پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران، درخواست ترامپ از ماکرون در مورد مذاکره با ایران، حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه ابها در عربستان و مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادامه درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان در یمن نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، منابع خبری نزدیک به «شورای انتقالی جنوب» امروز پنجشنبه از سقوط برخی مقرهای نظامی وابسته به دولت «عبد ربه منصور هادی» در عدن در جنوب یمن خبر دادند.

شورای انتقالی از نیروهای تحت حمایت امارات در جنوب یمن است که سال 2017 تشکیل شده است و هم‌اکنون در شهر عدن در حال درگیری نظامی با دولت منصور هادی است که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد.

وبگاه خبری «عدن سبق» عصر پنجشنبه گزارش کرد که «نیروهای شورای جنوبی موفق شدند اردوگاه طارق و مقر تیپ سوم که مأمور حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در منطقه خورمکسر در شرق عدن هستند، از نیروهای دولت [هادی] پاکسازی کنند».

این وبسایت به نقل از منابع میدانی گزارش کرد که نیروهای شورای جنوبی وارد درگیری شدیدی با نیروهای وابسته به دولت هادی شدند و موفق شدند ضربات شدیدی بر آنان وارد کنند. آنها موفق شدند اردوگاه طارق را به شکل کامل و مقر تیپ سوم را تا حدی زیاد از کنترل نیروهای وابسته به دولت [هادی] خارج و پاکسازی کنند.

ادامه درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان/ترامپ: کسی حق مذاکره با ایران به نمایندگی از آمریکا را ندارد/تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران/مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن

به گفته این وبسایت، نیروهای شورای جنوبی که از حمایت امارات برخوردارند، قصد پاکسازی کاخ ریاست جمهوری را هم دارند و معتقدند که این کاخ در اختیار عناصر حزب «الاصلاح» (شاخه اخوان المسلمین در یمن) قرار دارد.

وبگاه خبری «المشهد الیمنی» نیز گزارش کرد که فرمانده یکی از تیپ‌های مأمور حفاظت کاخ ریاست جمهوری در درگیری‌های روز پنجشنبه کشته شد. به گفته این سایت، فرمانده تیپ سوم در درگیری‌های امروز مجروح شد و در نهایت به دلیل وخامت جراحتش کشته شد.

در مقابل همچنین «مختار النوبی» یکی از فرمانده‌هان شبه‌نظامیان شورای انتقالی نیز از ناحیه کتف مجروح شده است.

همچنین وبگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش کرد که «منابع میدانی در شهر عدن می‌گویند که بخش‌هایی از تیپ سوم که مأمور حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در جبل حدید هستند، تحت کنترل نیروهای شورای انتقالی قرار گرفته است. این مقر، مشرف بر منطقه کاخ معاشیق در محله کریتر عدن است».

این منبع خبری افزود: منابع میدانی می‌گویند که نیروهای شورای انتقالی همچنین موفق شده‌اند که مقر نخست‌وزیری و مجتمع قضایی در شهرستان خور مکسر در شرق شهر عدن را تحت کنترل خود بگیرند و قصد دارند با حمله به مقر تیپ چهارم در دار سعد آن را نیز از کنترل نیروهای هادی خارج کنند.

بازگشت نیروهای عمالقه از غرب به جنوب یمن

در کشاکش اخبار درگیری در عدن، منابع وبسایت «المشهد الیمنی» گزارش کردند که نیروهای موسوم به «العمالقه» که در ساحل غربی یمن (الحدیده) مستقر بودند، به عدن بازگشته‌اند.

ادامه درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان/ترامپ: کسی حق مذاکره با ایران به نمایندگی از آمریکا را ندارد/تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران/مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن

العمالقه نیروهایی تحت حمایت امارات قرار دارد.

المشهد الیمنی نوشت که هنوز علت بازگشت آنان مشخص نیست و روشن نیست که آیا قرار است در درگیری‌های جاری در عدن شرکت کنند یا خیر.

بازگشت رئیس شورای انتقالی از امارات به عدن

وبگاه خبری «بوابة الیمن الاخباریة» نیز گزارش کرد که منابع مطلع از بازگشت «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب به عدن خبر دادند.

بنا بر این گزارش، عیدروس پس از آن از امارات به عدن بازگشته است که دیروز معاون او (بن بریک) خواستار آماده باش کامل نیروها و حمله به کاخ ریاست جمهوری در عدن شده بود.

