یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تحولات خاورمیانه؛ ورود ناو جنگی آمریکا به آب های منطقه‌ای قطر/ دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو!

تحولات خاورمیانه؛ ورود ناو جنگی آمریکا به آب های منطقه‌ای قطر/ دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو!

 

بیانیه ترکیه درباره توافق با آمریکا درباره سوریه، دیدار ده‌ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو، درگیری متحدان عربستان و امارات در یمن و پیشنهاد ایجاد کانال مالی ۱۵ میلیارد دلاری بین اروپا و ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود ناو جنگی آمریکا به آب‌های منطقه‌ای قطر نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت دفاع قطر از ورود ناو جنگی آمریکا به آبهای منطقه این کشور خبر داد. وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ناو جنگی «جان بی مورتا» به آب های قطر رسیده است. حضور این ناو جنگی به مثابه گام دیگری در چارچوب مشارکت راهبردی آمریکایی ـ قطری رو به رشد است.

ورود ناو جنگی آمریکا به آبهای منطقه‌ای قطر/ بیانیه ترکیه درباره توافق با آمریکا درباره سوریه/ دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو/ درگیری متحدان عربستان و امارات در یمن

شایان ذکر است، دوحه و واشنگتن طی دو سال گذشته رزمایش ها و تمرین های نظامی داشته اند و این در سایه ادامه بحران میان دوحه و چهار کشور عربی است که از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ شروع شده و طی آن عربستان، امارات، مصر و بحرین روابط خود را با دوحه قطع کرده اند.

بیانیه ترکیه درباره توافق با آمریکا درباره سوریه

وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات با هیأت آمریکایی در آنکارا در خصوص  ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به پایان رسیده است.

ورود ناو جنگی آمریکا به آبهای منطقه‌ای قطر/ بیانیه ترکیه درباره توافق با آمریکا درباره سوریه/ دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو/ درگیری متحدان عربستان و امارات در یمن

در این بیانیه آمده است: درباره راه اندازی «مرکز عملیات مشترک» در ترکیه در کوتاه ترین زمان به منظور اجرای نخستین تدابیر برای ایجاد منطقه امن و ایجاد هماهنگی میان ترکیه و آمریکا در این راستا به توافق دست یافتیم.

بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع ترکیه در این باره آمده است: همچنین درباره تبدیل منطقه امن به یک گذرگاه صلح و اتخاذ تدابیر لازم به منظور بازگشت سوری‌هایی که از خانه خود رانده شده اند به کشور خود نیز به توافق رسیدیم.

دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو

روزنامه «جروزالم‌پست» چهارشنبه شب از سفر ده‌ها عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به فلسطین اشغالی خبر داد.

بر اساس این گزارش، این هیأت ۴۱ نفره، به ریاست «ستنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان و با حمایت لابی «کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل» (آیپک)، ابتدا به رام‌الله و سپس به قدس اشغالی سفر کرده است.

اعضای این هیأت آمریکایی عصر چهارشنبه در مقر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در نشستی با سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم حضور یافته‌اند.

به نوشته جروزالم‌پست، در این نشست، نتانیاهو به تشریح سیاست‌های تل‌آویو از جمله در مورد ایران پرداخته و مدعی شده است که توانسته «انقلابی» در جایگاه اسرائیل در جهان ایجاد کند. وی البته از آنچه .ارائه تصویر منفی از اسرائیل در جهان توسط رسانه‌ها خوانده، ابراز ناخرسندی کرده است.

این هیأت پیش از این دیدار، با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطین، عباس در این دیدار تأکید کرده است که از راهکار دو دولتی، حمایت می‌کند.

اسامی اعضای این هیأت اعزامی حزب دموکرات اعلام نشده، اما به گفته سازماندهندگان این برنامه، ۳۲ عضو آن، افرادی هستند که به تازگی به کنگره راه یافته‌اند.

ورود ناو جنگی آمریکا به آبهای منطقه‌ای قطر/ بیانیه ترکیه درباره توافق با آمریکا درباره سوریه/ دیدار ده ها نماینده کنگره آمریکا با نتانیاهو/ درگیری متحدان عربستان و امارات در یمن

سفر نمایندگان جدید کنگره آمریکا به فلسطین اشغالی برای ابراز همسویی با تل‌آویو روندی معمول است و اغلب این سفرها با سازماندهی آیپک صورت می‌گیرد.

