سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری /

بسته ویژه خبری /

اصلاح‌طلبان دست راستشان به دست چپشان می‌گوید چه کار کنیم
صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این ضعف خود اصلاح‌طلبان است که نتوانستند بعد از ۲۰ سال یک استراتژی مشخص و معینی تهیه کنند و یک تشکل مشخص و معینی را سازماندهی کنند. این دو ضعف اساسی که اصلاح‌طلب کیست و اصلاح‌طلبی چیست همچنان وجود دارد. این دیگر نه ربطی به شورای نگهبان دارد، نه ربطی به قوه قضائیه دارد و نه غیره، بلکه این ضعف خود اصلاح‌طلبان است که نتوانستند بعد از ۲۰ سال یک استراتژی مشخص و معینی تهیه کنند و یک تشکل مشخص و معینی را سازماندهی کنند. چه کارگزاران بروند و چه بمانند این مسائل پابرجاست. ما نباید از شعار “اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا” خوشحال باشیم، این شعار به بن بست رسیدن جریان اصلاح‌طلبی است. من با اصولگرا‌ها کاری ندارم، ولی اصلاح‌طلبان نباید از این شعار خوشحال باشند چراکه متولدان دهه ۶۰ و دهه ۷۰، امیدی به جریان اصلاحات ندارند. در دوسال گذشته کوچک‌ترین حرکتی از اصلاح‌طلبان ندیدیم. در قبال مطالبات کارگزاران، معلمان، زنان، زندانیان سیاسی و دادگاه‌ها هیچ‌چیز از اصلاح‌طلبان نمی‌بینیم و فقط در قبال دولت روحانی سکوت نکردند بلکه در قبال بسیاری از مشکلات سکوت کردند. تنها هنر اصلاح‌طلبان این بوده که وقتی آمریکا گفته ما می‌خواهیم به ایران حمله کنیم گفتند ما در برابر دشمن خارجی می‌ایستیم. مگر اصولگرایان نامه فدایت شوم به ترامپ فرستادند، ملی مذهبی‌ها و نهضت آزادی مگر از حمله نظامی استقبال می‌کنند. چه کسی از ترامپ استقبال می‌کند اصلاح‌طلبان بگویند ما اعتراض کردیم.

دادستان علت بازداشت شهردار خرم‌آباد را اعلام کرد!

دادستان لرستان گفت: وی به اتهام سوء استفاده از اموال شهرداری و تصرف غیرقانونی در این اموال بازداشت شده است. روند بررسی این پرونده و تحقیقات روی آن ادامه دارد و به محض وصول گزارش‌های جدید به اطلاع عموم خواهد رسید. پرونده مذکور در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان در حال رسیدگی است.

۶ میلیون کارت آماده تحویل

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به تسریع در روند صدور و تحویل کارت‌های ملی هوشمند گفت: بیش از ۶ میلیون کارت ملی هوشمند در سازمان ثبت احوال کشور آماده صدور است. حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر هنوز برای دریافت کارت ملی هوشمند خود هیچ اقدامی نکرده‌اند. چاپخانه دولتی کشور قول داده است که ۹ میلیون بدنه کارت ملی هوشمند را برای سازمان ثبت احوال تأمین کند که اگر این اتفاق صورت گیرد، در مدت ۶ ماه کارت ملی هوشمند همه افرادی که در انتظار تحویل هستند، صادر خواهد شد

انگلیس مجبور است با ایران مذاکره کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ️واقعیت این است که انگلیسی‌ها در نهایت مجبورند مشکلاتشان با جمهوری اسلامی ایران را با مذاکره حل کنند. تنها دو موضوع باعث موضع‌گیری دولت جانسون در قبال ایران و اعلام پیوستن‌شان به ائتلاف آمریکا شده است، اول غرور ابرقدرتی انگلستان مطرح است که عملا دیگر هیچ کشوری انگلستان را یک ابرقدرت نمی‌داند و این غرور ابرقدرتی انگلستان امروز توسط ایرانی‌ها به شدت زیر پا گذاشته شده است. بنده معتقدم آمریکا چیزی جز تبعیت اروپا را نمی‌پذیرد و به همین دلیل است که در رایزنی‌های تلفنی که آقای ماکرون با روحانی دارد، ترامپ سعی می‌کند موضع تحقیرآمیز نسبت به فرانسه بگیرد. / ایلنا

آمار عجیب دستگیری شکارچیان غیرمجاز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: با تلاش محیط بانان زحمتکش، تعداد ۳۹۵ نفر متخلف زیست محیطی در ۴ ماهه نخست سال ۹۸ در استان دستگیر شده و پرونده آن‌ها به محاکم قضایی ارجاع شده است. بیشترین تخلف در حوزه صید آبزیان اتفاق افتاده است که در این خصوص ۱۱۷ تور ماهیگیری، ۴ دستگاه موتور برق، و ۸۳۷ قطعه ماهی از متخلفین کشف و ضبط شده است. میزان خسارت وارد از سوی شکارچیان متخلف بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که از این میزان خسارت، ۶۱۸ میلیون تومان وصول شده است. / صداوسیما

