته باشیم. وی افزود: تجربه نشان داده که اطاعت از، ولی امر موجب نجات از ضلالت‌ها است. یعنی هر جایی که خطوط غیر مستقیم و ضلالت‌ها ما را تهدید می‌کرد، ایشان راهنمایی کرد. اما توطئه‌هایی از داخل و خارج شد برای اینکه مسأله ولایت را زیر سؤال ببرند و دست هم بر نمی‌دارند. البته ما انتظار نداریم شیطان دست از سر انسان بردارد. این توقع بی موردی است. وی با بیان این‌که «وظیفه خبرگان حفظ و دفاع از ولایت و پیاده سازی مواضع ولایت است»، اظهار داشت: ما باید در صف اول باشیم. همه باید این کار را انجام دهند، ولی اولویت با علما و خبرگان است. ما باید مرتب ببینیم که مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان چیست و در مقابل دشمن و دوست چه مواضعی دارد و همان مواضع را خودمان داشته باشیم و به دیگران هم بفهمانیم هرچه غیر از این باشد ضلالت است.

تقدیر شریعتمداری از روحانی

حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت: و بالاخره، سخنان دیروز آقای روحانی با برخی از دیدگاه‌های قبلی ایشان و نگاه بار‌ها اعلام شده جمعی از مدعیان اصلاحات و کارگزارانی‌ها و شماری از اطرافیان وی که بعضا به فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ آلوده‌اند، تفاوت جدی و فاصله‌ای پُر ناشدنی دارد و حاکی از آن است که جناب روحانی با دیدگاه‌ها و بینش و منش‌های یاد شده مرزبندی کرده و فاصله گرفته‌اند و این امیدواری را پدید آورده است که به لطف خدای منّان و گره‌گشا، این مسیر آنگونه که دیروز در سخنان ایشان بروز یافته بود ادامه یابد و برخی مشاوران از کنار جناب‌شان دور بمانند!… و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِله رَبِّ الْعالَمِین.

دفتر آیت الله مکارم: درمورد کسالت ایشان بسیار غلو شده است

دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، کسالت این مرجع تقلید را تکذیب کرد. در اطلاعیه این دفتر آمده است:‌متاسفانه خبری از جناب استاد هادوی درمورد کسالت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله در سایت‌ها منتشر شده که در آن نقل بسیار غلو شده است. اطلاعیه ادامه یافته است:‌به اطلاع مردم شریف می‌رساند معظم له چند ماه پیش به سبب سرماخوردگی و تب ویروسی، عفونی مجبور به استفاده از چرک خشک کن‌های قوی شدند که بواسطه آن و همچنین کم اشتهایی که از عوارض این بیماری می‌باشد به لحاظ جسمانی ضعیف شدند. اکنون بحمدالله پس از بهبودی در دوره نقاهت و به توصیه پزشکان برخی از فعالیت‌های خود را کم نموده و در حال تجدید قوای از دست رفته هستند، اما همچنان در جلسات منظم استفتاء، ملاقات‌های ضروری و مباحثات علمی در آثار مکتوب، نظارت بر امور اجرایی و جلسات روضه دفتر کما فی السابق حضور دارند.