با این حال، در سال‌های اخیر، اندیشکده‌های وابسته به رژیم صهیونیستی از کاهش محبوبیت این رژیم در میان طرفداران حزب دموکرات ابراز نگرانی کرده و تأکید داشته‌اند که باید برای افزایش حمایت در این حزب، تلاش کرد.

درگیری متحدان عربستان و امارات در یمن

امارات ادعای خروج تدریجی از یمن را دارد، اما هر روز که می‌گذرد، درگیری شبه‌نظامیان تحت حمایت آن با نیروهای وابسته به عربستان سعودی و دولت «عبد ربه منصور هادی» که مورد حمایت ریاض است، بیشتر می‌شود.

شبکه المیادین امروز چهارشنبه گزارش داد که عناصر مسلح تحت حمایت امارات و شبه‎نظامیان وابسته به دولت مستعفی یمن روز چهارشنبه (16 مرداد) به شدت در عدن با یکدیگر درگیر شده‌اند.

مسئولان محلی یمن می‎گویند که این درگیری بین عناصر نیروهای «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) تحت حمایت امارات و نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست هادی صورت گرفته است.

در همین ارتباط، آناتولی گزارش داد که دو طرف روز چهارشنبه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» در عدن با یکدیگر درگیر شدند، اما تعداد تلفات احتمالی آن مشخص نیست.

پیش از این هم، شبه نظامیان طرفدار امارات و دولت مستعفی یمن در اطراف کاخ ریاست جمهوری المعاشیق در عدن با یکدیگر درگیر شده بودند که در این درگیری‌ها، ده‎ها تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.

حمله نیروهای تحت حمایت امارات به کاخ ریاست جمهوری مذکور در حالی است که ابوظبی اخیرا اعلام کرده که قصد خروج نیروهایش از جنوب یمن را دارد و حتی گام‎هایی در این زمینه برداشته است؛ اما برخی گزارش‌های خبری حاکی است که امارات در حال جایگزینی شبه‌نظامیان آموزش دیده با نیروهای اماراتی است.

شبکه خبری الجزیره می‎گوید که اعلام عقب‎نشینی نیروهای اماراتی از جنوب یمن، نقشه ابوظبی برای تسلط کامل بر استان عدن است.

مسئولان انصارالله می‌گویند که نیروهای «کمربند امنیتی» در راستای تصرف کامل بر عدن، شمالی‎های مقیم جنوب یمن را شناسایی و سپس آنها را مجبور به مهاجرت می‏‌کنند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل دیروز (سه‎شنبه) به موضوع «مهاجرت اجباری» شمالی‌های مقیم جنوب یمن واکنش نشان داد و گفت که «کمربند امنیتی» امارات در «مهاجرت اجباری» در عدن دست دارد.

«راوینا شامداسانی» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که اقدام نیروهای کمربند امنیتی در «مهاجرت اجباری» شمالی‎های مقیم جنوب یمن با انگیزه‎های «نژادپرستانه» و «مهاجرت» صدها یمنی صورت می‎گیرد.

سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی یکشنبه گذشته خود سناریوی چنددستگی در عدن تحت عناوین قومی را محکوم کرد و گفت که «اشاعه ناامنی‌ها در جنوب یمن در راستای این سناریو صورت می‌گیرد، لذا منفعت یمنی‎ها در همکاری و صلح و امنیت است».

وی گفت، «برخی‎ از اشغالگری امارات در یمن و حضور اماراتی‌ها استقبال و در عین حال از مردم یمن اکراه دارند و از آنها دوری می‎کنند»

پیشنهاد ایجاد کانال مالی ۱۵ میلیارد دلاری بین اروپا و ایران

المانیتور به نقل از منابع ناشناس اعلام کرده که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، به وی پیشنهاد ایجاد کانال ۱۵ میلیارد دلاری میان اروپا و تهران را برای زنده نگه داشتن برجام داده است.