جریان اصلاحات نیازمند اصلاح روش و بازنگری درونی است

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور گفت: اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته، نه آقای خاتمی ادعای رهبری کرده و نه جریان اصلاحات بر سر رهبری ایشان با هم به توافق رسیدند. هر جریان موثر سیاسی در درون خود نیازمند بازنگری مستمر است تا به روز و زنده مانده و منطبق با اقتضائات و تحولات روز پاسخگوی نیاز‌ها باشد، در این راستا جریان اصلاحات هم مانند هر جریان سیاسی اگر بنا دارد برای مردم محلی از إعراب داشته باشد حتما نیازمند اصلاح روش و بازنگری درونی است.

آمار تورمی دقیق اعلام نمی‌شود

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت پنهان در کشور وجود دارد. هم اکنون ۱۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد. با ۷۰۴ میلیارد دلار ذخایر معدنی و داشتن هفدهمین اقتصاد دنیا نباید وضعمان این طور باشد. در زمان حضور بنده در بانک مرکزی آمار‌های تورمی را ما تولید می‌کردیم چرا که ابزار‌های بیشتری وجود داشت. مدتی است که آمار‌های تورمی دقیق اعلام نشده و باید این آمار از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود.
دفاع جانانه سید حسن نصرالله از ظریف
دبیرکل حزب‌الله لبنان با ارسال پیامی به وزیر خارجه ایران، تحریم‌های آمریکا علیه وی را محکوم کرد و گفت که «شما صدای رسا در همه محافل بین‌المللی و سخنگوی حق در برابر طاغوت‌های جهان هستید».«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی به «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، تحریم‌های آمریکا علیه او را محکوم کرد و گفت که «من و برادرانم همبستگی خود را با شما اعلام می‌کنیم».سید حسن نصرالله در ابتدای پیام خود به ظریف آورده است: «زمانی که ایالات متحده آمریکا تحریم شخص جنابعالی و اضافه شدن شما به لیست شرافتمندان را اعلام کردند، بنده و برادرانم بر آن بودیم که پیامی را خدمت شما ارسال کنیم، اما ترجیح دادم این پیام را تا به امروز مصادف با ۱۴ آگوست به تاخیر بیندازم؛ روزی که مقاومت لبنان توانست با حمایت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۲۰۰۶، آمریکا و اسرائیل را در جنگ ۳۳ روزه شکست دهد. آن زمان فرماندهی این جنگ ظالمانه بر عهده دولت جرج بوش پسر و کاندلیزا رایس و جان بولتون بود و ارتش رژیم صهیونیستی فقط دستورات آن‌ها را اجرا می‌کرد».در ادامه این پیام آمده است: «جان بولتون در سال ۲۰۰۶ که نماینده آمریکا در شورای امنیت بود به یکی از مسئولان عرب گفته بود که جایی برای اقدام دیپلماتیک وجود ندارد و جنگ فقط در صورت نابودی و یا تسلیم شدن حزب الله متوقف خواهد شد. این در حالی است که چند هفته بعد بولتون به همین مسئول عربی گفته بود که اکنون باید جنگ با حزب الله متوقف شود و مسئول عربی هم گفته بود که مگر حزب الله را نابود و یا تسلیم کرده‌اید؟»سید حسن نصرالله افزود: «جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) که نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، در طول زندگی‌اش نتوانسته در هیچ جنگی پیروز شود».دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد که «آمریکا در سال ۲۰۰۶ در برابر مقاومت در یک کشوری با مساحت کوچک مانند لبنان شکست خورد، پس چگونه می‌تواند در برابر کشور قدرتمند منطقه، ملت واحد و رهبر بزرگ آن قرار بگیرد».وی خطاب به ظریف گفت که «شما صدای بلند و رسا در همه محافل بین‌المللی و سخنگوی حق در برابر طاغوت‌های جهان مانند ترامپ هستید».دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که «می‌خواستند شما را تحریم کنند، اما اکنون حضور شما قوی‌تر و موثر‌تر شده است و به خواست خداوند به عنوان مدافع مظلومان و مستضعفان و جبهه مقاومت باقی خواهید ماند.»
واکنش رامبد جوان به ماجرای مهاجرتش
رامبد جوان به شایعاتی که درباره مهاجرتش و سرنوشت برنامه خندوانه وجود داشت واکنش نشان داد. رامبد جوان به همه این شایعات پایان داد و به خبرنگار ما،‌ گفت: این شایعات بی‌اساس و بی‌مبنا هستند و این مطالب مهاجرت و ساخته نشدن «خندوانه» هفتم هم به دنبال موج‌سازی‌های عوام‌فریبی دیگر است. او تصریح کرد: چرا این فرض به وجود آمده که ما مهاجرت کردیم و دیگر هم «خندوانه» نمی‌سازیم؟ مجری و کارگردان این برنامه تلویزیونی درباره شروعِ «خندوانه» جدید،‌گفت: مقدمات کار و پیش‌تولید شروع شده و زمان شروع الان معلوم نیست. اما بعید می‌دانم بلافاصله بعد از محرم و صفر، «خندوانه» هفتم آغاز شود.