قالیباف: با «جمهوری اسلامی» هم اگر ربا بر اقتصاد حاکم بماند مشکلی حل نمی‌شود

محمدباقر قالیباف طی سخنانی در یادواره شهدای ورزشکار نیشابور با یادآوری دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در هشت ماهه نخست دوران دفاع مقدس تفکر بنی‌صدر، فرمانده کل قوا، بر جبهه حاکم بود. او یک جنگ کلاسیک را دنبال می‌کرد و می‌گفت: برای جنگی معقول، به تانک، توپ، مهمات و تجهیزات دیگر نیاز دارم. حال که نداریم باید زمین بدهیم و زمان بخریم، باید شخصی را در سازمان ملل میانجی قرار دهیم و آتش‌بس را بپذیریم. وی افزود: ظاهر حرف زیباست و شاید عقلانیتی بر آن حاکم باشد که حال که تجهیزات نداریم نباید جنگید، اما زمانی که مردم و جوانان به صحنه آمدند و امام فرماندهی را به عهده گرفت طراحی و راهبرد‌ها تغییر کرد و با حداقل نیرو افتخار آفریدیم، ما با گوشت و پوست و استخوان لمس کردیم که راه قدس از کربلا می‌گذرد و ۲۰ روز دیگر در اربعین همین را به چشم خواهیم دید. قالیباف با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: در اقتصاد و حوزه مالی خداوند تأکید می‌کند اگر ربا و پول ربا در حکومت و دولت شما آمد، نه با کفار بلکه با من در جنگ هستید، ربا جنگ باخداست بنابراین زمانی که در اقتصادمان ربا داریم چطور می‌خواهیم مشکلاتمان حل شود حال حتی اگر هم جمهوری اسلامی باشد.
اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، بر سرِ هستی و هویت خود قمار می‌کنند
دادرس شعبه چهارم دادگاه عمومی بخش چهارباغ در استان البرزدر خصوص انتشار فیلمی که در آن فردی با رفتن روی خودرو پلیس اقدام به کشف حجاب کرده بود، اعلام کرد: بر خلاف رویه قضایی که بعضاً کشف حجاب را در زمره اقدامات تبلیغی علیه نظام تلقی کرده‌اند، دادگاه این موضوع را از مصادیق جرایم امنیتی تشخیص نداد. در نظام حقوقی ایران هر عمل حرامی مستوجب کیفر نیست و این دادگاه به عنوان نماینده قضایی حاکمیت، خود را ممنوع از مداخله در حریم خصوصی و حوزه اخلاق فردی می‌داند، اما تظاهر به عمل حرام قطعاً جرم است. بر این اساس دادگاه این فرد را با اتهامات کشف حجاب و تاباندن روسری بر روی خودروی پلیس و تمرد و عدم توجه به دستورات پلیس و ممانعت از توقیف خودرو، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. اما با در نظر داشتن وضعیت فردی و اجتماعی متهم و صلاحیت علمی و تخصصی وی (پزشک متخصص زنان) در جهت گزینش کیفر مناسب و پرهیز از حبس غیر از موارد ضروری مجازات وی را با هزار و ۸۰ ساعت خدمات عمومی رایگان و انجام عمل پزشکی زایمان رایگان (دو بار در ماه) و تألیف یک مقاله پژوهشی با عنوان «نرخ التزام پزشکان زن به حجاب شرعی در ایران» جایگزین می‌کند. / ایسنا

اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، بر سرِ هستی و هویت خود قمار می‌کنند

محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در یادداشتی در روزنامه شرق به موضوعات مختلفی اشاره کرده است؛ اصلاح‌طلبان (رسمی و اسمی) امروز پیشاپیش تصمیم خود را گرفته‌اند: آن‌ها به قدرت و درقدرت‌بودن نیاز دارند؛ بنابراین مسئله برای آنان چندان این نیست که برون/ برقدرتی وجود دارد، چون در رفتار و میل و اراده معطوف به قدرتشان تغییری ایجاد نخواهد کرد. مسئله برای اصلاح‌طلبان حتی این نیست که اگر شرط‌بازی کنیم و در این بازی شرط‌بندی ناکام بمانیم، چه باید کرد و چه نباید کرد؟ چون آنچه حادث می‌شود، در رفتار انتخاباتی و بازی قدرت آن‌ها تأثیر و تغییر معناداری نخواهد گذاشت؛ درهرحال جریان اصلی/ رسمی اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت خواهد کرد. بگذارید یک گام جلوتر بگذاریم و بگوییم برای اصلاح‌طلبان رسمی، مسئله حتی این نیست که اگر با تمامی کارت‌های در دست و بدون شرط‌وشروط پای میز بازی انتخابات حاضر شوند و حقیرانه شکست بخورند، نباید در انتخابات شرکت کنند، چون با این حرکت، در واقع، بر سرِ هستی و هویت خود قمار می‌کنند.

