یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فیلم سینمائی «ایده اصلی» خلق یک درام معمایی با استاندارد هالیوودی است!

فیلم سینمائی «ایده اصلی» خلق یک درام معمایی با استاندارد هالیوودی است!

بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان به عنوان بازیگران اصلی مکرراً می‌کوشند سر هم کلاه بگذارند و همدیگر را دور بزنند و به نوعی منافع خود را در این بازی تامین کنند و هریک به طریقی این مسیر را در پیش می‌گیرد.

شاید در نگاه اول یادآور «وال استریت» اثر الیور استون باشد اما کمی که پیش می‌رویم یاد «دور برگردان | U Turn» دیگر فیلم الیور استون می‌افتیم اما به نظر میرسد که دوربرگردان با وجود ساختار ضعیفش به مراتب قوی‌تر از فیلم آزیتا موگویی است.

«دیده اصلی» کوشش نافرجام برای خلق یک درام معمایی با استاندارد بین‌المللی

«تابناک»، مهدی خرم دل:

«ایده اصلی» پیش از آنکه به فیلمی از آزیتا موگویی تبدیل شود، سناریویی به قلم امیر عربی نویسنده فیلم‌های «یک عاشقانه ساده»، «سعادت آباد»، «سارا و آیدا»، «کارت پرواز» و… است. عربی که با مازیار میری وارد این فضا شد، این بار برخلاف فیلم‌های پیشین، سناریویی پرکاراکتر و پرهیاهو را نوشته که قرار نیست یک درام عمدتاً متمرکز بر لوکیشن‌های داخلی باشد، بلکه در لوکیشن‌های مختلف با وقایع پیاپی همراه است و فضای معمایی‌اش با گره‌های متعددی داستانی مواجه است.«ایده اصلی» دومین فیلم بلند سینمایی آزیتا موگویی در مقام کارگردان در حالی اکنون بر پرده سالن‌های سینمای کشور نقش بسته که تماشای دوباره آن پس از نخستین تماشا در جشنواره فجر، تماشاگر حرفه‌ای را بیش از پیش متقاعد می‌سازد با اثری خوش رنگ و لعاب مواجه است که تلاش شده چه در داستان و چه در اجرا و فرم شبیه به درام‌های معماری هالیوودی باشد و با یک نمونه خوش‌ساخت وطنی از چنین درام‌هایی مواجه باشیم اما این کوشش کشش لازم را نزد مخاطب حرفه‌ای به وجود نمی‌آرود.

«ایده اصلی» کوشش نافرجام برای خلق یک درام معمایی با استاندارد هالیوود

داستان فیلم درباره یک پروژه مشترک بزرگ میان ایران و اسپانیا است که قرار است در جزیره هندورابی در جنوب ایران راه‌اندازی شود و اکنون هدلینگ‌ها و شرکت‌های متعددی در پی آن هستند تا در مناقصه این پروژه پیروز شوند و این موقعیت ویژه را از آن خود کنند. مهندس سعید پارسا که چندسالی است از همسرش رویا عضدی جدا شده و رئیس یکی از شرکت های حاضر در مناقصه است، ظاهراً شانس بالایی برای بردن این پروژه دارد اما همه چیز آن طور پیش نمی‌رود که انتظار می‌رفت و ابعاد رقابت به جایی خارج از هندورابی کشیده می‌شود.

«ایده اصلی» کوشش نافرجام برای خلق یک درام معمایی با استاندارد هالیوود

موگویی کوشیده با جذب سرمایه گذاران متعدد و ویترین جذاب ستاره‌ها، بهره گیری از خودروهای لوکس و هرآنچه به این فیلم زرق و برق می‌داد، اثری خوش رنگ و لعاب بسازد و در ساخت اثر خوش رنگ و لعاب نیز ناموفق نبوده و چه بسا این محصول متعلق به سینمای بدنه در گیشه فروش قابل توجهی نیز داشته باشد اما اگر از این ظواهر فیلم عبور کنیم، با اثر چشمگیری مواجه نمی‌شویم. یکی از دلایلی که «دور برگردان | U Turn» را اثری موفق‌تر از این فیلم می‌دانم، بازیهای قابل قبول مجموعه بازیگران این فیلم است و از قضا در این فیلم، مجموعه بازیگران بدترین بازیهایشان را به نمایش گذاشته باشند.