روایت لیلاز از اختیارات ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی

دادستان مرکز لرستان از دستگیری شهردار خرم‌آباد خبر داد و به بیان توضیحاتی در این باره پرداخت. سعید رازانی در خصوص دستگیری شهردار خرم‌آباد اظهار کرد: وی به اتهام سوء استفاده از اموال شهرداری و تصرف غیرقانونی در این اموال بازداشت شده است. وی افزود: روند بررسی این پرونده و تحقیقات روی آن ادامه دارد و به محض وصول گزارش‌های جدید به اطلاع عموم خواهد رسید. رازانی بیان کرد: پرونده مذکور در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان در حال رسیدگی است. دادستان خرم‌آباد گفت: در خصوص سایر متهمان احتمالی این پرونده تحقیقات ادامه دارد.

رییس سازمان حج: ادعای “رکن‌آبادی” را پیگیری قضایی می‌کنیم

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان ادعای یکی از خانواده‌های شهدای منا را که همزمان با ایام تشریق مطرح شد و موج منفی ایجاد کرد، از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

حسین مرعشی: در انتخابات اصلا قصد همکاری با لاریجانی را نداریم

حسین مرعشی در گفت‌وگویی برنامه‌های انتخاباتی کارگزاران را تشریح کرد. او در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که «*به نظر می رسد اردوگاه اصلاحات الان سه پاره شده است، گروهی به حضور مشروط و گروهی به حضور بی قید و شرط در انتخابات تأکید دارند اما با وجودی که کارگزاران و آقای عارف هر دو جزء گروه دوم هستند، اختلاف سلیقه جدی بین آنها را نمی توان منکر شد. نظر آقای عارف به ارائه لیست تمام اصلاح طلبی است، در مقابل کارگزاران به حفظ پیوند و همکاری با اعتدال و آقای لاریجانی اعتقاد دارد …» گفت: ما هیچ قصد همکاری با آقای لاریجانی نداریم، آقای لاریجانی خودشان هم هنوز تکلیف شان با بقیه اصولگرایان روشن نیست بنابراین این حرف اصلا اساسی ندارد. در جبهه اصلاحات ممکن است نظرات متفاوت باشد ولی به هر حال نظام تصمیم گیری در این جبهه جمعی است؛ نظر هیچ فرد و حزبی، تصمیم جبهه اصلاحات تلقی نخواهد شد. در فرایند تصمیم گیری ها، جبهه اصلاحات تصمیم نهایی اش را خواهد گرفت.

بیادی: باندهای قدرت بگذارند اصولگرایان چهره‌های خوبی دارند

حسین بیادی، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد که اصولگرایان از یک طرح ایجابی برای انتخابات برخوردار نبوده و تنها بر وضعیت نامناسب اقتصادی و عملکرد بد دولت در این زمینه، به عنوان عامل پیروزی خود تکیه می‌کنند، نظر شما در این مورد چیست؟» گفت: چنانچه باندهای تمامیت‌خواه متصل به قدرت و ثروت بگذارند، کفگیر جامعه بزرگ اصولگرایی دررابطه با معرفی فردی شایسته برای نمایندگی مجلس به ته دیگ نخورده است. کسانی که طرح و برنامه‌هایی برای آینده داشته باشند و بتوانند کشور را به خوبی هدایت کنند.» گفت: اما باید به این موضوع توجه جدی داشت که پاشنه آشیل اصولگرایان، تفرقه در سطح تصمیم‌سازان و تصمیم گیران و نداشتن یک محور معقول و مقبول است، که به عنوان یک خطر بزرگ آنان را تهدید می‌کند.
سعید جلیلی با توئیتی منتقد فرهنگ توئیتری شد

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حساب توییتری خود نوشت: «با یک کلمه یا یک جمله نمی‌توان راجع به مسائل کشور تحلیل به دست آورد. با ‎فرهنگ توئیتی؛ بی‌حوصلگی و اخذ تحلیل یک جمله‌ای از افراد مختلف، نمی‌توان عملیات تعریف کرد. این عرصه کار جدی و تأمل دقیق می‌طلبد. منظومه فکری جوان مومن انقلابی به جای توئیت به مبانی عمیقی همچون سیره امام خمینی نیاز دارد. امام در جوانی بالاترین تحصیلات و مطالعات فقهی و فلسفی را داشتند و عمیق‌ترین کتب عرفانی را تالیف کردند، این نشان‌دهنده یک منظومه قوی معرفتی پشتوانه انقلاب اسلامی بود که آن را به ثمر رساند.»

پاسخ رنجبران به یک شایعه درباره رئیس صداوسیما
رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در پاسخ به برخی شایعات درباره کنار رفتن علی عسکری از ریاست رسانه ملی در توییتی نوشت:
بسته