پس از افزایش اختلافات ریاض – ابوظبی در جنوب یمن، شبه‌نظامیان وابسته به این دو کشور (نیروهای هادی – شورای انتقالی جنوب) از روز گذشته در عدن به شکل مسلحانه درگیر شدند. این درگیری‌ها در سه محله «کریتر» (شرق)، «جبل حدید» (شمال) و «خور مکسر» (شمال شرق عدن) جریان داشت و دست‌کم یک غیرنظامی کشته و چند شبه‌نظامی از طرفین جان باختند.

تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا، بامداد روز- پنجشنبه- در بیانیه‌ای از تماس تلفنی «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی خبر داد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد، مایک پامپئو درباره تنش‌های فزاینده در منطقه، ضرورت تقویت امنیت دریایی به منظور تقویت آزادی دریانوردی رایزنی کرد.

اورتاگوس افزود، پامپئو و ولیعهد سعودی همچنین درباره موضوعات دوجانبه و پیشرفت‌های منطقه‌ای از جمله آنچه که او مقابله با «فعالیت‌های ثبات‌زدایانه حکومت ایران» و حقوق بشری خواند، گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مساله یمن را از دیگر محورهای گفت‌وگوی طرفین دانست و عنوان داشت که وزیر خارجه آمریکا و ولیعهد سعودی بار دیگر حمایت قوی‌شان از تلاش‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل ملل به یمن در راستای پیشبرد فرآیند سیاسی در این کشور جنگ‌زده، مورد تأکید قرار دادند.

ترامپ: کسی حق مذاکره با ایران به نمایندگی از آمریکا را ندارد

رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه طی ادعایی در توئیتر نوشت: ایران دچار مشکل بزرگی شده و به شدت خواهان گفتگو با ما است.

«دونالد ترامپ» همچنین خطاب به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت: هیچ کس حق ندارد به نمایندگی از ایالات متحده با ایران مذاکره کند.

ادامه درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان/ترامپ: کسی حق مذاکره با ایران به نمایندگی از آمریکا را ندارد/تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران/مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن

ترامپ افزود: می‌دانم امانوئل مانند تمام افراد دیگر حسن نیت دارد، اما هیچ‌کس غیر از ایالات متحده به نمایندگی از ایالات متحده سخن نمی گوید. هیچ‌کس حق نمایندگی از ما به هیچ شکل، روش یا نوع را ندارد.

حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه ابها در عربستان

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن از اجرای دو عملیات گسترده توسط نیروهای یمنی علیه فرودگاه بین المللی «ابها» در عربستان خبر داد.

بنا بر اعلام سرتیپ «یحیی سریع»، نیروهای یمنی در اولین عملیات برج مراقبت فرودگاه ابها را هدف قرار دادند.

وی همچنین از هدف قرار دادن مواضع حساس داخل فرودگاه ابها طی عملیات دوم خبر داد و عملیات پهپادی نیروهای یمنی را موجب توقف پروازها در این فرودگاه اعلام کرد.

ادامه درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان/ترامپ: کسی حق مذاکره با ایران به نمایندگی از آمریکا را ندارد/تماس تلفنی پامپئو با بن سلمان درباره ایران/مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن

سریع گفت: هدف قرار دادن فرودگاه ابها در واکنش به جنایات متجاوزان و محاصره مردم یمن صورت می گیرد.

مخالفت قاطع دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در ایجاد منطقه امن

یک منبع در وزارت خارجه سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد، این توافق، تجاوز آشکار به حاکمیت و یکپارچگی سوریه و نقض آشکار اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل به شمار می‌رود.

وی اعلام کرد که این توافق، به وضوح، مشارکت آمریکا و ترکیه را در تجاوز به خاک سوریه نشان داد. این تجاوز، به نفع رژیم اشغالگر و غاصب اسرائیلی و تمایلات توسعه‌طلبانه ترکیه و بیانگر عوام‌فریبی و نیرنگ حاکم بر سیاست‌های نظام ترکیه است.

این منبع از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواست تا تجاوز آشکار آمریکا و ترکیه را که موجب تشدید خطرناک اوضاع شده و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان و تمام تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوریه است را محکوم کنند.

وی گفت: برخی طرف‌های سوری از میان شهروندان کرد که خود ابرازی در این طرح متجاوزانه آمریکا و ترکیه قرار دادند، مسئولیت تاریخی این وضعیت را به عهده دارند و وقت آن رسیده که محاسبات خود را بازنگری کنند و به آغوش میهن باز گردند.