پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی بوده است

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی بوده است

مجموعه پالایشگاهی بقیق

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در بیانیه مشترکی که فرانسه منتشر کرد نوشتند: “برای ما روشن است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد.”

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است و از ایران خواستند به جای “تحریک” گفتگو را پیش گیرد.

بی‌بی‌سی فارسی / حمله به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان روز ۱۴ سپتامبر روی داد و آمریکا یک روز بعد ایران را در آن مقصر شناخت اتهامی که ایران رد کرده است.

آن حملات عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرد و باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد.

سازمان ملل با اعزام تیمی به عربستان، در حال انجام تحقیقاتی درباره این حملات است، حملاتی که موجب شد تا آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کند.

شیعیان حوثی مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته‌اند، اما عربستان و آمریکا معتقدند که ایران در این حملات دست داشته است و حتی گفته شد که این حملات از جایی در داخل خاک ایران انجام شده است. ادعایی که از سوی ایران بارها رد شده است.

بوریس جانسون: به احتمال زیاد ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است
وزیرخارجه بریتانیا: نامحتمل است حوثی‌ها مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان باشند

پیشتر در روز دوشنبه نخست وزیر بریتانیا ایران را مسئول حادثه دانست.

آقای جانسون در جریان سفر به نیویورک به خبرنگاران همراهش در هواپیما گفت: “بریتانیا با درجه بالایی از احتمال مسئولیت حمله به آرامکو را متوجه ایران می‌داند و ما بر این عقیده‌ایم که در واقع به احتمال زیاد ایران مسئول بوده است.”

آقای جانسون در مورد همراهی بریتانیا در هرگونه اقدام نظامی در پاسخ به این حملات، گفت که کشورش در حال بررسی دقیق وضعیت و طرح آمریکا برای دفاع از عربستان است.

او افزود: “در صورتیکه عربستان یا آمریکا از ما درخواستی کنند، در آن زمان ما در خصوص نحوه همکاری‌مان تصمیم می‌گیریم”.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات آقای جانسون رد کرد و گفت بهتر است بریتانیا فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان را متوقف کند و خود را از اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن برهاند.

آقای موسوی ساعاتی پس از اظهارات نخست وزیر بریتانیا گفت: “دولت انگلیس به جای تلاش بی ثمر علیه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به توقف فروش سلاح های مرگبار به عربستان که خواسته بسیاری از مردم جهان است اقدام کرده و خود را از اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم یمن برهاند.”

روز دوشنبه رئیس جمهور چین هم گفت که اختلاف ها در خلیج فارس باید از طریق گفتگو حل شود و همه طرف ها باید آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن داری نشان دهند.

بنابه گزارش ها شی جین پینگ در جریان دیدار با نخست وزیر عراق که از پکن دیدن می کرد بدون اشاره به حمله به تاسیسات آرامکو گفت: “در حال حاضر اوضاع در منطقه خلیج (فارس) در خاور میانه پیچیده و حساس است.”

همزمان برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که آمریکا در پی مذاکراتی جامع با ایران است به طوری که شامل موضوع توسعه برنامه موشکی و حمایت ایران از تروریسم باشد. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می کند.

هشدار سپاه: تهاجم به ایران محدود نمی‌ماند، ما اهل تعقیب هستیم
عربستان: نقش ایران در حملات آرامکو غیرقابل انکار است
مقامات آمریکایی: محل دقیق حملات به عربستان در ایران شناسایی شده
بریتانیا تایید کرد که عربستان در یمن از بمب های خوشه ای بریتانیایی استفاده کرده
نقش بریتانیا در جنگ یمن چیست؟
دادگاه تجدید نظر بریتانیا خواستار بررسی فروش تسلیحات به عربستان شد