جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برایان هوک: ایران را از درآمد نفتی سالانه 50 میلیارد دلاری محروم کردیم

برایان هوک: ایران را از درآمد نفتی سالانه 50 میلیارد دلاری محروم کردیم

برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه 10 ژوئیه در گفتگو با «العربیه» ضمن اعلام این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از کمپین فشار حداکثری واشینگتن علیه ایران ابراز خشنودی کرده است، گفت، نباید به کشوری که بزرگترین حامی تروریسم است اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.

این مقام آمریکایی با اشاره به تشدید فزاینده تحریم‌ها علیه ایران افزود: «رژیم ایران را تنها از راه درآمدهای نفتی، سالانه از 50 میلیارد دلار محروم کردیم».

هوک در ادامه افزود، در معامله نهایی با تهران باید به کلیه چالش‌ها از جمله پرونده هسته‌ای ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از «تروریسم» رسیدگی شود.

هوک همچنین ضمن اشاره به این‌که ایران با ادامه اقدامات تحریک‌آمیزش به انزوا خواهد رفت، تاکید کرد که نباید به «کشوری که بزرگترین حامی تروریسم است اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد».

هوک در ادامه تاکید کرد که شرط‌های دوازده‌گانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اساس هر مذاکراتی با ایران خواهد بود و همچنین توضیح داد که هیچ‌گونه کانال مخفیانه‌ای برای مذاکره با ایران وجود ندارد.

برایان هوک، با اشاره به کاهش بودجه نظامی ایران در پی تحریم‌های حداکثری اعمال شده از سوی آمریکا گفت: «بودجه دفاعی ایران به میزان %29 کاهش یافته است».

هوک در ادامه گفت: «در موضوعات مرتبط با ایران با دلایل تعامل می‌کنیم و نه عوارض و در همین راستا دو تن از نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم».

از سویی ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک آمریکا سه‌شنبه 9 ژوئیه از تلاش و برنامه‌ریزی ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف نظامی بین‌المللی برای محافظت از دریانوردی در تنگه‌های هرمز و باب المندب و به ویژه آب‌های راهبردی در مقابل هر کدام از ایران و یمن پرده برداشت، جایی که واشینگتن ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت‌اش را به انجام حملاتی در این مناطق متهم می‌کند.

دانفورد، در این‌باره گفت: «هم‌اکنون در حال رایزنی با تعدادی از کشورها هستیم تا امکان تشکیل ائتلافی برای تضمین دریانوردی در هر کدام از تنگه‌های هرمز و باب المندب را مشخص کنیم».

این مقام نظامی آمریکایی در ادامه افزود: «به همین منظور اعتقاد دارم که احتمالا طی دو هفته پیش‌رو کشورهایی که دارای اراده سیاسی برای حمایت از این طرح هستند را مشخص کنیم و پس از آن به طور مستقیم با ارتش‌ها کار خواهیم کرد تا امکانات مشخصی که این طرح را حمایت می‌کنند را شناسایی کنیم».