اگر ۲۰۰ فروند موشک به ارتش می‌دادند، جنگ به ۷ روز نمی‌رسید

ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی بوشهر با انتقاد از دولت بازرگان و ابراهیم یزدی به خبرآنلاین گفت: کل سفارشات ارتش از خارج از کشور شامل تجهیزات و سلاح و حتی آن اقلامی که پولش هم پرداخت شده بود لغو شد و حتی یک قلم آن که هزینه‌اش پرداخت شده بود در اسفندماه ۵۸ به تهران آمد، اما آن را پس دادند. اگر محموله ۲۰۰ فروند موشک هارپون برای نصب بر ناو‌های نیروی دریایی را دولت بازرگان و یزدی تحویل ارتش می‌داد، جنگ ما با عراق به هفت روز نمی‌رسید. آن زمان ارتش در وضعی بود که هم هرم فرماندهی آن از بین رفته بود، هم تعداد زیادی از پرسنلش استعفا داده بودند، به‌معنای دیگر کمر ارتش شکسته بود و ما تا زمان آغاز جنگ استخدام جدیدی نداشتیم، ولی ترخیص از خدمت خیلی داشتیم. سرباز‌ها رفتند و سربازخانه‌ها خالی شدند، استعفا آزاد شد؛ یعنی گفتند که هرکسی که میخواهد استعفا بدهد و فرماندهان قبول کنند؛ خیلی‌ها رفتند

پایداری‌ها نیاز به درس اخلاق دارند

محمدتقی رهبر، خطیب نماز جمعه اصفهان در واکنش به دیکتاتور خواندن رئیس مجلس از سوی نماینده پایداری به خبرآنلاین گفت:گاهی صحبت‌هایی می‌شود که واقعا در سطح مجلس نیست. من دیدم روز گذشته رئیس مجلس از برخی اظهاراتی که از برخی تریبون‌ها شده بود – که من می‌دانم منظورشان چیست، اما نام نمی‌برم- انتقاد کرده بود. باید کسانی که تریبونی دارند و مخاطبانی دارند، شان مجلس را حفظ کنند، چون توهین به مجلس، توهین به نظام است. انتقاد باید سازنده و راهنما باشد و تنش‌زا و از سر لج‌بازی نباشد. انتخابات و غیرانتخابات هم ندارد و پرخاشگری‌ها جز اینکه آب به آسیاب دشمن بریزد ثمری ندارد و لجاجت را بیشتر می‌کند. یک عده‌ای ژست می‌گیرند که هر کسی که تندروی کند، انقلابی است، اما این تندروی حتی از جانب چهره‌های انقلابی ما هم خوب نیست. امروز خواص، بیشتر از مردم به کلاس و درس اخلاق نیاز دارند.
واکنش ظریف به ادعای جدید رویترز

وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای یک مقام آمریکایی درباره تبادل زندانیان گفت: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی مقام‌های آمریکایی در این زمینه دریافت نکرده ام. “محمد جواد ظریف” روز پنج شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیشنهادی برای تبادل زندانی‌ها به من نداده اند. وی افزود: هیچ درخواستی برای مذاکره در این باره به من نرسیده است. خبرگزاری انگلیسی رویترز روز چهارشنبه مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی برای آزاد کردن زندانی‌های آمریکایی درخواست مذاکره به ایران داده اند. رویترز این خبر را به نقل از یک مقام گمنام وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است. چندی پیش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به مکاتبه با مقام‌های آمریکایی برای تبادل زندانیان طرفین اشاره کرد و گفت که واشنگتن با پیشنهاد مبادله زندانیان برخورد یکجانبه داشت.

پدر داماد احمدی‌نژاد، کفش انتخابات پوشید

احمد خورشیدی، پدر داماد احمدی‌نژاد گفته است که ائتلاافی تحت عنوان «جبهه سوم» با حضور ۱۲ تشکل سیاسی با محوریت خودش در تهران اعلام موجودیت کرده است. خورشیدی گفته است که هدفش برای انتخابات زمستان آتی شکستن ساختار قدیمی و دوقطبی (اصولگرا و اصلاح‌طلب) است. خورشیدی که خودش را دبیرکل جهادگران ایران اسلامی معرفی کرده، گفته است: «وقتی که فضای دوقطبی حاکم باشد، همه ارزش‌ها لباس سیاه یا سفید بر تن دارند و شما نمی‌توانید رنگ دیگری را متصور شوید. در چنین شرایطی برای حل مسائل و مشکلات اساسی کشور راه‌حلی‌های افراطی و تفریطی را نسخه می‌کنند که هر دو مضر است و آسیب می‌زند و به راه‌حل معقولی اجازه مطرح‌شدن نمی‌دهند».