یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هشدار نتانیاهو به تهران: جنگنده‌های ما می‌توانند به ایران برسند!

هشدار نتانیاهو به تهران: جنگنده‌های ما می‌توانند به ایران برسند!

بنیامین نتانیاهو بالای یک فروند جنگنده رادار گریز اف-۳۵

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۸ تیر در بازدید از یک پایگاه نیروی هوایی اسرائیل، با اشاره به جنگنده‌های رادارگریز اف-‎۳۵ که در پشت سرش قرار داشتند، گفت: «رژیم ایران این اواخر اسرائیل را تهدید به نابودی کرد؛ خوب است به یاد داشته باشد که این جنگنده‌ها قادر هستند به هر نقطه در خاورمیانه برسند؛ هم به ایران و البته به سوریه».

آقای نتانیاهو کلیپ بازدید خود از پایگاه «نِواتیم» در جنوب اسرائیل را در صفحات اجتماعی‌اش در فضای مجازی قرار داده است.به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی فرمانده ارتش و ژنرال عامیکام نورکین فرمانده نیروی هوایی بنیامین نتانیاهو را که در شش ماه گذشته وزیر دفاع نیز بوده، در این بازدید همراهی کردند.نتانیاهو افزود که «تمامی تجهیزات جنگی و هواپیماها» را در این «بازدید خیره کننده» مشاهده کرده و «به دشمنان می‌گوید که ما را امتحان نکنید».جنگنده‌های اف-‎۳۵ که آمریکا بر اساس توافق دولت پیشین آن کشور کار تحویل آن به اسرائیل آغاز شده است تا پیش از این تنها در اختیار ارتش آمریکا بود، و ماه گذشته برای نخستین بار در یک رزمایش نیروی هوایی اسرائیل به کار گرفته شدند.

/**/ /**/ /**/ ییسرائیل کاتز می‌گوید، اسرائیل به تقویت قدرت نظامی خود برای واکنش به احتمال وقوع درگیری ادامه خواهد داد.
بیشتر در این باره:

آمادگی نظامی اسرائیل برای «مشارکت» در جنگ احتمالی آمریکا و ایران

از ۵۰ فروندی که آمریکا تعهد کرده است تا به اسرائیل تحویل دهد، اسرائیل تا کنون دست‌کم ۹ فروند را تحویل گرفته و آن‌ها را عملیاتی کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این جنگنده‌ها در جریان مانور اخیر، سناریوی قرار گرفتن در وضعیتی که «دشمن» از سامانه‌های دفاع موشکی اس‎۳۰۰ و اس‏۴۰۰ استفاده کند، را تمرین کردند.

هشدار مستقیم بنیامین نتانیاهو در خصوص توان رسیدن جنگنده‌های اسرائیل به خاک ایران در اوج تشدید بحران میان آمریکا و ایران که در چارچوب آن، دولت تهران از این هفته غنی‌سازی اورانیوم را از سطح ۳.۶۷ درصد فراتر برد، بیان شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در توئیتی نوشته بود که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با اصرار به اینکه غنی‌سازی ایران باید «به صفر» برسد، «توافق پاریس میان ایران و سه کشور اروپایی را از بین بردند» و نتیجه این شد که «ایران غنی‌سازی را تا سال ۲۰۱۲، صد برابر کرد».

ظریف افزوده بود، اکنون بولتون و نتانیاهو «با همین توهم، دونالد ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند؛ “تیم بی” درس نگرفته است. ولی دنیا باید درس بگیرد».

جان بولتون دوشنبه در سخنرانی در کنفرانس اتحاد مسیحیان هوادار اسرائیل گفته بود، «رژیمی که مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌گوید، با دولت کنونی آمریکا به هیچ توافقی نخواهد رسید».

هر چند نخست‌وزیر اسرائیل بارها تاکید کرده که کشورش برای رویارویی با «خطر حیاتی»ِ ناشی از ایران به اقدامات لازم دست می‌زند اما اظهارات روز سه‌شنبه او در کنار جنگنده‌های اف- ‌۳۵، صراحت بی‌سابقه‌ای در احتمال حمله اسرائیل به خاک ایران محسوب می‌شود.

نتانیاهو روز یکشنبه اقدام ایران در افزایش سطح غنی‌‌سازی را کاری «بسیار بسیار خطرناک» نامید؛ یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل نیز در این ارتباط در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های کشورش تلویحا تایید کرد که احتمال بروز جنگ «که مردم اسرائیل را نگران کند»، بیش‌تر شده است.