جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نشریه روسی نوشت: بی فایدگی سامانه روسی در سوریه؟

نشریه روسی نوشت: بی فایدگی سامانه روسی در سوریه؟

آزمایش موفقیت آمیز سامانه دفاع موشکی Arrow ۳ مورد توجه جامعه روسی قرار گرفته، چون به موفقیت سلاح‌های روسی در سوریه اهمیت می‌دهد و همچنین ـ مطابق سنت شوروی ـ از دستاورد‌های دولت یهودی در مقابله با همسایگان عرب که به دنبال نابودی آن هستند، نگران است.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه Svobodnaya Pressa ، پایگاه خبری که توسط نویسنده مشهور روسی و فعال میهن پرست زاخار پریلپین به چاپ می رسد، مقاله ای منتشر کرده با تیتر “Arrow 3 در مقابل S-300: اکنون اسرائیل می تواند همه موشک های روسی و حتی جو را اداره کند. عنوان زیر تیتر این مطلب حتی قابل توجه تر است: تل آویو آماده می شود تا تنها نیروی برتر خاورمیانه شود.

اسرائیل پادزهر S-300 را یافته است / بیفایدگی سامانه روسی در سوریه؟

به طور کلی، این مقاله مملو از تعارف و حتی تملق برای اسرائیل است. نویسنده می نویسد: اسرائیل پس از دستیابی به سامانه پیکان ۳، به تکمیل ایجاد سیستم دفاعی ضد هوایی و ضد موشکی چند لایه بی نظیر خود نزدیک شده است. این امر باعث می‌شود فضای هوایی اسرائیل و مناطق همجوار آن واقعاً غیرقابل نفوذ شوند، یا به عبارت دقیق‌تر، تحت کنترل کامل تل آویو خواهند بود. احتمالا روزنامه نگار روسی چیزی را می داند که خود اسرائیلی‌ها نمی دانند.

این مقاله اظهار کرده که البته این خبر تأثیرات منفی بر روسیه، که می‌تواند برتری دولت یهودی را مشکل ساز ببیند، خواهد داشت.

شودوا در این مطلب نوشته: به عنوان مثال، سوری‌ها در توانایی خود در استفاده از اس -۳۰۰ برای دفع یک حمله هوایی دیگر از سوی ارتش اسرائیل به طور جدی محدود خواهند شد. علاوه بر این، اسرائیل اکنون آنتی پاد‌هایی برای تقریبا همه انواع موشک‌های روسی دارد و در واقع پرسش این است: اگر چنین فناوری هایی علیه کشور‌هایی که زرادخانه قدرتمند دارند، نیست، پس علیه چه کسی ساخته شده؟ به عنوان مثال تصور ساخت موشک‌هایی که بتوانند به فضای جو پرواز کنند برای مقابله با ایران یا سوریه دشوار است. تهران و دمشق چنین فناوری‌هایی ندارند و انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها آن‌ها را توسعه دهند.

این مقاله به اظهارنظر دانشمند سیاسی و مستشرق اولگ گوشچین استناد می‌کند. آنچه او می‌گوید ظاهرا متناقض است. او اول نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را به لاف زدن متهم می‌کند و می‌گوید: او می‌تواند در مورد موشک‌های معجزه‌گر خود صحبت کند تا رتبه خود را در بین اسرائیلی‌ها تقویت کند. در نتیجه ناکامی نتانیاهو و هواداران وی در انتخابات ماه آوریل، هنوز هم قرار است انتخابات نابهنگام برگزار شود.

با این حال، بلافاصله پس از آن، گوشچین نشان می‌دهد که گزارش‌های مربوط به موشک‌های اسرائیلی را جدی می‌گیرد: دوم، این احتمال وجود دارد که اسرائیل قصد داشته باشد، کنترل فضای جو را به دست بگیرد. اگر یک موشک بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر پرواز کند، از نظر تئوریکی قادر به ساقط کردن ماهواره‌هاست. این فقط روسیه و آمریکا نیستند که ماهواره‌هایی را در فضا دارند، بلکه بسیاری از کشور‌های دیگر نیز در جو ماهواره دارند.

سپس این مستشرق توضیح می‌دهد چرا معتقد است که اسرائیل واقعاً به این موشک‌ها نیاز دارد: اما من چیز دیگری را به عنوان مهمترین دلیل این امر می‌دانم. نمایش باید ادامه پیدا کند! و اگر اسرائیل متوقف شود، بازگشت به سطح قبلی برایش بسیار دشوار خواهد بود. این هم به سیاست و هم به فناوری مربوط می‌شود؛ به عنوان مثال، اگر یک خلبان در حرفه خود استراحت داشته باشد، برای ازسرگیری کار مجبور به تمرینات جدی‌تر می‌شود. در مورد اسرائیل و ایران نیز همین مسأله صادق است.

او با اطمینان دادن به خوانندگان روسی خود نتیجه می‌گیرد که اسرائیل دشمن اعراب و ایران است نه دشمن روس ها.

این متخصص مسائل سیاسی و سیاست خارجی می گوید: اما در مورد روسیه، من فکر نمی‌کنم که اسرائیل هیچ نوع تهدیدی را برایش ایجاد کند. در واقع، ممکن است مردم سوریه، ایرانیان و … قدرت سلاح جدید را تجربه کنند؛ اما روابط خوبی بین روس‌ها و اسرائیل وجود دارد، پس چرا باید به سادگی این رابطه را خراب کنند؟ ارزشش را ندارد.

به شکلی جالب توجه، این مطلب در قالب‌های مختلف توسط رسانه‌های خبری روسی مانند Lenta.Ru و Avia.Pro تکثیر شده که خوانندگان خود را آگاه ساخته است که اسرائیل آنتی پاد S-۳۰۰ روسی را یافته است.